murak
Vi har äntligen fått vår kamin installerad och vi håller nu på att lära oss elda. Vi har haft kaminer i andra hus men varje kamin har sina egna egenskaper och egenheter.

Kaminen är en ETOS 33 ( https://www.bauhaus.se/braskamin-nsp-etos33.html ) som står på markplan i en 1 o 1/2 villa. Huset har frånluftsvärmepump så det är således undertryck i huset. Kaminen har en tilluftskanal på DN100mm ut bak genom väggen. Skorstenen är ca 7m hög och har en kort knyck bestående av två 45-graders böjar ungefär mitt på.

När jag då lägger eld med en rejäl hög finhuggen ved (stickor) tre-fyra tändblock (ej kudde) och två-tre tidningssidor så börjar det brinna snabbt. Altandörr öppen ett par meter ifrån kaminen, alla spjäll på max. Eldningsinstruktionen säger att man ska ha dörren på glänt tills det tagit sig och gör jag så så ryker det in ganska ordentligt i 15-30 sekunder innan skorstenen har börjat dra. Stänger jag luckan i panik innan skorstenen börjat dra så fylls kaminen med rök, elden dör nästan helt och det pyr rök ut genom luckans kanter.

Hur får jag drag i skorstenen snabbt så vi slipper vädra ut röken som blir vid varje upptändning?

Kaminen är byggd så man inte ser skorstensöppningen inifrån kaminen, dvs rökgaserna tar en sväng först. Annars skulle man kunna hålla ett tidningspapper eller ett tändblock där.

Alla tips och tillrop är välkomna!

Öppna för ändå mer tilluft, gärna i rummen som har frånluft.
Försök att tända med annat papper än tidningspapper, exempelvis vanligt kopieringspapper/kuvert (ex. information/brev som ändå ska kastas) så långt bak i kaminen som möjligt.
Fortsätt med det i 20-30 sekunder innan du lägger in vedstickor och fortsätter med riktig ved.
Så gör jag.
Sedan lyckas jag ändå få det att ryka in någon gång per år, då vädret är mycket disigt och så. Ofta i kombination med att den fuktstyrda utdragsfläkten i badrummet går..

• Gilla
murak
  • Laddar…
Jag har ett gammalt dragit timmerhus där vedpannan funkat perfekt i många år. Efter installation av en badrumsfläkt så får jag samma problem. Stäng tillfälligt av frånluft och öppna upp ett tag tills det brinner ordentligt så brukar det gå bra sedan. Om man inte hör tydligt att det drar när det brinner så får man ha ett fönster lite på glänt. Dubbelkolla tätningar i rören också så du inte har tjyvdrag någonstans.

Det kom nyligen en studie som visade att förvånansvärt många dör i förtid pga "felaktigt eldande" så det är viktigt att det fungerar. Småpys är inte alltid man ser eller känner av det men är som sagt viktigt.

Bygger4me
murak murak skrev:
Hur får jag drag i skorstenen snabbt så vi slipper vädra ut röken som blir vid varje upptändning?

Kaminen är byggd så man inte ser skorstensöppningen inifrån kaminen, dvs rökgaserna tar en sväng först. Annars skulle man kunna hålla ett tidningspapper eller ett tändblock där.

Alla tips och tillrop är välkomna!
Jag har en 'Skorstensfläkt' jag använde tidigare till ved eldning.

Funkar Kanon. Blev Drag omedelbart..Och efter att skorstenen är ordentligt uppvärmd så stänger man av fläkten.

Den monteras på toppen av skorstenen alltså..

(ok, nu inser jag att mitt svar är lite sent ute, men kanske det kan hjälpa någon annan)

• Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för svar! Hög tid att uppdatera tråden med hur det gått.

Jag tänder en tändbit som får brinna ut helt, sen lägger jag en tändbrasa. Tändbiten räcker för att skapa drag och kan eldas med luckan stängd. Problemet löst!

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vad är en tändbit??

• Gilla
murak
  • Laddar…
En braständare alltså. ;)

• Gilla
murak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.