6 648 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Kan arvingar komma med krav 12 år efter separation?
Jag köpte en tomt för mina pengar, bara jag stod på köpebrevet men syftet var att min partner och jag skulle bygga hus där och bo tillsammans. Vi har båda barn men inga gemensamma barn.Vi byggde hus och jag sålde min lgh och mitt sommarhus samt löste hennes lån på lgh. Vi tog dessutom lån tillsammans. År 2011 separerade vi och jag tog över de gemensamma lånen. Vi var inte gifta och gjorde ingen formell bodelning. Lagfarten har stått på mig mesta tiden, förutom en kort period (10%) för att använda ROT-avdrag. Efter det skrev hon ett gåvobrev på de 10%.
November 2023 avled hon. Nu till frågan: Har hennes barn rätt till arv som omfattar huset?
November 2023 avled hon. Nu till frågan: Har hennes barn rätt till arv som omfattar huset?
Låter som den är köpt för samboskap.L Limalison skrev:Jag köpte en tomt för mina pengar, bara jag stod på köpebrevet men syftet var att min partner och jag skulle bygga hus där och bo tillsammans. Vi har båda barn men inga gemensamma barn.Vi byggde hus och jag sålde min lgh och mitt sommarhus samt löste hennes lån på lgh. Vi tog dessutom lån tillsammans. År 2011 separerade vi och jag tog över de gemensamma lånen. Vi var inte gifta och gjorde ingen formell bodelning. Lagfarten har stått på mig mesta tiden, förutom en kort period (10%) för att använda ROT-avdrag. Efter det skrev hon ett gåvobrev på de 10%.
Och då gäller sambolagen.
Saknas det papper på att ni inte var sambo så låter det som de kommer bli mycket pappersarbete och en kostsam läxa
Och sambolagens regler om tidsfrister.A Alexn72 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min amatörtolkning är att tåget för arvingarna för länge sedan lämnat stationen. Men det är som sagt en ren amatörtolkning utifrån att ha läst lagtexten. Det kan finnas saker jag inte förstår och då hoppas jag mer kunniga hoppar in.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men nu var det tydligen 12 år sedan separationen. Om inte bodelning begärs inom ett år efter att sammanboendet upphörde, så behåller parterna det de ägde innan separationen. Som jag uppfattar frågan ägde inte exet någonting av fastigheten efter separationen, eller iallafall inte vid dölsdfallet. Och det är försent att begära en bodelning nu.
Det enda som möjligen skulle kunna vara en väg för hennes arvingar är om de hävdar att ni fortfarande var i ett samboförhållande. Men det låter ju lite långsökt efter 12 år.
Det enda som möjligen skulle kunna vara en väg för hennes arvingar är om de hävdar att ni fortfarande var i ett samboförhållande. Men det låter ju lite långsökt efter 12 år.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
En annan tänkbar, långsökt väg för arvingarna är väl om de på något sätt skulle kunna hävda att hon trots allt ägde en del av fastigheten. Hur det skulle gå till har jag ingen aning om.
Vilka papper brukar man upprätta efter att samboskap avslutas? Vi hade inget skriftligt samboavtal. Hon flyttade till annan adress och jag tog över banklånen, räcker det?A Alexn72 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det låter som fullkomligt orimligt att någon skulle kunna få det till att ni trots allt var sambos. En del kanske beror på vilket förhållande ni har haft efter separationen, om ni har varit väldigt goda vänner, kanske åkt på semester tillsammans osv. Så skulle kanske arvingarna kunna ha något litet att framföra, om de vill påstå att samboförhållandet har fortsatt.
Vad är anledningen till frågan, har arvingarna försökt hävda någon rätt till huset, eller är detta bara en allmän oro?
Vad är anledningen till frågan, har arvingarna försökt hävda någon rätt till huset, eller är detta bara en allmän oro?
Redigerat:
Samboförhållande avslutas t.ex. genom att flytta isär. Om barnen kan bevisa att ni inte flyttat isär och hon bara var skriven på annan address så skulle de kunna ha någonting att komma med. Men normalt sett så brukar man ju bara skriva sig på ny address.L Limalison skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Kan det finnas ett missförstånd här. Arvingarna kanske förutsatt att hon blev ägare till halva fastigheten vid separationen, men bara har låtit dig bo kvar utan krav på att bli utköpt?
Eller kan tom. exet ha trott att hon blev ägare till halva, inte visste att hon då måste begära bodelning?
