46 010 läst ·
183 svar
46k läst
183 svar
Kan det vara så jä#^€#t att jag förstört min nya vedklyv?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Helt orimligt att en ny klyv ska bryta ihop på detta vis. Återförsäljaren ska åtgärda felet skyndsamt, inget att vänta på. Man kan tex skicka en ny motor som monteras av en lokal servicepartner, ska kunna fixas på någon vecka max.
Som någon slags referens så har vi kört vår nya Kellfri HK777 litet nu, testat även med grova 45 cm dia och tjurigt vridna björkkubbar som legat till sig en tre månader (nästan omöjliga att klyva med yxa, kilar, slägga) - absolut noll problem för denna klyv specad till ynka 7 ton. Så att det skulle handla om överbelastning i TS fall ställer jag mig tveksam till.
Återförsäljaren ska bara fixa detta, och snabbt.
___
PS. Vet inte om det är relevant men en notering från vår Kellfri HK777-klyv: visade sig vara viktigt att ställa maxlängden på vad man klyver. Vi missade detta i första provkörningarna och motorn lät extremt ansträngd i läget med kolven helt tillbakadragen. När man ställt maxlängden på kubbarna korrekt så finns en mekanism som trycker till en avlastningsventil när bakre ändläge nås, och man hör på maskinen att detta är vad den tycker är gott, ett fint tomgångsljud. Har en känsla att maskineriet skulle bryta ihop om man kör utan detta en längre tid, lät verkligen ansträngt.
Som någon slags referens så har vi kört vår nya Kellfri HK777 litet nu, testat även med grova 45 cm dia och tjurigt vridna björkkubbar som legat till sig en tre månader (nästan omöjliga att klyva med yxa, kilar, slägga) - absolut noll problem för denna klyv specad till ynka 7 ton. Så att det skulle handla om överbelastning i TS fall ställer jag mig tveksam till.
Återförsäljaren ska bara fixa detta, och snabbt.
___
PS. Vet inte om det är relevant men en notering från vår Kellfri HK777-klyv: visade sig vara viktigt att ställa maxlängden på vad man klyver. Vi missade detta i första provkörningarna och motorn lät extremt ansträngd i läget med kolven helt tillbakadragen. När man ställt maxlängden på kubbarna korrekt så finns en mekanism som trycker till en avlastningsventil när bakre ändläge nås, och man hör på maskinen att detta är vad den tycker är gott, ett fint tomgångsljud. Har en känsla att maskineriet skulle bryta ihop om man kör utan detta en längre tid, lät verkligen ansträngt.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har läst lite på deras hemsida och där står bland annat att jag behöver ställa ett krav som företaget nekar för att jag ska kunna göra en anmälan.B Beemaster skrev:
Och jag börjar fundera på om det inte snart är ett rimligt krav att jag får pengarna tillbaka?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu fyra veckor senare har jag fått som svar att dom kommer att skicka en ny motor till mig och att de inväntar svar från leverantören om när denna motor kommer att levereras.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Väldigt trögt hanterat får jag säga men bra att det ändå gått framåt. Begär detaljerade instruktioner hur motorn ska monteras och injusteras, inget är självklart som jag skulle se det.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu är motorn avskruvad och snart lämnad för analys. Det bästa vore ju om det går att köpa en ny motor och bara skruva fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Enormt tråkigt att du ska ha såna bekymmer med en sprillans ny maskin. Kudos för ditt enorma tålamod, du kommer att få ordning på detta,
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ni som kan lite om elmotorer och hydrauliska pumpar.
Tror ni att det är lätt att hitta en motor som går att ansluta till den pumpen?
Jag får förmodligen besked från mina kontakter i veckan men vad tror expertpanelen?
Tror ni att det är lätt att hitta en motor som går att ansluta till den pumpen?
Jag får förmodligen besked från mina kontakter i veckan men vad tror expertpanelen?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hjälper detta man för de två rödmarkerade sakerna mot varandra som en snopp och en snippa.J JFrisk skrev:
Sen skruvar man ihop dem
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Mer uppdateringar det är nog mycket svårt att hitta en ny motor som passar till den vedklyven. Detta innebär att motorn förmodligen lindas om.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Men du skrev ju några inlägg upp att de skulle skicka en ny motor. Gäller inte detta längre?
Denna motor kanske, från Tyskland?
https://www.zipper-maschinen-shop.d...ersatzteil-passend-zu-zi-hs14tn-79-motor.html
Det sitter en sån här pump,på den
https://www.zipper-maschinen-shop.d...l-passend-zu-zi-hs14tn-80-hydraulikpumpe.html
Logga in
Skapa konto
https://www.zipper-maschinen-shop.d...ersatzteil-passend-zu-zi-hs14tn-79-motor.html
Det sitter en sån här pump,på den
Logga in
Skapa konto
https://www.zipper-maschinen-shop.d...l-passend-zu-zi-hs14tn-80-hydraulikpumpe.html
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jo det skrev dom till mig att dom skulle göra men nu har jag tröttnat på dem därför att det tar för lång tid.H Harald Blåtumme skrev:
Jag har gett upp tanke på att företaget ska göra rätt för sig och hjälpa mig.
Och om jag hade följt min första impuls och genast gett upp tanken på att företaget skull hjälpa mig hade nog detta problem varit löst nu.
Sensmoralen av detta är att man ska våga lita på sin första magkänsla om man vill lyckas med någonting.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg