Hej!
Jag går och funderar på att sätta in ytterligare en vedkamin på övervåningen i vårt hus (det finns en på nedervåningen sedan tidigare). Orsaken är framför allt p g a mysfaktorn i det allrum som vi har på ovanvåningen.

Skorstensröret från den nedre kaminen går upp genom väggen i allrummet uppe och jag funderar nu på om det är möjligt att koppla på ytterligare en kamin på samma rör eller om det måste dras ytterligare ett nytt skorstensrör??

//Niklas

M
Nej nej nej. Absolut inte tillåtet vid nyinstallation. Tyvärr behöver du ytterligare ett skorstensrör. Jag antager att du inte har murstock där det kan finnas ledig pipa...

• Gilla
Gubben pettsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret MaxPax. Det var det jag misstänkte, då har jag fått det bekräftat iallafall. Jag har inte murstock.

Intressant Pelle242. Ska jag titta närmare på

Isokern skorsten i pimpsten finns i tvåpipigt utförande, snyggt och praktiskt men inte billigt. Dom här:

http://www.ekonomka.se/

murar flerpipiga skorstenar i tegel. Har för mig att jag tidigare sett uppgifter på 4-6 tusen per meter. Dom gör även murspisar att dregla över men kanske inget man sätter på 2:a våning om man har träbjälklag.

MaxPax skrev:
Nej nej nej. Absolut inte tillåtet vid nyinstallation. Tyvärr behöver du ytterligare ett skorstensrör. Jag antager att du inte har murstock där det kan finnas ledig pipa...
Fel fel fel säger jag.
Går alldeles utmärkt att sätta 2 kaminer på en och samma pipa vid nybyggnation.
Har byggt 2 hus med Contura kaminer på olika plan med samma skorsten och det fungerar faktiskt.
Båda godkända av sotarnästare.
Titta in på contura premodul så får ni se.

M
andypandy skrev:
Fel fel fel säger jag.
Går alldeles utmärkt att sätta 2 kaminer på en och samma pipa vid nybyggnation.
Har byggt 2 hus med Contura kaminer på olika plan med samma skorsten och det fungerar faktiskt.
Båda godkända av sotarnästare.
Titta in på contura premodul så får ni se.
Å f-n. Ursäkta, jag hade fel. Hursomhelst, detta är vad jag lärt mig av både handledare och lärare inom bygg. Antingen har regler ändrats eller så är jag dragen vi näsan... My bad.

Har gjort detsamma, 2 kaminer samma stålpipa.
Enda strulet var att den gamla pipmodellen utgått, men envis som jag är så ringde jag upp VD:n för Scheidel som skrev ut ett personligt godkännande att de olika modellerna var kompatibla med en begåvad koppling imellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.