Jag pratade nyss med SBAB angående hur mkt vi skulle kunna låna. Ville inte göra en låneansökan eftersom min sambo har en betalningsanmärkning som försvinner nästa månad, så det skulle studsa då hur som helst.

Jag rabblade upp våra inkomster (37 500 + 18 000 + 8000 i olika bidrag för barnen) Då sa han först att barnbidraget går jämt ut med barnen.... så det räknade dom inte. (Vilka barn kostar endast 1050/månad) Sedan nämnde han att han trodde att det skulle handla om ett lån på 2 000 000 - 2 500 000, och sedan kunde vi lägga till kontantinsatsen.

Tycker det låter jätte konstigt, mitt ex fick lånelöfte på 3 000 000 och då har de mer än 10 000 mindre i inkomster än oss.

Vad tror ni....ville han bara slippa att tänka själv eller låter det rimligt?

S
vi fick lånelöfte på 2 280 000 (alltså lån p å95% till ett hus på 2.4miljoner med inkomst 25+17 innan skatt från SBAB alldeldest nyligen

Det man brukar göra är att kvitta barnbidraget mot barnomsorg, för det går ungefär jämnt upp. Man är också lite restriktiv med att räkna underhåll/bidragsförskott som en inkomst, eftersom barn helt plötsligt kan vilja bo hos den andre föräldern, och då är det ingen inkomst längre. Bankerna går inte djupare ner än så i familjesituationen, utan de gör en schablonmässig riskbedömning.

Jag tycker spontant att 2Mkr är lågt räknat, det torde snarare hamna en bit över 2,5 men kanske inte 3 så där mellan tummen och pekfingret.

Hur kan ni ha 8000 i barnbidrag när i övrigt har så bra inkomster? Låter ju helt sjukt. Jag har lånelöfte på 4 med bra mindre totala inkomster i hushållet. Har dock en "skvätt" på banken iofs som rankas högt.

evasch skrev:
...och sedan kunde vi lägga till kontantinsatsen.
Johnny Viking skrev:
...Har dock en "skvätt" på banken iofs som rankas högt.
Ska man kunna jämföra så måste man ju veta vad "kontantinsatsen" och "skävtt" betyder :)

Johnny Viking skrev:
Hur kan ni ha 8000 i barnbidrag när i övrigt har så bra inkomster? Låter ju helt sjukt.
Troligen därför att barnbidraget inte är behovsprövat i sverige utan lika för alla. Är antalet barn man har som avgör saken. :D

Swetrot skrev:
Det man brukar göra är att kvitta barnbidraget mot barnomsorg, för det går ungefär jämnt upp. Man är också lite restriktiv med att räkna underhåll/bidragsförskott som en inkomst, eftersom barn helt plötsligt kan vilja bo hos den andre föräldern, och då är det ingen inkomst längre. Bankerna går inte djupare ner än så i familjesituationen, utan de gör en schablonmässig riskbedömning.

Jag tycker spontant att 2Mkr är lågt räknat, det torde snarare hamna en bit över 2,5 men kanske inte 3 så där mellan tummen och pekfingret.
Jag har tre av barnen boende hos mig varannan vecka och deras pappa sätter in 3000 i månaden för barnens aktiviteter, läger, busskort m.m. Problemet var att han frågade inte ens hur många barn jag har.... Och när man räknar i deras egna snurra så får man skriva in summor som underhållsstöd m.m.

Det jag har gjort när jag har pratat med banken tidigare är att jag har uppgivit att barnen bor hos mig varannan vecka, men det verkar inte som om det finns banker som har ett datasystem som är anpassat efter dagens familjer, utan 3 blir delat i två delar....varvid summan blir 2 :confused: Men då ska jag kanske inte lägga in det stödet och ta att barnen bor deltid ist. Men i det här fallet verkar det jue inte spela någon roll

Enligt deras egna snurror och beräkningen 50% bostadskostnad/6000 kr vuxen/ 2000 kr barn Så ska vi kunna låna mer än 5 milj

Redigerat:
Johnny Viking skrev:
Hur kan ni ha 8000 i barnbidrag när i övrigt har så bra inkomster? Låter ju helt sjukt. Jag har lånelöfte på 4 med bra mindre totala inkomster i hushållet. Har dock en "skvätt" på banken iofs som rankas högt.
barnbidrag och vårdnadsbidraget är inte inkomstbeprövat....
Underhållsstödet är väll kanske inte direkt just det, mer ett "vi delar lika på allt utan vad barnen äter - bidrag) :) Men det kommer som sagt var från barnens pappa

Och visst....kan hålla med dig att det är lite sjukt, men vi bor ju i Sverige

Men hallå. 5 miljoner, det är mycket pengar och räntor om räntan går upp. Att räntan är just nu på samma prisnivå som mellanmjölk är ju inte för evigt....

