Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har inte helt get upp när det gäller att reklamera den. Därför väntar jag med att skruva på den ett tag till.
Det finns något som heter Allmänna Reklamationsnämnden. Kanske dags att ta kontakt med dem?

• Gilla
Supercub och 1 till
  • Laddar…
Helt orimligt att en ny klyv ska bryta ihop på detta vis. Återförsäljaren ska åtgärda felet skyndsamt, inget att vänta på. Man kan tex skicka en ny motor som monteras av en lokal servicepartner, ska kunna fixas på någon vecka max.

Som någon slags referens så har vi kört vår nya Kellfri HK777 litet nu, testat även med grova 45 cm dia och tjurigt vridna björkkubbar som legat till sig en tre månader (nästan omöjliga att klyva med yxa, kilar, slägga) - absolut noll problem för denna klyv specad till ynka 7 ton. Så att det skulle handla om överbelastning i TS fall ställer jag mig tveksam till.

Återförsäljaren ska bara fixa detta, och snabbt.
___
PS. Vet inte om det är relevant men en notering från vår Kellfri HK777-klyv: visade sig vara viktigt att ställa maxlängden på vad man klyver. Vi missade detta i första provkörningarna och motorn lät extremt ansträngd i läget med kolven helt tillbakadragen. När man ställt maxlängden på kubbarna korrekt så finns en mekanism som trycker till en avlastningsventil när bakre ändläge nås, och man hör på maskinen att detta är vad den tycker är gott, ett fint tomgångsljud. Har en känsla att maskineriet skulle bryta ihop om man kör utan detta en längre tid, lät verkligen ansträngt.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Det finns något som heter Allmänna Reklamationsnämnden. Kanske dags att ta kontakt med dem?
Jag har läst lite på deras hemsida och där står bland annat att jag behöver ställa ett krav som företaget nekar för att jag ska kunna göra en anmälan.

Och jag börjar fundera på om det inte snart är ett rimligt krav att jag får pengarna tillbaka?

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Nu fyra veckor senare har jag fått som svar att dom kommer att skicka en ny motor till mig och att de inväntar svar från leverantören om när denna motor kommer att levereras.

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Väldigt trögt hanterat får jag säga men bra att det ändå gått framåt. Begär detaljerade instruktioner hur motorn ska monteras och injusteras, inget är självklart som jag skulle se det.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nu är motorn avskruvad och snart lämnad för analys. Det bästa vore ju om det går att köpa en ny motor och bara skruva fast.
Metalliskt objekt med skruvar och piggar, täckt av mörka partiklar, på svart yta, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydraulisk maskindel nära gräs, med axel, slangkopplingar, och hjul i bakgrunden.
Skapa konto
En bilförstärkare med aluminiumkylflänsar monterad på golvet nära rött elkopplingsdon och ledningar.
Skapa konto

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Enormt tråkigt att du ska ha såna bekymmer med en sprillans ny maskin. Kudos för ditt enorma tålamod, du kommer att få ordning på detta,

• Älska
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ni som kan lite om elmotorer och hydrauliska pumpar.

Tror ni att det är lätt att hitta en motor som går att ansluta till den pumpen?

Jag får förmodligen besked från mina kontakter i veckan men vad tror expertpanelen?

• Hydraulisk motor eller pump, delvis demonterad, gräs i bakgrunden, fokuserad på mekaniska detaljer.
    Skapa konto
Saknas någon del/bild? Jag får inte ihop hur motorn kopplat mot hydraulpumpen.

J JFrisk skrev:
Saknas någon del/bild? Jag får inte ihop hur motorn kopplat mot hydraulpumpen.
Hjälper detta man för de två rödmarkerade sakerna mot varandra som en snopp och en snippa.

Sen skruvar man ihop dem

Brandsläckningsutrustningens topp, rött säkerhetsfäste, droppar vatten, mot grön bakgrund och gul detalj.
Skapa konto
Metallskiva med taggar och en röd markering, smutsig, mekanisk komponent, svart bakgrund.
Skapa konto

• Haha
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Mer uppdateringar det är nog mycket svårt att hitta en ny motor som passar till den vedklyven. Detta innebär att motorn förmodligen lindas om.

Men du skrev ju några inlägg upp att de skulle skicka en ny motor. Gäller inte detta längre?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men du skrev ju några inlägg upp att de skulle skicka en ny motor. Gäller inte detta längre?
Jo det skrev dom till mig att dom skulle göra men nu har jag tröttnat på dem därför att det tar för lång tid.

Jag har gett upp tanke på att företaget ska göra rätt för sig och hjälpa mig.

Och om jag hade följt min första impuls och genast gett upp tanken på att företaget skull hjälpa mig hade nog detta problem varit löst nu.

Sensmoralen av detta är att man ska våga lita på sin första magkänsla om man vill lyckas med någonting.

blackarrow blackarrow skrev:
Denna motor kanske, från Tyskland?

[bild]

[länk]

Det sitter en sån här pump,på den

[bild]

[länk]
Tack för det jag ska visa detta för mina kontakter så får vi se om dom fortfarande vill linda om motorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.