F fribygg skrev:
Är man tillräckligt duktig behöver man inga påhittade besiktningsjobb från SEF
Slipper besiktning gör du knappast

MEN jag kanske kan tycka att en ORDENTLIG elbesiktning kan vara på sin plats när någon säljer ett boende.

Att det inte är svartprickigt av lite svartmögel på en kall vind är helt ok men är elanläggningen helt åt helvete skiter många i när dom köper. Är bara vinden, köket o toan snygg så gör det inget.

Men en besiktning bara sådär. Eh NÄ!

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.:crysmile:
Tja, om bilverkstaden skulle vara den som initialt besiktigar min bil så tror jag ärligt talat att de skulle upptäcka fler "fel" än vad den fristående bilbesiktningen skulle göra. Det ligger i företagets intresse. Om man är riktigt korkad så kan man ju åka in till verkstaden och göra en förbesiktning, kommer ju sådan reklam ibland, det lär ju inte bli billigt.

Så, det skulle alltså skapas något i samma stil som bilbesiktningen men för elanläggningar. Låter ju genomtänkt. Eller ska man tro att det kanske rör sig om att branchen nog själva gärna skulle utföra den "tjänsten", lite mer pengar skulle väl inte skada, för "fel" skulle man hitta så det räcker och blir över.

• Gilla
Kempa_swe och 3 till
  • Laddar…
Bättre betala för något du får än att betala hög skatt för att folk ska gå på bidrag
Ah, du menar betala för att få mer utgifter men ingen nytta? Tja, då finns det nog andra jobb som bättre borde utföras än att serva branchen med mer pengar. Varför inte sopa gator och torg, mer nytta och billigare dessutom.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bättre betala för något du får än att betala hög skatt för att folk ska gå på bidrag
Absolut, jättebra om folk får köpa besiktningstjänster om de så önskar. Jag har för mig att det är så redan idag och är säker på att föreningen Villaägarna och försäkringsbolagen kan rekommendera lämpliga besiktningsföretag om man så önskar.
Tvång är inte av godo och politiska utspel valår för att locka SEFs medlemmar tas knappast emot med öppna armar av husägarna som lär få betala.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ah, du menar betala för att få mer utgifter men ingen nytta? Tja, då finns det nog andra jobb som bättre borde utföras än att serva branchen med mer pengar. Varför inte sopa gator och torg, mer nytta och billigare dessutom.
SEFs medlemmar får väl inte sopa gator och torg för Kommunal?

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kan så vara?
Men vi ser ju inte statistiken över "sakskador" som försäkringsbolagen får in.
Sen tror jag "hempulet" ökat med "smarta hem".
Inget enkelt hursomhelst att lösa.
Tror du att farliga kopplingar har ökat med smarta hem då? Jag tror inte det.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Magnus E K
"Upplåta" betyder inte vad artikelförfattaren tror att det betyder.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tror du att farliga kopplingar har ökat med smarta hem då? Jag tror inte det.
Jo men det är jag övertygad om.... "Hej Google, tänd utelampan" ;)

Men jag har klurat på det här nu och ser ingen bra lösning, helt säker på att försäkringsbolagen ser en ökad/förändrad skadebild. Både bränder samt sakskador.

F fribygg skrev:
SEFs medlemmar får väl inte sopa gator och torg för Kommunal?
Nej, men har SEF så många arbetslösa, bidragsberoende medlemmar då?

De får väl helt enkelt vidareutbilda sig så de får sopkompetens i sådant fall :p

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Inte intresserad av att sponsra lata och odugliga människor heller
Exakt vad tror du att mervärdet jag isåfall skulle betala för en besiktning är? den installationen som finns i mitt hus är utförd av personer som är betydligt mer kunniga än dom "elektriker" som är så dåliga att dom skulle ha tid med massa låtsas jobb dom är nog fullbelagda ändå

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Rimligtvis bör besiktningen utföras av någon som inte får utföra elinstallationer så att oberoende säkerställs, precis som bilprovningen inte får laga bilar eller sälja reservdelar. Sen verkar ju nyttan med det hela vara extremt liten då så få tillbud beror på den fasta installationen. Det verkar ju bli lite väl mycket att besiktiga samtliga elektriska apparater i huset, men det behövs nog om det skall vara till någon nytta. Som det ser ut nu så ligger ju ändå ansvaret på husägaren oavsett vilken installatör eller hempulare som har klantat sig.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Nej, men har SEF så många arbetslösa, bidragsberoende medlemmar då?
Tror jag inte, det är väl många som är fullbokade, välbetalda och lönsamma för sina arbetsgivare. De som inte klarar tempot eller saknar förmågan att göra snygga installationer kanske ska pyssla med besiktning framöver?

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V videopac skrev:
Om man är riktigt korkad så kan man ju åka in till verkstaden och göra en förbesiktning, kommer ju sådan reklam ibland, det lär ju inte bli billigt.
Jag har gjort det två gånger för länge sen.
Först en VW Golf som de hittade massor med fel i, framförallt var det en massa elektriska saker som fallerade, varningsblinker etc. Jag fick en liten chock först, sen kollade jag i handboken och såg att allt låg på samma säkring... åkte och besiktigade med rent papper.
Sen en Saab 9000 som i princip var en skrotbart vrak enligt förbesiktningens protokoll. Ringde min ordinarie meck som bara skrattade och sa åt mig att åka och besiktiga. Den gick också igenom utan anmärkning och bilen rullade 4-5 år till i min ägo och sen ytterligare 4-5 år.

Det jag lärde mig var att undvika märkesverkstäderna och nu har jag lärt mig att undvika Installationsföretagens medlemmar.

• Gilla
eleson och 7 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Tja, om bilverkstaden skulle vara den som initialt besiktigar min bil så tror jag ärligt talat att de skulle upptäcka fler "fel" än vad den fristående bilbesiktningen skulle göra. Det ligger i företagets intresse. Om man är riktigt korkad så kan man ju åka in till verkstaden och göra en förbesiktning, kommer ju sådan reklam ibland, det lär ju inte bli billigt.

Så, det skulle alltså skapas något i samma stil som bilbesiktningen men för elanläggningar. Låter ju genomtänkt. Eller ska man tro att det kanske rör sig om att branchen nog själva gärna skulle utföra den "tjänsten", lite mer pengar skulle väl inte skada, för "fel" skulle man hitta så det räcker och blir över.
Just så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.