Med de inkomster du redovisar så anser jag att max ligger på strax under 3 miljoner om det ska vara drägligt/ bekvämt liv. Har själv en liknande inkomst, dock något högre ca 8-10 tusen, och känner att en lånebörda på 2 miljoner är alldeles tillräcklig. Att jag sedan utan vidare får låna 2 miljoner till och köpa segelbåt och annat kul är ju bra att veta, men man måste ju inte göra allt bara för att man kan göra det.

Johnny Viking skrev:
. Jag har lånelöfte på 4 med bra mindre totala inkomster i hushållet. Har dock en "skvätt" på banken iofs som rankas högt.
Ja jag tycker faktiskt att det låter väldigt lågt. Vi kommer troligtvis ha en kontantinsats på 500 000 efter husförsäljning

Havsutsikt skrev:
Men hallå. 5 miljoner, det är mycket pengar och räntor om räntan går upp. Att räntan är just nu på samma prisnivå som mellanmjölk är ju inte för evigt....

Med de inkomster du redovisar så anser jag att max ligger på strax under 3 miljoner om det ska vara drägligt/ bekvämt liv. Har själv en liknande inkomst, dock något högre ca 8-10 tusen, och känner att en lånebörda på 2 miljoner är alldeles tillräcklig. Att jag sedan utan vidare får låna 2 miljoner till och köpa segelbåt och annat kul är ju bra att veta, men man måste ju inte göra allt bara för att man kan göra det.
Jag vet inte om vi är vana att leva på mindre pengar då :) men vi har räknat på en ränta på 7 % och ett lån på ungefär 4milj....går hur bra som helst, vi kommer att leva på samma sätt som vi har gjort de senaste 4 åren.

Problemet är om vi ska kunna få större hus så måste vi upp i dom summorna, och det är värt väldigt mycket för oss

:Ja, givetvis är ju kostnadsbilden i hushållet olika beroende på vad man äter/dricker/lever och har för övriga hobbies. Men jag ser ändå att den del som är barn relaterat är inte att ta med i inkomsterna för boendet. Vi har själva en del sådant beroende på vårdbidrag etc. men det är att betrakta som en "grädde på moset" inkomst som ska gå till den som behöver det och inte för att driva ett boende. Dessutom så är ju barn relaterade inkomster av övergående natur så det går ju inte att ta med dessa i ett längre perspektiv.
Nu blev det ju lite filosofiskt och värdegrunds laddat men ur egen synvinkel så är jag inte beredd att betala allt för mycket för mitt stora boende. Men visst så går det säkert att låna på sig uppåt 4 miljoner med rätt tomt och läge och en god kontakt på banken, och är det ens högsta önskan så kan man säkert stå ut med blodpudding och avvarade semesterresor under en period.:):)

Nä vårdnadsbidraget är nog inte så smart att ha med, det försvinner vid 3 år. Men samtidigt planerar jag att gå upp i arbetstid då också, arbetar bara 30 tim nu.

Har levt så här de senaste åren under föräldraledighet och studier och sambon hade då betydligt lägre lön, vi amorterar även 6000 i månaden på några smålån. (vilket självklart kommer vara löst innan vi köper hus) Jag tycker ändå att vi lever jättebra. Utomlands 1 gång/år med så många barn, alla aktiviteter som barnen vill ha och läger på sommaren... vad mer kan man önska sig :)

Tror att mkt beror på att vi faktiskt är fyra löner om barnens aktiviteter och sen har vi valt att inte ha bil...där sparar vi en hel del.

Allt handlar om vilken riskgrupp ni sorteras in i. Jag tycker nog eran tillvaro generellt låter riskfylld och jag kan förstå bankens ovilja att ge ett stort lån.

Nu uppgav jag inte ens ett namn till banken...

Men blir lite nyfiken på vad som får dig att tycka att vår tillvaro är riskfylld, tycker vi lever ett riktigt mellanmjölksliv :) Kan vara bra att veta hur man ska framställa sig själv hos banken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.