Var köpte du någonstans?

18 h skall förrådet alltså räcka - men frågan är vilken värme den då sprider?

Då vart den installerad i morse.

Nu får vi se vad den går för de närmaste dagarna.

2014-02-03_10-57-35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Ser trevligt ut! Röret ser inte stort ut, vad är det för diameter?

pelle242 skrev:
Ser trevligt ut! Röret ser inte stort ut, vad är det för diameter?
80 mm. Var inte helt lätt att få fatt i.

Nice! :thumbup:

Den verkar värma på bra med relativt lite pelletsresurser, men när jag kom hem igår kväll brann den väldigt häftigt, fläkten gick för fullt och glaset hade sotat igen. När jag skulle tända den andra gången efter att jag ville göra en initial rengöring, så fick jag felmeddelande som enligt bruksanvisningen skall gälla:

"Larmet ” alar fan fail r Sond” visas på displayen. Rökgasfläkten är defekteller kan kretskortet mäta fläktens periferihastighet. Rökgasfläkten, kretskortet eller periferihastighetssensorn är defekt eller är kablaget trasigt eller sitter löst. åtgärda felet. Kan endast utföras av en behörig tekniker från Zibro."

Har fått kontaktuppgift för Zibro i Sverige som förhoppningsvis kan åtgärda detta sfsm.

Tilläggas kan att skorstenen har fått ett nytt rör installerat, är provtryckt och godkänd inför installation.

Tråkigt :(

Hoppas att Zibaro sköter detta snyggt och smidigt.

Japp, hoppas jag med. Enligt min mening är detta en D.O.A., men jag kan acceptera att det lagas på plats med. Bra det hände i början i alla fall, än efter 2 år och 10 dagar. :) Återkommer..

Nu är service bokad till nästa torsdag. Verkar som att det kan vara rokgasfläkten i den som det är fel på. Lite tråkig start på ägandet, men trots allt bra och relativt snabb återkoppling från den svenska representanten tycker jag.

Enligt min mening är detta en D.O.A., men jag kan acceptera att det lagas på plats med.
Helt rätt!

Hoppas det är fläkten och att det är lätt fixat med ett byte.
Sedan gärna mer återkoppling på funktion, förbrukning etc.
Jag har också funderat på en pelletskamin så det är oerhört intressant att få lite reell input och inte bara reklamblad.

Nu vart teknikern från Danmark där redan i onsdags och bytte rökgasfläkten som tydligen visade sig vara defekt, och kaminen har puttrat på bra av och till och ger i vad jag tror är sitt högsta ekonomi/sparläge väldigt, väldigt bra värme. Dock hade jag velat köra ett ännu aggressivare ekonomiläge, då jag dels känner att det blivit lite för varmt (har haft runt 26-28 grader i köker där den står med runt 0-4+ grader ute) och att ett uppfyllt pelletsförråd i kaminen tagit slut på cirka 7-8 timmar, vilket rimmar dåligt med det man läst om att det skall kunna hålla upp emot 18 timmar om man kör kaminen i det högsta ekonomi/sparläget.

Jag håller på att försöka komma i kontakt med den svenska distributören och få svar på dessa frågor, främst rörande varför det inte går att få till ett aggressivare ekonomiläge med längre brinntid och lägre temperatur. Annars är jag nöjd hittills, också med basunderhållet som verkar enkelt och inte för tidskrävande.

Skulle vara intressant att höra fler erfarenheter av denna kamin. Kan inte tänka mig att jag är den enda i Sverige med denna, dessutom har jem&fix åter kört kampanj för 9.995:- denna vecka, och som ett komplement till extra kalla perioder när ordinarie värmekälla (i mitt fall elradiatorer) inte räcker till, så måste ju detta vara ett utmärkt alternativ om man har plats och skorsten.

Funkar inte innetermostaten el varför blir det så varmt?

I mina sökningar för något år sedan så tyckte jag att det var svårt att hitta pelletskaminer med en minimieffekt på nedåt 1 kW. De flesta låg på 1.7-2.7 kW som minst, vilket kan vara lite mycket under vår och höst. Dock har jag fått uppfattningen att kaminerna då helt enkelt slår av, och sedan startar upp med automatisk tändning när inställd temp underskrids.

I fredags fick jag en instruktion av distributören hur man kunde ändra pelletstillflödet och rökgasfläktshastigheten och har ställt ner dessa på minimum och nu brinner det klart lugnare ändå med värme med råge, men det är långt ifrån att kunna hålla de där 21 timmarna med ett uppfyllt förråd som broschyren utlovat. Kaminen är ställd på 15 grader, men rummet kommer inte under 18-21 grader. Finns ett visst ett läge där kaminen stänger av sig inom ett visst temperaturområde, och det är kanske det läget som avses, men får testa lite mer. Är stort sett nöjd trots lite kvarstående frågetecken och man får väl se på sikt om det blir bättre ekonomi i detta också i relation till uppnådd komfort.

Mycket intressant med feedback från verkligheten.
Oroväckande att förbrukningen inte går att få ner till utlovat. Det är ju en av de viktigaste punkterna för en liten kamin. Helst vill man ju inte fylla på pellets mer än max 1 ggn/dag, oavsett förbrukning, men det verkar inte finnas någon liten och billig kamin som fixar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.