Jag har lite funderingar på hur jag bäst (eller för den delen enklast) monterar rökröret i kupan på vår eldstad.
(Kaminen är en Keddy SK2002 Panorama. Skorstenen är provtryckt och godkänd.)

I min enfald tänkte jag först (innan jag läst på) att jag skulle kunna montera rökröret inifrån, dvs skjuta upp det i pipan. Jag har nu förstått att jag får göra ett hål i kupan och föra in röret ner till kassetten. Hur ska jag tänka när jag måttar för håltagningen? Och hur är det tänkt att röret ska "låsas" i sin position, med extra isolering så det sluter helt tätt runtom?
Det medföljande rökröret är ca 120-140cm och bör räcka upp till spjället som man ser på vänstersidan i bild.
Öppen spis med juldekorationer och röda ljus i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spjället ska förstås tas bort och det behöver jag kapa inifrån på något vis, får se hur bra man når med tigersågen.
På bilden nedan kan man se spjället och det sitter som i en liten krage, bör jag försöka få rökröret förbi denna krage eller vad blir egentligen bäst? Kanske bör jag få den att liva med kragen? Det är nog på håret att det kommer nå upp dit, i värsta fall får jag köpa längre rör.
Sotig, mörk skorstenstunnel med sotpartiklar och aska, med fyrkantig öppning i bakgrunden.
Skapa konto

Tips mottages tacksamt!

• Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
I de montageanvisningar jag har tittat i så förs rökröret in underifrån och ställs in i den höjd det ska ha vid slutligt montage, sen skjuter man in kasetten å lyfter upp kasetten och ställer den på klossar/fötter.

Som alternativ två (2) föreslåt Keddy det du skriver, att ta hål i kupan,
https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2018/04/SK1000-2000-SE-20180404.pdf

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I de montageanvisningar jag har tittat i så förs rökröret in underifrån och ställs in i den höjd det ska ha vid slutligt montage, sen skjuter man in kasetten å lyfter upp kasetten och ställer den på klossar/fötter.

Som alternativ två (2) föreslåt Keddy det du skriver, att ta hål i kupan,
[länk]
Exakt, det verkar vara ett tillval, som vi då inte fick med (eller ens kände till att det fanns förrän vi hämtade kaminen).

I en optimal värld så slipper jag ju helst ta hål i kupan, så jag kanske ska leta reda på vad tillbehörskitet kan tänkas kosta.
Däremot är jag osäker på om jag kommer komma åt att kapa spjället utan att ta hål i kupan..

Däremot är det bra att göra ett/flera öppningar med galler så högt upp som möjligt i kåpan, men under isoleringen, för att få ut så mycket värme som möjligt.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Däremot är det bra att göra ett/flera öppningar med galler så högt upp som möjligt i kåpan, men under isoleringen, för att få ut så mycket värme som möjligt.
Vi fick med ett galler (om än inte så tjusigt) för detta men fick också förklarat för oss att det inte lär behövas. Då kommer man till ännu en fråga, om det är bökigt som attan att sätta in ett sådant EFTERÅT utan att ta ner hela insatsen igen...

Men har jag förstått det rätt om att jag "låser" rökrörets ände i skorstenen med mineralull? En medföljande isoleringsmatta följde med så den ska ju förstås på men den lär (nog) inte räcka för att få röret att stå fast i pipan.

• Gilla
Kantlist
  • Laddar…
Har undersökt lite ytterligare och jag kommer bannemej inte nå att kapa spjället inifrån, saknar kanske en decimeter i räckvidd. Kan gå om jag sätter mig inne i eldstaden men det känns onajs att riskera ett spjäll i huvudet.

En kakelugn dekorerad med julgransgirlanger och röda ljus; interiör med julstämning.
Skapa konto

Så jag funderar, om jag går in i kupan vid den röda markeringen (grön är spjället), vilket är ca 10cm nedanför spjället, är det lagom höjd för rökröret? Eller vill man få det ännu högre upp i pipan?
Det ser som sagt ut att vara lite av en krage där spjället sitter, den kragen lär ju få sitta kvar när spjället är borta men jag vill nog sikta på att få rökröret att liva med kragen helt enkelt, isolera tätt och mura igen. Är det en dålig idé?

Rivet var det här! Spjäll kapat och urtaget.
Men då, kanske en av mina slutliga funderingar, hur långt upp behöver rökröret gå? Finns det några riktlinjer som jag missat? Letat som en tok men finner inget och tolkar det då som att det är lite "upp till en själv"?

Skorstenen är ju tät och fin som så, då behöver jag väl inte ha ett rör hela vägen upp? Helst skulle jag vilja sätta toppen av rökröret i höjd med den blåa tejpbiten här.
En öppen spis under renovering med synliga tegelstenar, täckt av plast, i ett rum med schackrutigt golv.
Skapa konto

Ok, fortsätter monologen här och ställer frågor öppet då lokala sotaren har stängt till på tisdag. :)
Ska hela rökröret isoleras med medföljande isoleringsmatta? De är nämligen lika långa, så killgissar hejvilt.
Hittar också lite äldre trådar där man verkar dubbelisolera rökröret, dvs 2x30mm tjocklek, hittar dock inget som säger att det ska vara så, men heller inget som säger hur det faktiskt ska vara.

