Har en kamin jag inte riktigt får bukt med. Den har funkat fint ibland (köpt huset nyligen) men senaste tiden kan jag inte tända den utan att det börjar ryka ut från den. Se video.

Vad jag gör:
- vredet vertikalt
- börjar med några tändkuber för att få det varmt, lägger sedan i smalare vedbitar för att få elden att hålla sig.
- spjället på framsidan öppet
- dörren öppen på andra hasp-nivån
- röken ser ut att stiga uppåt mot skorstenen men kommer ut via gallret till höger (även ibland genom dörren om jag öppnar den mer)
- fönstret öppet för att ha lufttryck i rummet

Nåt jag missar? Skorstenen sotad för 1-2 år sedan.

Anders Elfgren Anders Elfgren skrev:
Har en kamin jag inte riktigt får bukt med. Den har funkat fint ibland (köpt huset nyligen) men senaste tiden kan jag inte tända den utan att det börjar ryka ut från den. Se video.

Vad jag gör:
- vredet vertikalt
- börjar med några tändkuber för att få det varmt, lägger sedan i smalare vedbitar för att få elden att hålla sig.
- röken ser ut att stiga uppåt mot skorstenen men kommer ut via gallret till höger (även ibland genom dörren om jag öppnar den mer)

Nåt jag missar? Skorstenen sotad för 1-2 år se

Vad jag gör:
- vredet vertikalt

Nåt jag missar? Skorstenen sotad för 1-2 år sedan. Kan hända att skorsten är kort, fel diameter. På ovansidan av baffeln sitter en bult som stänger direktspjället. Byt ut den mot en kortare bult å testa.

Öppna ett fönster när du tänder, eller en dörr på glänt. Låter som du bor i ett tätt hus.
Är veden torr? Kollat efter fågelbo i skorsten?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
4774

Vad jag gör:
- vredet vertikalt

Nåt jag missar? Skorstenen sotad för 1-2 år sedan.
När var sotaren där senast? När vi köpte hus för första gången med en vedeldad kamin så var det första jag gjorde var att kontakta sotaren så kolla upp vem som är sotare där du bor och ring den. I min kommun så är det efter en första kontroll av sotaren en överenskommelse om hur ofta det därefter ska sotas beroende på hur mycket man eldar.

Husets ventilation kan skapa bekymmer med drag, prova att slå av fläkten till ventilation om du har en sån som går hela tiden.
Om det inte går att få bra drag med de åtgärder som har föreslagits så är en rökgasfläkt på skorstenen lösningen.

S
Men kontakta säljaren och fråga hur det ska göras. Vad snillen spekulerar här inne ger dig inte något matnyttigt.

Du har en stöddig attityd.

Hej igen,

Problemet var att .. vredet för spjället skulle vara horisontellt, inte vertikalt. Suck. Tack ivarjefall för alla svar!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.