I ett nybyggt hus blev det fel vid installation av den vägghängda toan. Troligen har någon har missat att golvet höjs rätt mkt med golvvärme etc, och toan sitter nu för lågt, ser lite ut som på dagis. Fattar inte hur rörmokaren inte kunde se det. Men nu är det som det är, badrummet är helt färdigt. Så nu är frågan, går det att riva ner klinker, tätskikt och rubbet för att komma åt WC-fixturen utan att riva hela badrummet? Dvs två rader klinker ( 2 x 60 cm) skulle behöva tas ner. Vad säger expertisen? Till saken hör att det varit lite olika firmor inblandade och det är svårt peka ut någon speciell som ansvarig. Så glöm detta med skadestånd, jag som ägare får ta beslutet och betala vad det kostar.
Absolut ingen expert med sitter fixturen i väggen bakom tätskiktet eller i en låda/nisch på utsidan?
Om det är en nisch ut kanske det bara går att bygga om ”lådan” och höja fixturen och därmed också toastolen?
Om det är en nisch ut kanske det bara går att bygga om ”lådan” och höja fixturen och därmed också toastolen?
Så klart att det går, tätskiktet är inte en homogen produkt. Den skarvad hej vilt. Men ett jäkla jobb har ni framför er tyvärr.W Wille58 skrev:I ett nybyggt hus blev det fel vid installation av den vägghängda toan. Troligen har någon har missat att golvet höjs rätt mkt med golvvärme etc, och toan sitter nu för lågt, ser lite ut som på dagis. Fattar inte hur rörmokaren inte kunde se det. Men nu är det som det är, badrummet är helt färdigt. Så nu är frågan, går det att riva ner klinker, tätskikt och rubbet för att komma åt WC-fixturen utan att riva hela badrummet? Dvs två rader klinker ( 2 x 60 cm) skulle behöva tas ner. Vad säger expertisen? Till saken hör att det varit lite olika firmor inblandade och det är svårt peka ut någon speciell som ansvarig. Så glöm detta med skadestånd, jag som ägare får ta beslutet och betala vad det kostar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Under förutsättning att det är folietätskikt och inte rollat vätskebaserat tätskikt.F Fjonken skrev:
I alla fall har jag inte sett något om att det finns rollade där tillverkaren har angett hur ett sånt lagas.
BirgitS skrev:
Under förutsättning att det är folietätskikt och inte rollat vätskebaserat tätskikt.
I alla fall har jag inte sett något om att det finns rollade där tillverkaren har angett hur ett sånt laga
Ts skrev att huset är nybyggt, då tar jag för givet att det är folieBirgitS skrev:
![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är bara några år sen vi renoverade badrummet och ett av de företagen som lämnade offert planerade att använda rollat tätskikt. Jag höjde något på ögonbrynen, om man säger så, när jag läste den offerten men efter det så ser jag det som att det förekommer fortfarande.F Fjonken skrev:
Finns höjda sitsar,med eller utan armstöd,