Hej,
Håller på att byta foder på fönsterna, är det okay om det står öppet även om det skulle börja regna en del? Eller måste jag sätta upp något skydd, ex ålderbeständig tejp?
Detta är ett trähus med mexitegel fasad från 1970.
Håller på att byta foder på fönsterna, är det okay om det står öppet även om det skulle börja regna en del? Eller måste jag sätta upp något skydd, ex ålderbeständig tejp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta är ett trähus med mexitegel fasad från 1970.
Jag håller på med fasadbyte och kollar väderprognosen ca 3 ggr/dag. Det jag vill veta är risken för regn och framförallt varifrån det blåser och hur mkt. Stilla regn uppifrån gör inget men med blåst så vill man veta om det kommer att slå in på den fasadsida man har öppen. Isf använder jag oftast bitar av byggplast som jag häftar fast som regnskydd. Snabbt och enkelt att sätta upp och riva ner med typiskt svenskt "midsommarväder".
Kanske lite besvärligare att fästa på en tegelfasad förstås...
Ska man måla träet så vill man inte att det blir blött.
Och om det är skyfall så vill man heller inte floda in vatten i konstruktionen. Det är skillnad på några enstaka regnstänk och "vattenslangsdränkning".
Kanske lite besvärligare att fästa på en tegelfasad förstås...
Ska man måla träet så vill man inte att det blir blött.
Och om det är skyfall så vill man heller inte floda in vatten i konstruktionen. Det är skillnad på några enstaka regnstänk och "vattenslangsdränkning".
Jag har tänkt att fasaden på detta hus egentligen inte har någon större betydelse mer än utseendet och att det därmed inte spelar någon roll om det kommer in något innanför tegelfasaden. Men jag kan absolut ha fel!
Väderprognoser är ju ganska otillförlitliga men visst, tittar man på dem var och varannan timme så kanske de kan ge något. Jag tror dock att det är bättre att köpa tejp och sätta upp. Jag hade gärna sluppit det jobbet, bland annat eftersom det blir svårare att passa till fodret. Men anser man att det måste upp, så måste det såklart upp.
Just nu säger SMHI att det är på sin höjd 20-30% risk för regn ofta runt 1-2 mm men det finns även enstaka där man säger 5 mm.
Bilden med foder på gällde endast under tillpassningen, det är nu nedmonterat och ska målas. Bilden visar dock överhänget, vilket jag tänkte kunde vara intressant.
Väderprognoser är ju ganska otillförlitliga men visst, tittar man på dem var och varannan timme så kanske de kan ge något. Jag tror dock att det är bättre att köpa tejp och sätta upp. Jag hade gärna sluppit det jobbet, bland annat eftersom det blir svårare att passa till fodret. Men anser man att det måste upp, så måste det såklart upp.
Just nu säger SMHI att det är på sin höjd 20-30% risk för regn ofta runt 1-2 mm men det finns även enstaka där man säger 5 mm.
Bilden med foder på gällde endast under tillpassningen, det är nu nedmonterat och ska målas. Bilden visar dock överhänget, vilket jag tänkte kunde vara intressant.
Tegelfasaden är en potemkinkuliss. Det är en vanlig träregelstomme bakom + MU. Det betyder att om fukt kommer in bakom teglet så kan trästommen ruttna och allt mtrl bli mögligt. Så, oavsett fasad vill man inte ha in fukt bakom.I Ironside skrev:
För mig som har träfasad målad med slamfärg så syns det direkt efter varje regn var/på vilka fasadsidor och hur högt upp på fasaden regn har slagit in. Det gör att man efter ett par år lär sig var det oftast slår in, vilket i vårt fall är sydväst. Tyvärr hjälper inte det mot sommarskyfall då det tycks som jetströmmar med luft följer med regnet nedåt och sedan sprider sig åt alla håll vid markytan, vilket ger horisontellt regn från alla väderstreck samtidigt...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för pump installation?
Vatten & Avlopp -
Hur laga detta på bästa sätt?
Fönster & Dörrar -
Varför uppstår detta på fönstret?
Fritidshus -
Kan jag installera stickkontakt dubbelt eluttag på detta? tvättmaskin
Vitvaror -
Hur hade ni gjort för att få bättre takhöjd i detta stall?
Byggmaterial & Byggteknik