Hej

Jag har denna modell av fläkt inmonterad i mitt hus för vetilation från 1985.

Jag har tidigare tagit ut motorerna och lämnat in dom för lagerbyte, och sen återmonterat dom.

Nu påstår min granne att jag måste ha en behörig elektriker för att lossa kontakten för att ta ut motorn från fäste. Kan det stämma att jag måste anlita en elektriker för detta.

Kontaktstycket på motorn är ingen fastmontering då får jag väll ta ut den själv.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Jörn Feltsen

• Ventilationsfläktmotor med kablage, bortmonterad från ett hus byggt 1985, visas på en mönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ralvejd
Gör det själv om du är säker på vad du gör.

Lyssna inte på grannens svammel

• Gilla
husägaren TS och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej, du behöver inte vara elektriker för att byta en komponent i ett aggregat eller inne i en apparat. Däremot är installation av komplett aggregat behörighetskrävande.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Gör det själv om du är säker på vad du gör.
Hej Ralved

Ja jag är säker på vad jag gör. Har även en väl dokumenterad handbok hör skötsel skall utföras.

Fotografen Fotografen skrev:
Nej, du behöver inte vara elektriker för att byta en komponent i ett aggregat eller inne i en apparat. Däremot är installation av komplett aggregat behörighetskrävande.
Tack för ditt svar Fotografen

Ha en fin dag

Ellagen gör en distinktion mellan fast installation och apparat. Den fasta installationen i en byggnad får du i princip inte göra något med. En apparat avsedd att anslutas till den fasta installationen får du göra i princip vad du vill med så länge det är för eget bruk. Du får konstruera, bygga egna, och bygga om befintliga så länge du inte säljer dem. Fläkten på bilden är en apparat och du är fri att laga den.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Grannen kanske tycker att man måste anlita en elektriker för att ta ut kontakten från golvlampan i vardagsrummet också från uttaget...

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Fotografen Fotografen skrev:
Däremot är installation av komplett aggregat behörighetskrävande
Det beror på om aggregatet är fast anslutet eller inte.

Mitt FTX-aggregat är anslutet med stickpropp och kräver således ingen elektriker alls för installationen så länge det finns ett lämpligt uttag att koppla in det i.

• Gilla
Jörn Felsten
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Grannen kanske tycker att man måste anlita en elektriker för att ta ut kontakten från golvlampan i vardagsrummet också från uttaget...
Hahha dagen bästa skämt :-)

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det beror på om aggregatet är fast anslutet eller inte.
Edit: tänkte fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.