Hej,

Har inte tillgång till information om hur detta funkar så testar här.

Har ett FTX-system samt kamin i huset. Kaminen har även tilluft som regleras under den med ett spjäll. Sen har kaminen även ett spjäll för frånluften då givetvis på ovansidan.

Fråga:
Om jag eldar på kvällen och brasan brinner ut med alla spjäll öppna. Kommer det då blåsa ut husets värme samt blåsa in tilluft genom dessa spjäll så man bör släcka kaminen och stänga allt på kvällen? För om det är så kyler jag ju kåken hela natten och elementen får köra massa extra. :(

Hur ser normalt tilluften till en kamin ut (1981)? Är det ett rör ända ut som för FTX eller tar den bara luft från undersidan golvet?

Om elden brunnit ner så att det bara är glödande kol kvar kan du stänga tilluftspjället helt och lämna en liten springa öppen på rökgasspjället. Då drar det inte ut så mycket under natten. Även om du lämnar allt vidöppet hela natten lär det inte läcka ut mer värme den vägen än vad elden bidragit med.

Det vanligaste sättet att ta tilluft till kaminer är nog att ta det direkt från rummet. Ibland finns det en tilluftskanal för att ta förbränningsluften utifrån. Jag har aldrig hört talas om att ett FTX-system skulle vara inblandat i tilluften till kaminen.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.