BirgitS
S sturnus skrev:
Nonsens.
Okej, det var en byggkonstruktör och arkitekt som berättade det. Av brandsäkerhetsskäl.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var en byggkonstruktör och arkitekt som berättade det. Av brandsäkerhetsskäl.
Ja nu för tiden är det så. Gå in i ett äldre hus så märker du att dom allt som oftast lutar ut från murstocken eftersom bjälklaget är fäst vid den och är ordentligt grundlagd.

BirgitS
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja nu för tiden är det så. Gå in i ett äldre hus så märker du att dom allt som oftast lutar ut från murstocken eftersom bjälklaget är fäst vid den och är ordentligt grundlagd.
Och var går gränsen för "äldre" i det fallet?
Här gäller det ett 40-talshus. Justus som jag skrev om nämnde att det var annorlunda på 1800-talet.

Mitt är från 1900 talet och hänger i skorstenen och har sågspån ända emot. Så äldre i det här fallet skulle jag tippa på är före 50-60-talet när modernare material började göra sitt intåg på allvar.
Sedan levde det nog kvar längre utanför storstäderna
BirgitS BirgitS skrev:
Och var går gränsen för "äldre" i det fallet?
Här gäller det ett 40-talshus. Justus som jag skrev om nämnde att det var annorlunda på 1800-talet.

H
Matti_75 Matti_75 skrev:
Mitt är från 1900 talet och hänger i skorstenen och har sågspån ända emot. Så äldre i det här fallet skulle jag tippa på är före 50-60-talet när modernare material började göra sitt intåg på allvar.
Går det att se det på ritningen?
Jag har redan rivit ner väggen och planera att sätta upp en stödjande bjälke.

Nej det går inte att se på dom ritningarna. Du behöver konstruktionsritningarna för det. Väggen i fråga bär upp bjälklaget oavsett om det hänger i skorstenen eller inte

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så som jag minns det bodde Justus i ett 20-talshus i Blekinge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.