H hyrbil skrev:
Ok, fortsätter monologen här och ställer frågor öppet då lokala sotaren har stängt till på tisdag. :)
Ska hela rökröret isoleras med medföljande isoleringsmatta? De är nämligen lika långa, så killgissar hejvilt.
Hittar också lite äldre trådar där man verkar dubbelisolera rökröret, dvs 2x30mm tjocklek, hittar dock inget som säger att det ska vara så, men heller inget som säger hur det faktiskt ska vara.
Men varför isolera rökröret??
Verkar tokigt.
Tanken är att det varma röret skall avge värme till luften som genom konvektion far upp och ut genom hålet/gallret i kupan.
Att få ihop röret med skorstenen vid blå tejpen en bit över hålet i kupan anser jag är klokt.
För du skall väl inte mura igen kåpan….

F FDT skrev:
Men varför isolera rökröret??
Verkar tokigt.
Tanken är att det varma röret skall avge värme till luften som genom konvektion far upp och ut genom hålet/gallret i kupan.
Från monteringsanvisningen:
"Montera härefter rökrör upp till den punkt där du vill isolera av mot den befintliga skorstenen med mineralull. Tillse att isoleringen sluter tätt mot den befintliga skorstenen och att den livar med rörets överkant så att inga ”sotfickor” kan bildas vid sidan av röret."

Det kombinerat med en himla massa läsning av olika sätt att installera kan absolut ha gjort att jag fått det om bakfoten. Då är det alltså i toppen av rökröret som det ska isoleras för att "skärma av" och det kan göras lite godtyckligt sålänge det sluter tätt?

Mura igen kåpan är nog faktiskt tanken, men vi har inget slutgiltigt beslut där ännu. Mest för att vi inte kommer så högt upp i skorstenen utifrån håltagningen som är nu. Det kanske ger en liten tokig look med ett varmluftsgaller i ögonhöjd.

H hyrbil skrev:
Från monteringsanvisningen:
"Montera härefter rökrör upp till den punkt där du vill isolera av mot den befintliga skorstenen med mineralull. Tillse att isoleringen sluter tätt mot den befintliga skorstenen och att den livar med rörets överkant så att inga ”sotfickor” kan bildas vid sidan av röret."

Det kombinerat med en himla massa läsning av olika sätt att installera kan absolut ha gjort att jag fått det om bakfoten. Då är det alltså i toppen av rökröret som det ska isoleras för att "skärma av" och det kan göras lite godtyckligt sålänge det sluter tätt?

Mura igen kåpan är nog faktiskt tanken, men vi har inget slutgiltigt beslut där ännu. Mest för att vi inte kommer så högt upp i skorstenen utifrån håltagningen som är nu. Det kanske ger en liten tokig look med ett varmluftsgaller i ögonhöjd.
Ingen expert. Bara monterat och fått godkänt.
Jag knökade upp röret i skorstenen och isolerade/tätade högst upp med mineralull.
Att undvika ”sotficka” är knepigt. Men sotaren godkände…
Ser inget galet med ett galler ”i ögonhöjd”.

F FDT skrev:
Ingen expert. Bara monterat och fått godkänt.
Jag knökade upp röret i skorstenen och isolerade/tätade högst upp med mineralull.
Att undvika ”sotficka” är knepigt. Men sotaren godkände…
Ser inget galet med ett galler ”i ögonhöjd”.
Låter ju alldeles ypperligt, då gör jag helt enkelt så. Gjorde du rent något innan i skorstenen? Jag har borstat av det värsta sotet men inte mer än så.

Letade fram gallret vi fick med i beställningen och ställde upp i befintlig öppning, det ser inte så himla tokigt ut, men ska se om jag hittar någon som passar bättre rent estetiskt..

Att rökröret är oisolerat är ju ingen nackdel, tvärt om, speciellt om du ska ha ett varmlufts-galler!
Du behöver ju isolera ovanför gallret, och beroende på dimensionen på skorstenen går det ju åt olika mängder med isolering, så det är nog därför du har fått med den mängd du har.
Trist att stå där och inse att man måste köpa en ny bal för att man saknar någon dm. :)

Så länge du får till ett snyggt galler så kommer det inte se tokigt ut, det är ju många kaminer som har den typen av lösning. Det kommer ju dessutom ge betydligt mer cirkulation på luften i rummet.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att rökröret är oisolerat är ju ingen nackdel, tvärt om, speciellt om du ska ha ett varmlufts-galler!
Du behöver ju isolera ovanför gallret, och beroende på dimensionen på skorstenen går det ju åt olika mängder med isolering, så det är nog därför du har fått med den mängd du har.
Trist att stå där och inse att man måste köpa en ny bal för att man saknar någon dm. :)

Så länge du får till ett snyggt galler så kommer det inte se tokigt ut, det är ju många kaminer som har den typen av lösning. Det kommer ju dessutom ge betydligt mer cirkulation på luften i rummet.
Då skulle det rent krasst räcka med en decimeter (i höjd) av isolering, sålänge det håller tätt?

Ju mer det diskuteras desto mer lutar det åt att sätta in ett galler. Jag har även testat att ställa in fronten på kaminen och det är inte mycket spelrum, ett par centimeter runtom, så varmluftsgaller kanske lutar mer åt ett måste än ett "nice to have".

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.