11 667 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Kan bara inte hålla mig. Måste visa ;)
Jag skall börja med trappan i kväll.. Det är viktigt att hålen blir absolut raka och vertikala. I den (lätta) raka delen använde jag ett borrstativ. Till trappan har min favoritmaskinmästare lagat en borrhylsa med 34 graders lutning.
Pinnarna är 30mm längre än avståndet och hålen nete är 15mm och 20mm djupa uppe. Pinnarna är fästa med silikon i nedre änden. Övre är ej limmad så att de kan flexa.
Pinnarna är 30mm längre än avståndet och hålen nete är 15mm och 20mm djupa uppe. Pinnarna är fästa med silikon i nedre änden. Övre är ej limmad så att de kan flexa.
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
OK. Här är litet mera detaljer. Exempelvis fogen mellan ledstång och stolpe (Plugg +skruv):

Det som man även behöver är trigonometri och en borrhylsa:

Eftersom furu är mjukt, borde man eg rigga upp vangstycken och ledstänger i fräs och fräsa hålen, men det är inte så lätt, så min favoritmaskinmästare tillverkade denna mycket eleganta borrhylsa med ställbar stoppare.
Så här set det i allafall ut provmonterat:


De avsågade räckena skall förbindas med en vertikal bit.
Pinnarna sticker in 15mm uppe och nere så övre hålen är 20mm djupa och nedre 15mm, detta så att pinnarna kan röra sig då de värms/kyls. De är limmade enbart i nedre änden (med silikon). Limmar man i båda kommer räcket att knäppa med temperaturen.
Det som man även behöver är trigonometri och en borrhylsa:

Eftersom furu är mjukt, borde man eg rigga upp vangstycken och ledstänger i fräs och fräsa hålen, men det är inte så lätt, så min favoritmaskinmästare tillverkade denna mycket eleganta borrhylsa med ställbar stoppare.
Så här set det i allafall ut provmonterat:


De avsågade räckena skall förbindas med en vertikal bit.
Pinnarna sticker in 15mm uppe och nere så övre hålen är 20mm djupa och nedre 15mm, detta så att pinnarna kan röra sig då de värms/kyls. De är limmade enbart i nedre änden (med silikon). Limmar man i båda kommer räcket att knäppa med temperaturen.
Kanon, forsätt med fler bilder. 
Jag ska ta fram digitalkameran ikväll och visa vad vi har tänkt så kanske man kan få lite råd
/Fredrik
Jag ska ta fram digitalkameran ikväll och visa vad vi har tänkt så kanske man kan få lite råd
/Fredrik
Ja jag hade alltid sexa i träslöjd men var dålig på siffror eller hur det nu va ;D
Råd och råd, men kanske lite inspiration då
Hur högt är det förresten och hur kom ni fram till vilken höjd ni skulle ha?
/Fredrik
Råd och råd, men kanske lite inspiration då
Hur högt är det förresten och hur kom ni fram till vilken höjd ni skulle ha?
/Fredrik
Tjusigt!
Som sagt, återkommer med bilder hur det ser ut hemma hos oss, men det kommer alltid annat i mellan :
/Fredrik
Som sagt, återkommer med bilder hur det ser ut hemma hos oss, men det kommer alltid annat i mellan :
/Fredrik
Hmm..pga tidsbrist blir det en temporär lösning för en tiondel av kostnaden tillsvidare.
Återkommer med bilder på den temporära lösningen ;D
/Fredrik
Återkommer med bilder på den temporära lösningen ;D
/Fredrik
Tack gode gud för kreativiteten och
fantasin. Detta forum är ju helt suveränt!
fantasin. Detta forum är ju helt suveränt!
Bilder på den tillfälliga lösningen ;D
Uppfyller väl inte svensk byggnorm direkt, men kostnaden blev ungefär 600:- för wire, vantskruvar, wirelås och några byggreglar. Furubitarna hade jag sedan tidigare.
Så småningom blir det nog ett riktigt räcke...
/Fredrik
(det var alltså inget hål här från början)



Uppfyller väl inte svensk byggnorm direkt, men kostnaden blev ungefär 600:- för wire, vantskruvar, wirelås och några byggreglar. Furubitarna hade jag sedan tidigare.
Så småningom blir det nog ett riktigt räcke...
/Fredrik
(det var alltså inget hål här från början)


