Hej
Jag har en Contura Futura kamin från 80-talet. Den har två luftkanaler och fläkten är belägrad längst ner.
Nu är det så att fläkten har slutat att fungera eller fungerar inte som den ska. Ibland får vi igång den men den dör efter kort tid. Jag hitta en gammal bruksanvisning och där står det att vi borde rengöra fläkten så jag drog av höljet och ser då att en kondensator läcker olja.
Den heter mfb mp4/402 men jag har svårt att hitta en ersättningsdel. Vad för funktion har denna och kan man ersätta den med någon likvärdig eller det måste vara exakt samma? Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH Tobias
Jag har en Contura Futura kamin från 80-talet. Den har två luftkanaler och fläkten är belägrad längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det så att fläkten har slutat att fungera eller fungerar inte som den ska. Ibland får vi igång den men den dör efter kort tid. Jag hitta en gammal bruksanvisning och där står det att vi borde rengöra fläkten så jag drog av höljet och ser då att en kondensator läcker olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den heter mfb mp4/402 men jag har svårt att hitta en ersättningsdel. Vad för funktion har denna och kan man ersätta den med någon likvärdig eller det måste vara exakt samma? Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH Tobias
Det är en start-/driftkondensator på 2µF 400VAC.
Den ”simulerar” en tredje fas.
Den gör så att motorn kan börja snurra samt fortsätta snurra
https://www.bevi.se/bevi/kunskapsbanken/dimensionering-driftkondensatorer-startkondensatorer
Den ”simulerar” en tredje fas.
Den gör så att motorn kan börja snurra samt fortsätta snurra
https://www.bevi.se/bevi/kunskapsbanken/dimensionering-driftkondensatorer-startkondensatorer
Tack! Det står att det är en 4µF 400VAC som går på 50-60hz med en temperatur mellan -25/+85.Demmpa skrev:
Det enda alternativet jag hittar är 4µF 450VAC som går på 50-60hz med en temperatur mellan -25/+85. Vad är skillnaden på högre spänning?
Självklart är en ”mp4/402” på 4µF, vet inte vad jag fick 2µF ifrån.
Spänningen, tex 400V eller 450V, det är den maximala spänningen som kondensatorn är byggd för.
Det gör inget om den är märkt 450V istället för 400V, det är egentligen nästan bättre med 450V än 400V.
Så, hittar du en 4µF på 450V, så ta den.
Spänningen, tex 400V eller 450V, det är den maximala spänningen som kondensatorn är byggd för.
Det gör inget om den är märkt 450V istället för 400V, det är egentligen nästan bättre med 450V än 400V.
Så, hittar du en 4µF på 450V, så ta den.
Det betyder att den tål 50V mer än din gamla.T Tobias Lindqvist87 skrev:
Bara fördelar.
Köp!
Klicka här för att svara

