Kanske inte riktigt det svar jag önskade mig. Okej okej, nu har jag trollat i tråden en smula. Men argumentet mot kaminer i garage bottnar alltså i att man vanligtvis förvarar eldfarliga vätskor i garaget? Jag ska inte nämna någonting om citroenägare igen, men nog kan man ha en öppen låga om reservdunken med bensin står i andra hörnet? Så svårt.. ..i alla fall inte för mig.. är det inte att dra åt korken.

Jag ger dock upp denna diskussion för jag känner att den är på vippen att balla ur. Jag har mina vanor och jag lever fortfarande, men i stället för att ställa till det för andra så anser jag mig vara besegrad. :)

jenssoderberg skrev:
Men passa så inte "teglet" tar eld d^_^b

Men för att vara seriös i debatten, det här borde vara en nollåttarekommendation/förbud. Som jag håller på i garage med svetsar och gud vet vad och till dags dato inte har bränt ner ett ställe, så måste regeln vara framtagen för citroenägare eller något dylikt. Finns det något forum för sotare där jag kan snoka vidare om hur regeln kom till?
Du känner ingen Citroenägare va?

Göran.W
Risken är väl väldigt liten att det händer något om man fritt runt kaminen.
Men regler är regler och det blir problematisk om något händer om man brutit mot dom.
När det gäller svetsning är inte det heller ok i ett garage om man inte skämar av svets området.
Även där blir det problem med försäkringen om något händer.
Jag syndar där själv och svetsar i garaget men jag har iaf föreskriven mängd släckare dvs minst 12kg pulver

Guzzi skrev:
Du känner ingen Citroenägare va?
Kände en, han var ordförande i lokala Citroenklubben, snäll som fan, men när han behövde backa andra gången till verkstaden så fick jag nog och kom att undvika bilmärket. (Har egentligen ingenting mot franska bilmärken, jag trollar bara lite vänskapligt :))

Får man svetsa o köra vinkelslip i ett garage då,är min fråga:x

jenssoderberg skrev:
Kände en, han var ordförande i lokala Citroenklubben, snäll som fan, men när han behövde backa andra gången till verkstaden så fick jag nog och kom att undvika bilmärket. (Har egentligen ingenting mot franska bilmärken, jag trollar bara lite vänskapligt :))
Jag tänkte bara eftersom Citroenakuten gång på gång brukar anses vara landets bästa motorforum då det befolkas av extremt hjälpsamma och tekniskt kunnige gör-det-självare. Så är det några som skulle ha en kamin med avancerade funktioner så är det nog just de tänker jag. :)

Å andra sidan kanske du har rätt, lagstiftningen behövs för att hålla vildhjärnorna på plats.

Hej

Min far var inne på samma sak för några år sedan. När han sotade sin eldstad inne, så passade han på att fråga sotaren hur han skulle göra.
Det svar han fick var att det var helt förbjudet med en kamin i ett garage. Därför att om han får en lite bensin läcka på bilen (underligare saker har ju hänt) så kommer bensin gaserna att förbrännas i kaminen, vilket skulle göra att effekten i kaminen ökade långt över vad den är avsedd för. Låter i mina öron som en rimlig förklaring. Sen finns det självklart fler saker som talar mot det hela. Men det var sotarens huvudförklaring till att det inte är ok.

God Jul

/Peter

Göran.W
Västerhaninge 17 skrev:
Får man svetsa o köra vinkelslip i ett garage då,är min fråga:x
Det enkla svaret är nej.
Men man kan göra det om man skärmar av arbets området på ett sånt sätt att inga gnistor kan komma i kontakt med brännbart material.
Detta innebär i praktiken att man inte kan jobba på en bil i ett normalt garage för det är inte praktiskt möjligt att skärma av arbets området.

Och har 2 x6kg pulversläckare, eventuellt brandvakt. Allt det och lite till får man lära sig på kursen för heta arbeten.

Nu verkar det vara en rätt löjlig regel som jag funderar på att strunta i, garaget kommer bli en budget lösning och trillats bild verkar vara ganska exakt den lösning jag har set i många små garage verkstäder i Polen så det kommer nog bli den lösningen.

Göran.W
Hur du gör med kaminen är upp till dig men tänk på att du kommer bryta mot flera lagar och regler som kan bli väldigt kostsamma.
Du ska lämna in bygg anmälan gör man inte det så är det ett svart bygge och kan kosta bra mycket mer än kaminen i div avgifter plus att kaminen måste tas bort och gör man inte det får man vite.
Sotaren ska besiktiga kaminen innan den tas i drift enl lag
I detta fallet kommer han ge eldnings förbud direkt.
Börjar det brinna kan ersättning från försäkrings bolaget utebli helt.
Man kan dessutom bli åtalad för allmän farlig vårdslöshet om det börjar brinna och ovan på det kan man få stå för släck kostnaderna själv.

Hur dom gör i andra länder hör inte riktigt hit för reglerna är olika.

Helt rätt thewolf att man ska ha 12 kg pulver minst vilket jag nämde tidigare.
Redan där faller många som håller på med heta arbeten hemma.
Själv har jag 6kg kolsyra en skum släkare och en 12kg pulver släckare i mitt garage.
Bra att ha lite att välja på för man vill helst inte tömma en pulver släckare i garaget för det blir väldigt grisigt av det.

gäller detta alla verkstäder på plåtverkstan dår jag jobbar har vi en kamin som vi har som värmekälla sotaren har sotst flera gånger där ?

Göran.W
Visst kan man ha en kamin i en verkstad om man inte förvarar tex bensin eller annat brännbart i omedelbar närhet.
Varmlufts pannor är inte helt ovanliga i verkstäder.
I ett garage är det helt omöjligt att uppfylla kraven för ett garage är till för att förvara fordon och dom innehåller som bekant drivmedel.

Nu går det inte jämföra en vekstad med ett garage heller för ett garage är byggt för fordons förvaring och en verkstad verkstads arbeten där det normalt förekommer heta arbeten och då är lokalen byggd för att uppfylla kraven när det gäller heta arbeten och blir det genast lättare att sätta in en kamin

Billigast och effektivast måste ju vara att montera en varmluftspanna som går på diesel. Hyggligt billig installation och ger snabbt mycket värme när den slås på. Luftvärmepump krävs ju nästan att den går hela tiden för att funka och inte bara när man är där och vill ha varmt.

Göran.W
Jag värmer upp 30kvm dåligt isollerat garage med o isolerad platta till 20 grader med en luft\luft pump och då går det inte åt mer än 10kwh dygnet vid 0 grader min lilla skit pump på 3,5kw klara ner till -20 gr
Varmlufts pannor ger snabbt värme men för att golvet ska vara behagligt måste värmen stå på hela tiden och då blir det bra mycket dyrare och köra en varmlufts panna.
Sen blir det väldigt ojämn värme med en varlufts panna med för dom efter kyler en stund efter dom stannat och då stiger temperaturen rätt bra i ett normal stort garage

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.