Hej
Har ni varit med om att få en känsla att två produkter från två olika fabrikat egentligen är samma under huven? Kan det vara så ibland att ett märken köper in en produkt från en undertillverkare där vissa egenskaper i utseendet tweakas lite. Ett annat fabrikat köper från samma underleverantör och tweakar utseendet lite, men det är samma komponenter under huven. Kan det vara så lurigt?
Jag har länge gått och funderat på en ny överhandsfräs och tittat mycket på denna från Bosch:
https://www.hornbach.se/shop/Handoverfras-BOSCH-POF-1400-ACE-1400W/7519688/artikel-detaljer.html
Men så har jag även hittat denna från Skil, som jag upplever är i princip identisk. En hel del detaljer och lösningar tycks vara likadana om man tittar närmare.
https://www.bauhaus.se/overhandsfras-skil-1400w-inkl-tillbehor
Tittar man tex på
grovinställningen
fininställningen
belysningen
skyddsskivan som är vikbar.
... väldigt likadana lösningar.
Nu har skil:en fått ganska dåligt omdöme, jag själv sätter ju en en kvalitets stämpel på bosch produkter. Men nu börjar jag undra om det inte är samma skrot och korn.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Har ni varit med om att få en känsla att två produkter från två olika fabrikat egentligen är samma under huven? Kan det vara så ibland att ett märken köper in en produkt från en undertillverkare där vissa egenskaper i utseendet tweakas lite. Ett annat fabrikat köper från samma underleverantör och tweakar utseendet lite, men det är samma komponenter under huven. Kan det vara så lurigt?
Jag har länge gått och funderat på en ny överhandsfräs och tittat mycket på denna från Bosch:
https://www.hornbach.se/shop/Handoverfras-BOSCH-POF-1400-ACE-1400W/7519688/artikel-detaljer.html
Men så har jag även hittat denna från Skil, som jag upplever är i princip identisk. En hel del detaljer och lösningar tycks vara likadana om man tittar närmare.
https://www.bauhaus.se/overhandsfras-skil-1400w-inkl-tillbehor
Tittar man tex på
grovinställningen
fininställningen
belysningen
skyddsskivan som är vikbar.
... väldigt likadana lösningar.
Nu har skil:en fått ganska dåligt omdöme, jag själv sätter ju en en kvalitets stämpel på bosch produkter. Men nu börjar jag undra om det inte är samma skrot och korn.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Eftersom Bosch äger Skil så är det troligt att de görs i samma fabrik.
Nu kan det skilja på ingående komponenter men har ingen kolla på om det är fallet.
Edit. Tydligen har Bosch sålt Skil efter att jag slutat sälja verktyg...
Nu kan det skilja på ingående komponenter men har ingen kolla på om det är fallet.
Edit. Tydligen har Bosch sålt Skil efter att jag slutat sälja verktyg...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Hur vanligt som helst, men det brukar handla om att man har olika varumärken i sin portfölj...
Tex. "Stanley Black&Decker" har förutom dem också deWalt i sitt "stall"..
TTI har Milwaukee, AEG och Ryobi..
Skil ägs av "Chervon" (säkert för att det ska misstas för Chevron och låta amerikanskt) och Bosch är bara Bosch... Utifrån bilderna tror jag inte att det är samma, titta på handtagens infästning tex.
Om jag får killgissa så designar Bosch allt "in house" medan Skil köper en design färdig.. Du kan säkert hitta Skil-varianten med andra "amerikanska" märken på om du söker hos de amerikanska köpladorna...
Skil ägs av "Chervon" (säkert för att det ska misstas för Chevron och låta amerikanskt) och Bosch är bara Bosch... Utifrån bilderna tror jag inte att det är samma, titta på handtagens infästning tex.
Om jag får killgissa så designar Bosch allt "in house" medan Skil köper en design färdig.. Du kan säkert hitta Skil-varianten med andra "amerikanska" märken på om du söker hos de amerikanska köpladorna...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tackar för svaret, ja infästningen för handtaget skiljer sig det har du rätt i. Men skulle det kunna vara en designskillnad kanske? Detaljer i funktioner jag nämnde tycks vara lika. Jag tror överhandsfräsen från Bosch funnits ganska länge, över 10 år. Kanske togs den fram då det fanns samarbete med Skil? (hade ingen aning om att bosch och Skil haft nära band, lustigt)Dan_Johansson skrev:
Hur vanligt som helst, men det brukar handla om att man har olika varumärken i sin portfölj...
Så jobbar väl alla tillverkare i dag och har gjort några decennier? Man köper in komponenter från varandra och säljer samma prylar (med lite annan färg och smådetaljer som skiljer) under olika namn beroende på marknad och kundgrupp.F fredand44 skrev:
Köper du t ex en Mercedes GLA så får du en Dacia Duster (eller tvärtom...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag skulle gissa att det beror på att fräsarna funnits länge på marknaden, och man hittat rimliga sätt att lösa de flesta funktionerna på, då tenderar det att bli mer lika... Tills nån kommer på en ny funktion... Ta tex de utbytbara baserna...F fredand44 skrev:Tackar för svaret, ja infästningen för handtaget skiljer sig det har du rätt i. Men skulle det kunna vara en designskillnad kanske? Detaljer i funktioner jag nämnde tycks vara lika. Jag tror överhandsfräsen från Bosch funnits ganska länge, över 10 år. Kanske togs den fram då det fanns samarbete med Skil? (hade ingen aning om att bosch och Skil haft nära band, lustigt)
Ofta beror det på att man har köpt upp andra tillverkare, men behåller de varumärken som är starkast i respektive land. Sen har det luckrats upp med dagens internethandel och det blir bara förvirrande att exakt samma prylar säljs under olika namn.Miessi skrev:
Hej
Nu har jag slagit till på denna maskin, postade en bild i denna tråd jag skapade förut.
Mvh
Fredrik
https://www.byggahus.se/forum/threads/tror-ni-denna-oeverhandsfraes-duger.449771/#post-4803903
Nu har jag slagit till på denna maskin, postade en bild i denna tråd jag skapade förut.
Mvh
Fredrik
https://www.byggahus.se/forum/threads/tror-ni-denna-oeverhandsfraes-duger.449771/#post-4803903
Klicka här för att svara