12 368 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Kampanj på ek hos Epoq och "Epoq Premium"
Har du hunnit packa upp delarna?ginnfilt skrev:En liten uppdatering:
Redan igår, den 15 mars, så fick jag Postens kolli-id från Epoq. Två kollin á 525 kg är registrerade.
Vid beställning fick jag reda på att jag kunde kolla av kolli-id den 23 mars så det känns som att jag ligger före schema, kanon.
Fick plötsligt en hint om att det kanske är dags att beställa bänkskivor (från Kvik)!
Nyfiken att höra finish/kvalite, färgskillnad mellan Edge- och Shaker-luckorna!
Uppdatering: idag kunde vi fått köket vilket ger Epoq en exakt leverenstid på 20 dagar (tre veckor minus en dag) i vårt fall, från beställningsdatum. Pallarna ligger hos Poståkeriet i Örebro. För att tajma in det väl med vår vardag så har vi dock begärt utleverans till nästa torsdag.
Intressant att du säger samma sak - det ser ju väldigt bra ut på Epoqs hemsida på bilderna där man kombinerat Edge med Shaker vitrin, så det är lätt att tänka att "det borde ha gått".
Men om det nu är olika lack med pigment på ena luckan, så är det ju inte så konstigt, det som vi sett. Och det finns ju bildbehandlingsprogram...
Vi har nu beställt stommar, Shaker täcksidor (jag hade fel tidigare, Epoq har olika täcksidor för Shaker och Edge) och ben från Epoq. Och så har vi beställt luckor + mekanik och socklar från Ikea.
I båda fallen tar det ca 4v, för Ikea hade lång ledtid på en eller två av luckorna. Det blev en fördyring på ca 6-7000kr jämfört med att helt ta Ikea.
För dom pengarna får vi alltså färgade stommar som ska vara lite bättre gjorda enl. Epoq (mdf ist. f. spån i någon del) och täcksidor som är lite tjockare och med rundad framkant, men också möjligheten att få vitrinluckor som passar ihop med övriga.
Så nu är det en spänd väntan i 4 veckor
Men om det nu är olika lack med pigment på ena luckan, så är det ju inte så konstigt, det som vi sett. Och det finns ju bildbehandlingsprogram...
Vi har nu beställt stommar, Shaker täcksidor (jag hade fel tidigare, Epoq har olika täcksidor för Shaker och Edge) och ben från Epoq. Och så har vi beställt luckor + mekanik och socklar från Ikea.
I båda fallen tar det ca 4v, för Ikea hade lång ledtid på en eller två av luckorna. Det blev en fördyring på ca 6-7000kr jämfört med att helt ta Ikea.
För dom pengarna får vi alltså färgade stommar som ska vara lite bättre gjorda enl. Epoq (mdf ist. f. spån i någon del) och täcksidor som är lite tjockare och med rundad framkant, men också möjligheten att få vitrinluckor som passar ihop med övriga.
Så nu är det en spänd väntan i 4 veckor
Vi beställde fredagen den 16 mars och tydligen så har de leverens till Örebro på måndagar. Igår landade den (två skivor varav en med underlimmad diskho) så det tog egentligen bara en vecka.tank77 skrev:
Det tog faktiskt bara en vecka denna gången också, dom hade glömt bort att ringa mig. Var ändå bortrest så det kvittar.ginnfilt skrev:
Nu är köket hemma. Har bara hunnit blixkolla på ett par luckor och visst är det en skillnad mellan Shaker och Edge. Jag återkommer med bilder. Och vitrinluckan är, som jag tidigare påpekat, inte snygg med sina "smutsskåror" till design. Men vi var medvetna om detta och det är en kompromiss. Jag är dock glad att slippa Tidaholms rutor på glaset.
ginnfilt skrev:
Vi tyckte heller inte om glaset på Tidaholm, därför valde vi Ulriksdals vitrinlucka till Nexusluckorna. Ulriksdal var också mer likt Nexus i rundningen av kanterna, åtminstone på de luckor som fanns att titta på.