Eller kan tom. exet ha trott att hon blev ägare till halva, inte visste att hon då måste begära bodelning?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det finns ju komplicerade "boendeformer" där man är sammanboende men ena parten ex. pga. arbete måste vara skriven på en annan ort. Jag hade ex. en släkting som blev VD för ett bolag nere i Europa, och var av legala skäl tvungen att vara skriven där. Han hade en övernattningslägenhet där men dagspendlade oftast från familjen i Stockholm. Detta handlade alltså inte om skatteskäl, han hade för mycket kvar i Sverige för att slippa skatta i Sverige, utan krav i landet där han arbetade.
Eftersom ni inte var gifta och huset endast har stått i ditt namn enligt lagfarten, är det i juridisk mening din egendom.
För att hennes barn ska ha rätt till arv som omfattar huset måste det finnas något som visar att huset helt eller delvis tillhörde henne, till exempel ett avtal, samäganderättsavtal, testamente, eller annan dokumentation som kan styrka hennes ägarandel.
Finns det?
Eftersom lagfarten huvudsakligen har stått på dig och det framgår att hon vid ett tillfälle överlät sin 10-procentiga andel genom gåvobrev till dig, talar det starkt för att huset är din egendom och inte en del av hennes dödsbo.
Hennes barn kan därför enligt mig inte automatiskt kräva arv av huset.
Om det finns dokumentation eller tydliga bevis för att hon har bidragit ekonomiskt till byggandet av huset kan hennes dödsbo eventuellt göra anspråk på en kompensation för dessa investeringar.
Men då krävs det att dödsboet bevisar detta.
Om hon hade ett testamente som uttryckligen anger att hennes barn skulle ärva en del av huset eller andra tillgångar relaterade till det, kan det påverka.
Om inget testamente finns, gäller svensk arvsrätt enligt ärvdabalken.
Eftersom ni separerade 2011 och inte gjorde någon formell bodelning, kan eventuella ekonomiska krav mellan er anses preskriberade.
Det verkar som att huset tillhör dig och hennes barn har inte rätt till arv som omfattar huset.
Men det är min uppfattning från den informationen du givit.
För att hennes barn ska ha rätt till arv som omfattar huset måste det finnas något som visar att huset helt eller delvis tillhörde henne, till exempel ett avtal, samäganderättsavtal, testamente, eller annan dokumentation som kan styrka hennes ägarandel.
Finns det?
Eftersom lagfarten huvudsakligen har stått på dig och det framgår att hon vid ett tillfälle överlät sin 10-procentiga andel genom gåvobrev till dig, talar det starkt för att huset är din egendom och inte en del av hennes dödsbo.
Hennes barn kan därför enligt mig inte automatiskt kräva arv av huset.
Om det finns dokumentation eller tydliga bevis för att hon har bidragit ekonomiskt till byggandet av huset kan hennes dödsbo eventuellt göra anspråk på en kompensation för dessa investeringar.
Men då krävs det att dödsboet bevisar detta.
Om hon hade ett testamente som uttryckligen anger att hennes barn skulle ärva en del av huset eller andra tillgångar relaterade till det, kan det påverka.
Om inget testamente finns, gäller svensk arvsrätt enligt ärvdabalken.
Eftersom ni separerade 2011 och inte gjorde någon formell bodelning, kan eventuella ekonomiska krav mellan er anses preskriberade.
Det verkar som att huset tillhör dig och hennes barn har inte rätt till arv som omfattar huset.
Men det är min uppfattning från den informationen du givit.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Nej. Som @Alfredo och @hempularen är inne på förfaller rätten att begära bodelning ett år efter samboskapets upphörande, så även om sambon eventuellt hade rätt till del i fastigheten 2011 när ni separerade så försvann den rätten 2012.L Limalison skrev:
Hon har haft flera förhållanden efter vår separation och vi har inte haft någon kontakt de senaste 11 åren. Barnen har jag inte haft kontakt med sedan hon flyttade ut.H hempularen skrev:Det låter som fullkomligt orimligt att någon skulle kunna få det till att ni trots allt var sambos. En del kanske beror på vilket förhållande ni har haft efter separationen, om ni har varit väldigt goda vänner, kanske åkt på semester tillsammans osv. Så skulle kanske arvingarna kunna ha något litet att framföra, om de vill påstå att samboförhållandet har fortsatt.
Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna bli problem men nu när den äldste sökt kontakt så dök tanken upp. Jag kände att jag ville ventilera saken innan jag svarar så att jag är beredd om de hävdar att de har rätt till arv
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men det låter nog mest som att det äldre barnet kanske vill ha kontakt. Du var väl en del av deras liv på den tiden ni sammanbodde. Det kan ju vara något han önskat länge med låtit bli av hänsyn till sin mamma.