Har en Handöl 10T och jag blir inte klok på den! Inte första eller tredje kaninen jag har så nu söker jag hjälp av andra förståsigpåare...
Det ryker in helt enkelt, den är nyligen sotad så det är inte problemet. Mannen som bodde här innan oss eldade tydligen för fullt som värmekälla. Efter det har den gåtts genom och installerats rör i skorstenen om jag inte missminner mig. Har testat mig fram med olika saker.. Och det jag tror mig har kommit fram till är att det är ngt med syretillförseln. Om jag har lyckan lite öppen och fönstret en bit ifrån öppet, eldar det på ganska bra (mindre mängd tänved) men stänger jag till luckan så blir det märkbart stor skillnad och elden dör i princip. Öppnar jag så luckan för att få in syre så ryker det bara in och får inte fart på elden igen. Glaset blir helt nersotat.
Spekulerat på om det kan vara dålig drag men lutar mer åt syretillförseln just nu eller kanske både och..
Lufttillförseln gå rakt ner i krypgrunden som är bra ventilerad.
Fråga, kan man kontrollera att spjället faktiskt öppnas när jag drar i det reglaget? Eller vart ska jag börja kolla innan jag drar ut dyr sotare för felsökning eller installationer...
Det ryker in helt enkelt, den är nyligen sotad så det är inte problemet. Mannen som bodde här innan oss eldade tydligen för fullt som värmekälla. Efter det har den gåtts genom och installerats rör i skorstenen om jag inte missminner mig. Har testat mig fram med olika saker.. Och det jag tror mig har kommit fram till är att det är ngt med syretillförseln. Om jag har lyckan lite öppen och fönstret en bit ifrån öppet, eldar det på ganska bra (mindre mängd tänved) men stänger jag till luckan så blir det märkbart stor skillnad och elden dör i princip. Öppnar jag så luckan för att få in syre så ryker det bara in och får inte fart på elden igen. Glaset blir helt nersotat.
Spekulerat på om det kan vara dålig drag men lutar mer åt syretillförseln just nu eller kanske både och..
Lufttillförseln gå rakt ner i krypgrunden som är bra ventilerad.
Fråga, kan man kontrollera att spjället faktiskt öppnas när jag drar i det reglaget? Eller vart ska jag börja kolla innan jag drar ut dyr sotare för felsökning eller installationer...
Har huset ett eller flera plan, du skriver att det har eventuellt monterats ett rökrör i skorstenen, kan det försämrat draget?
Har du instruktioner till kaminen? Om inte så finns det på nätet.
Har du instruktioner till kaminen? Om inte så finns det på nätet.
Redigerat:
2plan plus källare, kaminen står på bottenvåningen. Mm det är en tanke jag har oxå, har funderat på en dragfläkt men innan dess så vill jag kolla om det kan vara ngt annat. För nu upplever jag att det är mer syretillförseln som är problemet. Har instruktioner/manual. Gjort allt enligt den och även testat allt annat jag kan komma på 😅L L A Axelsson skrev:
Jag tror att du är på rätt spår om du satsar på en rökgasfläkt. Det är nog många eldstäder med självdrag som skulle behöva det.
Rätt är också att förvissa sig om att problemet med dåligt drag inte ligger någon annanstans, tex att spjället fungerar som det ska.
Rätt är också att förvissa sig om att problemet med dåligt drag inte ligger någon annanstans, tex att spjället fungerar som det ska.
Vet inte hur jag ska komma åt spjället för att kontrollera bara 🤔L L A Axelsson skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag ringde och pratade med dom som satte in rökkanalerna. Och han va hjälpsam, att det ska ha proveldats i samband med installationen. Men att det va en idé att kolla spjället för tilluften. Och är man isf får komma ut och provelda för att mäta draget och ev installera en fläkt. Har du ngt hon om prisbild på en eldriven fläkt inkl installation?J jonaserik skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
"Det är viktigt att det snabbt börjar brinna i vedträden.Pyreldning ger kraftig rökutveckling och kan i värsta fallorsaka hastig gasantändning med skador på eldstadensom följd. En snabb antändning fås om reglagestångentill rostret dras utåt för max tillförsel av förbränningsluftgenom rostret. Skjut in reglagestången efter ca 2 min närbrasan tagit sig. Som alternativ kan man låta luckan ståpå glänt tills brasan har tagit sig."
Drar du i det vänstra reglaget?
/W
/W
Ja det är öppet helt. Håller på nu och ska se om jag kan få bort frontplåten så jag kan se om spjället öppnar sig...Workingclasshero skrev:
"Det är viktigt att det snabbt börjar brinna i vedträden.Pyreldning ger kraftig rökutveckling och kan i värsta fallorsaka hastig gasantändning med skador på eldstadensom följd. En snabb antändning fås om reglagestångentill rostret dras utåt för max tillförsel av förbränningsluftgenom rostret. Skjut in reglagestången efter ca 2 min närbrasan tagit sig. Som alternativ kan man låta luckan ståpå glänt tills brasan har tagit sig."
/W
Ok det hjälpte ju inte att se ngt med blotta ögat. Måste jag ta bort tejpen eller kan man se om man tar bort rostern?? Har för mig att jag gjorde det i våras och såg inget... Det kommer inte eldas i denna kaminen mer utan att kaminnissen är på plats så allt som tex värmeskydd kommer att återställas av dom innan. Däremot kan jag göra en del av jobbet och spara in på arbetskostnaden så gör jag ju det...
Jag blir mer och mer knäpp här 🤣 Vart kommer luften in i kaminen? Rakt in är askfaten, urplockat på bilden. Och rakt under är spjället och tilluften. Men hur kommer luften in i elden så att säga? Aldrig haft en kamin som denna i uppbyggnaden.
Luften kommer underifrån från krypgrunden. Men hur kommer den in till elden? ser inte hur luften tar sig från röret in i kaminrummet i brist på bättre ord. Är en gjutjärnsinsats med roster i, under roster är det asklådan men inga kanaler där luft ska kunna flöda... Sitter å kollar allt detta samtidigt som jag har magsjukt barn hemma så allt blir lite hattigt. Allt är godkänt för mindre än 2år sedan.F fribygg skrev: