Den motorn är absolut inte lönt att linda om, du får en motsvarande ny betydligt billigare.
Även om du byter upp dig i kvalité så skulle du komma billigare undan.
Minimipriset för en omlindning ligger runt 10000:-.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den motorn är absolut inte lönt att linda om, du får en motsvarande ny betydligt billigare.
Men om den som gör jobbet lever i en annan tid och i en annan värld. Den tiden då svensk industri hade sin storhetstid och en värld elmotorerna är så stora att de driver hela fabriker.

Har kontakter som gör att omlindningen inte kostar mer än material kostnaden och är släkt med mig så blir priset ett annat.

Men det du säger stämmer absolut under normal omständigheter.

Jag försöker dock övertyga min släkting om att du har helt rätt och att det är bättre och går betydligt fortare att sätta på en ny motor.
:rofl::crysmile:

Vi får se hur det går.

Vi är dock alla rörande överens om att det ska sitta ett motorskydd på min vedklyv när detta är över.

Vilken motor skulle i så fall passa att sätta på?

Hand håller ett verktyg mot gult maskindel för underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumstock mäter tjocklek på metallstruktur, skala i centimeter, närbild, gul och svart, verktyg, mätning, industriell.
Skapa konto
En hand håller en skjutmått mot en gul maskindel för att mäta.
Skapa konto

Gul maskindel med hjul, svart filter, fjädrar och slangar på gräs framför byggmaterial.
Skapa konto
Gul maskindel, rött och grönt knapphus, svart motor, varningsetiketter, hjul, gräs i bakgrunden.
Skapa konto

P
Vilken som helst som är lika bred eller bredare i fästet?

Edit: som får plats utan att klämmas.

hur mycket ved tillverkar du varje år? Ungefär?

Mulvaden skrev:
Vilken som helst som är lika bred eller bredare i fästet?

Edit: som får plats utan att klämmas.

hur mycket ved tillverkar du varje år? Ungefär?
30 kubik

• Gilla
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
hsd
Tycker inte att Du ska behöva vänta på svar från tillverkaren, det är solklart att det är säljande företag som ska stå för garanti

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tycker inte att Du ska behöva vänta på svar från tillverkaren, det är solklart att det är säljande företag som ska stå för garanti
Det var vad dom skrev och om vi ska anta goda avsikter från deras sida. Så kanske de menade att de beställer en ny vedklyv till mig och väntar på att leverantören ska meddela dem när de kan leverera den.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vilken motor skulle i så fall passa att sätta på?
På märkskylten står byggstorleken m.m. vilket kan vara bra att veta när man ska leta efter en ny motor.

På märkskylten står byggstorleken m.m. vilket kan vara bra att veta när man ska leta efter en ny motor.
Kan det vara denna du menar?
Del av maskin eller utrustning, metallcylinder, slang, fästelement, gräset och gul bakgrund synlig.
Skapa konto

Nej, det där är hydraulpumpen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Låter som att du bör prata med dina kontakter i så fall.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om jag ska byta motorn (eller om det blir så att vi lindar om den) så känns det som om allt är betydligt enklare om det går att skruva loss pumpen från motorn så att jag inte behöver tappa ut all hydrauloljan ur maskinen.

Du bör nog lossa pumpen från motorn redan nu och kolla hur axeln är kopplad mot den. På dina bilder ser det inte ut att passa med en standardmotors axeltapp.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du bör nog lossa pumpen från motorn redan nu och kolla hur axeln är kopplad mot den. På dina bilder ser det inte ut att passa med en standardmotors axeltapp.
Jag har inte helt get upp när det gäller att reklamera den. Därför väntar jag med att skruva på den ett tag till.

Redigerat:
  • Gilla
FreddeLind och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.