Jag gissar att luften går runt asklådan innan den kommer upp till eldstadsutrymmetM MiJa1 skrev:Luften kommer underifrån från krypgrunden. Men hur kommer den in till elden? ser inte hur luften tar sig från röret in i kaminrummet i brist på bättre ord. Är en gjutjärnsinsats med roster i, under roster är det asklådan men inga kanaler där luft ska kunna flöda... Sitter å kollar allt detta samtidigt som jag har magsjukt barn hemma så allt blir lite hattigt. Allt är godkänt för mindre än 2år sedan.
Tilluft från grunden... Då drar du in kall luft i grunden, genom öppningar och/eller ventiler i stenfoten.
Bättre om du tar tilluften utifrån genom grunden, stenfoten, så kyls inte grunden.
Om du lyfter upp rostret och drar ur asklådan borde du se spjället.
Går det att påverka spjället med reglaget?
Passa då på att skicka ned en typ slang eller annat böjligt för att peta ut skräp, rottbo etc.
Jag har en större Tullikivi.
Tilluft utifrån grunden via en 125 mm lufttub, så som hos dig. Dock har jag numer inget spjäll. Bara ett rakt rör, med nät vid inloppet.
Luft rakt in under asklådan och upp via sidorna till rostret.
Ingen förbränningsluft tas från bostaden. Spjällen är tätade.
Själv har jag ett rökspjäll installerat mellan ugn och skorsten, som jag stänger när jag eldat färdig. Då rör sig minimalt med luft i ugnen och det sker ingen avkylning.
Som på gammalt kakelugnsmaner, har jag gjort en smalare slits, ca 10 cm hög och 1 cm bred i rökgasspjället som tillåter ett visst minidrag, för att inte få in farliga gaser i bostaden, kolos.
- Det är inte så att du har ett spjäll mellan själva eldstaden och skorstenen?
Kanske t o m ett kajbo?
-Sotare har videokamera att undersöka med.
Bättre om du tar tilluften utifrån genom grunden, stenfoten, så kyls inte grunden.
Passa då på att skicka ned en typ slang eller annat böjligt för att peta ut skräp, rottbo etc.
Tilluft utifrån grunden via en 125 mm lufttub, så som hos dig. Dock har jag numer inget spjäll. Bara ett rakt rör, med nät vid inloppet.
Själv har jag ett rökspjäll installerat mellan ugn och skorsten, som jag stänger när jag eldat färdig. Då rör sig minimalt med luft i ugnen och det sker ingen avkylning.
Som på gammalt kakelugnsmaner, har jag gjort en smalare slits, ca 10 cm hög och 1 cm bred i rökgasspjället som tillåter ett visst minidrag, för att inte få in farliga gaser i bostaden, kolos.
Kanske t o m ett kajbo?
Redigerat:
Ok. Du har alltså ett spjäll som du ser, kanske likt ett plåtlock, eller plåtskiva.
Bra att du hittat det.
När du drar i reglaget på framsidan, så är det väl tänkt att spjället skall glida undan och öppna till tilluftskanalen.
Har det kanske hoppat isär?
Bra att du hittat det.
När du drar i reglaget på framsidan, så är det väl tänkt att spjället skall glida undan och öppna till tilluftskanalen.
Har det kanske hoppat isär?
Spjället sitter i botten på kaminen och det öppnar och stänger sig fint. Problemet kvarstod samma dag som sotaren varit här så det är inget i skorstenen. Spjället går inte att ta se från kaminen roster eller inte. Se bilden jag bifogar från asklådeutrummet. Det är helt rätt och under det är spjället. Spjället gick endast att se när jag rev ner tilluftsröret underifrån. Ljuset satte jag dit nu för att ha ngt att utgå från att förklara. Det står på rostern.H Hybro skrev:Tilluft från grunden... Då drar du in kall luft i grunden, genom öppningar och/eller ventiler i stenfoten.
Kanske t o m ett kajbo?
Det har jag nu kontrollerat och det öppnar o h stänger sig fint.H Hybro skrev:
Men nu slog det mig. Såg att det fanns alternativa tilluftsvägar att välja.
Kan det vara så simpelt att en plåt eller liknande under asklådan ska monteras bort? När tilluft ordnas
s a s från rummet?
- Säljaren av huset var väl extra ordentlig genom att monterade tillbaks allt.
Kanske la han in en plåt eller skiva för att inte luft från grunden, skulle upplevas som oangenämnt vid t ex visning.
Kan det vara så simpelt att en plåt eller liknande under asklådan ska monteras bort? När tilluft ordnas
s a s från rummet?
Kanske la han in en plåt eller skiva för att inte luft från grunden, skulle upplevas som oangenämnt vid t ex visning.
Bra tanke men där finns inget som kan monteras bort 😬H Hybro skrev:
Och enligt manualen så visar den att allt går in i underkant på kaminen hur man än drar "röret"H Hybro skrev:Men nu slog det mig. Såg att det fanns alternativa tilluftsvägar att välja.
s a s från rummet?
Yes, har kört enligt denna och det gick inte det heller 😅 Kände mig helt orimlig som till slut efter 25 år med olika kaniner stod å vägde veden..F fribygg skrev:
Misstänker väl att det är för dåligt drag helt enkelt. Ska få klarhet i vart luften kommer in till elden och sen kunde dom inte komma å provelda/testa draget förens efter jul så det är bara att vänta
Kollat bakom stenarna i kamin??? Vad händer om du skickar på en puff med tryckluft i luftintaget??M MiJa1 skrev:Yes, har kört enligt denna och det gick inte det heller 😅 Kände mig helt orimlig som till slut efter 25 år med olika kaniner stod å vägde veden..
Misstänker väl att det är för dåligt drag helt enkelt. Ska få klarhet i vart luften kommer in till elden och sen kunde dom inte komma å provelda/testa draget förens efter jul så det är bara att vänta
Det är nästa steg vi ska göra, se om vi kan följa flödet. Alla ska vara bli friska först 😅 Men om flödet kommer upp bakom stenarna förklarar det inte rosterns funktion. Öppna den för att få mer flöde vid upptändning osv. Stenarna står dessutom på gjutjärnsinsatsen så där är ingen luftflöde att tala om. Men Först ska vi se om vi kan bli kloka på hur luften flödar genom det helaB Belastar skrev:
Kanske är helt ovidkommande här men vi hade stora problem med vår kamin, dåligt drag och det rök in och ville inte brinna. Det visade sig att det var otätt där kaminens rökrör på baksidan anslöt till skorstenens rör. Efter att ha tätat om där och även bytt listen i luckan blev det som en helt ny kamin.