Byggahus.se
Hej,

Kan dessa fönsterbrädor vara av eternit? Själv tycker jag mig se fossiler i stenen men det kanske bara kan vara konstgjort?

Anledningen till att jag frågar är för att jag troligtvis behöver kapa eller ta lossa dessa för att få in köksbänkar.

tack på förhand!
 
  • Grå stenbordsskiva med genomskinligt plastföremål och delvis synlig skokant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadad vit dörrkarm ovanför smutsigt stengolv med skor och en svart föremål nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå och vit yta, suddig, otydlig, fläckar, skuggor, troligtvis närbild av en strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto som visar den undre delen av en strykjärn stående på en strykbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dammigt hörn med måttstock och kniv, oanvänt utrymme, renoveringsprojekt och arbetsverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och fuktmärken under ett fönster; behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitet hörn med flagnande målning och synliga skrapmärken eller skador på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och fukt på en vägg nära en vit yta. Skada behöver uppmärksamhet och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk fönsterbräda med fukt- eller mögelskador ovanför vit målad list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen ej asbest. Är dom massiva är det säkert sten.
 
BirgitS
K KimAA3 skrev:
Hej,

Kan dessa fönsterbrädor vara av eternit? Själv tycker jag mig se fossiler i stenen men det kanske bara kan vara konstgjort?

Anledningen till att jag frågar är för att jag troligtvis behöver kapa eller ta lossa dessa för att få in köksbänkar.

tack på förhand!
Här finns det en bild på en fönsterbräda av eternit: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/har-fonsterbrador-av-eternit-och-kompletterar-med-granit
Och några här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligen ej asbest. Är dom massiva är det säkert sten.
Menar du att eternitskivor inte är massiva?
 
Jag tror inte man lade in fossiler i eternitskivorna. Så det är nog äkta ölandssten. Var rädd om den.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här finns det en bild på en fönsterbräda av eternit: [länk]
Och några här: [länk]

Menar du att eternitskivor inte är massiva?
Gissar på kalksten här. Skivor med eternit brukar se annorlunda ut på både upp och nedsida.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar på kalksten här. Skivor med eternit brukar se annorlunda ut på både upp och nedsida.
Javisst, det är ju bara att se på bilderna på de två sidorna så ser man att det ser annorlunda ut. Jag reagerade bara på ditt påstående om att eternitskivor inte skulle vara massiva.
 
Nä det är inte eternit. De ser helt annorlunda ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.