Men annars så skulle man nog ganska lätt kunna byta ut glasen.
Vi fick förresten inte rabatten på ekkök som Epoq gör reklam om :| Man skulle tydligen köpa ett helt kök. Vi tyckte vi borde fått 10% på alla täcksidor och bara dom kostar ju 6500kr...
Men på Ikea fick vi rabatt fast vi inte köpte stommarna där...
Vi utnyttjade inte köksrabatten dock, utan en "handla mitt i veckan"-rabatt som kom via family-mail. Med den blev det bättre upplösning, 100:- för varje 1000:- istället för som köksrabatten, 1000:- för varje 10000:-
Men på Ikea fick vi rabatt fast vi inte köpte stommarna där...
Vi utnyttjade inte köksrabatten dock, utan en "handla mitt i veckan"-rabatt som kom via family-mail. Med den blev det bättre upplösning, 100:- för varje 1000:- istället för som köksrabatten, 1000:- för varje 10000:-
Jag monterade alla stommar utom högskåpen igår. Det var mycket enkelt men finliret är förstås kvar med alla luckor och lådor. Tyvärr var en sida till ett väggskåp felborrad så den gick inte att montera...
Kan också bekräfta alla alla gångjärn och lådsystem kommer från MEPLA-ALFIT som tidigare nämnts.
Kan också bekräfta alla alla gångjärn och lådsystem kommer från MEPLA-ALFIT som tidigare nämnts.
Vad säger Epoq om saken?ginnfilt skrev:
Skickar dom en ny sida, nytt skåp? Hur snabbt lovar dom?
Kompenseras du på annat sätt?
Epoq sa till mig att stommarna under en övergångstid är borrade med dubbla uppsättningar hål för att passa både de nya Mepla-Alfit beslagen men också de tidigare Blum. Vad jag kan förstå så ska det inte vara någon skillnad på gångjärnen, bara lådbeslagen.
Kan du se att det är så?
Men du ser inga andra defekter, t.ex. skeva sidor, märken, etc?
/L-O
Jag vill montera högskåpen först innan jag kontaktar Epoq så att alla fel anmäls samtidigt. Jag återkommer om det.
Gångjärnen ser ut att vara mycket lika Blums variant så det verkar troligt att det är samma hål. Jag har inte monterat några ännu.
I övrigt inga synliga defekter, de lådfronter och luckor som jag har synat ser mycket bra ut och det finns inga noterbara skavanker. Allt var bra packat. Trots att Posten varit ganska hårdhänt och det fanns synliga skador på emaballage så har allt klarat sig intakt när man väl hittar in till kärnan.
Vitrinluckorna har en väldig nyansskillnad som jag nog ska anmärka på för att se Epoqs respons. De friskriver sig ju för nyansskillnader pga träets "levande" form men det här är ganska påtagligt, tycker jag.
Gångjärnen ser ut att vara mycket lika Blums variant så det verkar troligt att det är samma hål. Jag har inte monterat några ännu.
I övrigt inga synliga defekter, de lådfronter och luckor som jag har synat ser mycket bra ut och det finns inga noterbara skavanker. Allt var bra packat. Trots att Posten varit ganska hårdhänt och det fanns synliga skador på emaballage så har allt klarat sig intakt när man väl hittar in till kärnan.
Vitrinluckorna har en väldig nyansskillnad som jag nog ska anmärka på för att se Epoqs respons. De friskriver sig ju för nyansskillnader pga träets "levande" form men det här är ganska påtagligt, tycker jag.
Har du sett hur det ser ut i bänkskåpsstommarna - är det dubbla hål där för att passa olika lådbeslag?ginnfilt skrev:
Ja Edge är ju tydligen lackad med en pimenterad lack (=färgad) enligt vad jag hörde från Epoq medan Shaker ska vara neutralt lackad. Antagligen därför den passar så bra ihop med Ikeas luckor.ginnfilt skrev: