Hej,

Det nyligen varit lite stök i vårt område samt att vid två tillfällen har det varit någon som bara tagit tag i ytterdörrhantaget och försökt öppna dörren (varit borta tills vi kommit till dörren och själv öppnat). Dessutom har sonen nyligen hamnat i bråk på nattklubb där motparten hotat att komma hem till oss och "ta hand om oss" har vi bestämt oss för att sätta upp övervakningskameror hemma.

Vi bor på radhus/vila med ytterdörreen direkt mot gatan.

Vi hade tänkt sätta upp 2-3 kameror. Ett på utsidan (utomhus) riktat neråt mot dörren och ett inomhus riktat mot dörren. Samt funderar vi på att kanske även sätta upp någon ute vår gård på baksidan (privat mark).

Min fråga nu är helt enkelt för tekniska tips på kameror man kan köpa. Vi har följande krav:

- Ansluten till internet så att vi kan se bild från kameran vart vi än är.
- Notifierar oss när den upptäcker rörelse
- Spelar in alla rörelser, så fort det händer något
- Ha molnlagring
- Enkel

Jag har tittat på Netgear / Arlo (https://www.larmkollen.se/netgear-arlo/ ). Den är bra men problemet är att jag upptäcker att den inte spelar in alla rörelser, batteriet tar slut alldeles för snabbt (det står att batteriet ska bytas ut 2-3ggr per år men min vän som har den byter ut dem ca 1 gång i månaden), samt att det går i princip att bara ta tag i kameran och slita bort den (då den sitter på sin ställning endast mha av magnet)

Några fler förslag? IP kameror kanske? Känner att de är ganska komplicerade att installera ?
 
Jag har IP-kameror från HikVision kopplade till mitt Synology nas.
Kamerorna drivs vis POE (power over ethernet) och får alltså ström via nätverkskabeln. Detta gör att det är den enda kabeln som behövs.
Eftersom mitt nas och min switch är kopplade till en UPS så är kamerorna och inspelningen igång även vid strömavbrott (om det inte är för långt).
Inga batterier som ska bytas med andra ord.
Har man redan ett nas från synology så ingår surveillance station vilket sköter all inspelning.
Väldigt smidigt att installera allting och det går att komma åt via internet.
Rekommenderas!
Använde det senast för att bevisa för postnord att deras förare ljög när den hävdade att den försökt leverera ett paket (vilket var en lögn). :-)
 
  • Gilla
  • Älska
VillaBKMC och 7 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jag har IP-kameror från HikVision kopplade till mitt Synology nas.
Kamerorna drivs vis POE (power over ethernet) och får alltså ström via nätverkskabeln. Detta gör att det är den enda kabeln som behövs.
Eftersom mitt nas och min switch är kopplade till en UPS så är kamerorna och inspelningen igång även vid strömavbrott (om det inte är för långt).
Inga batterier som ska bytas med andra ord.
Har man redan ett nas från synology så ingår surveillance station vilket sköter all inspelning.
Väldigt smidigt att installera allting och det går att komma åt via internet.
Rekommenderas!
Använde det senast för att bevisa för postnord att deras förare ljög när den hävdade att den försökt leverera ett paket (vilket var en lögn). :)
Låter ju skitbra men jag har varken någon Synology Nas eller vet vad det är? Vad är det? Behöver jag det?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag kör med Hikvision som jag köpt i omgångar på eBay,
men skulle jag köpa idag skulle jag satsa på Reolinks system som fått väldigt bra betyg i tester jag sett på Youtube.

[länk]
Med Hikvision kameror, vart sparas videona? Kan jag nå dem inspelningen / Live feed från mobilen på distans?
 
BehöverLiteHjälp BehöverLiteHjälp skrev:
Med Hikvision kameror, vart sparas videona? Kan jag nå dem inspelningen / Live feed från mobilen på distans?
De sparas på nas’et. Ett nas är en nätverkshårddisk (Network Attached Storage).
I ditt fall skulle jag nog satsa på ett färdigt system istället, likt det du länkade till. Jag vet dock inget om det :-)
 
BehöverLiteHjälp BehöverLiteHjälp skrev:
Med Hikvision kameror, vart sparas videona? Kan jag nå dem inspelningen / Live feed från mobilen på distans?
Materialet sparas lokalt på varje kamera, Micro SD. Tar någon hela kameran så får dom med inspelningen men det vill mkt till. Jag når kameran i mobilen via app från Hikvision. Men jag hade byggt systemet med en NVR om jag köpt sakerna idag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Materialet sparas lokalt på varje kamera, Micro SD. Tar någon hela kameran så får dom med inspelningen men det vill mkt till. Jag når kameran i mobilen via app från Hikvision. Men jag hade byggt systemet med en NVR om jag köpt sakerna idag.
Men om du gör så så utnyttjar du ju inte möjligheterna med en IP-kamera speciellt bra. Koppla dem till en central lagringsenhet istället, tex ett nas så får du central lagring.
 
  • Gilla
Dataleif123 och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Men om du gör så så utnyttjar du ju inte möjligheterna med en IP-kamera speciellt bra. Koppla dem till en central lagringsenhet istället, tex ett nas så får du central lagring.
Nä, det är väl inte helt optimalt. Men smidigt, dragit upp en nätverkskabel till vinden där har jag en PoE switch som driver 4 kameror. Kan backa ca en vecka i inspelat material om det inte varit väldigt blåsig och kamerorna fångat upp rörelse från växter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Nä, det är väl inte helt optimalt. Men smidigt, dragit upp en nätverkskabel till vinden där har jag en PoE switch som driver 4 kameror. Kan backa ca en vecka i inspelat material om det inte varit väldigt blåsig och kamerorna fångat upp rörelse från växter.
Köp ett nas då så är du ju hemma. :-)
Själv lagrar jag alltid 30 dagar dygnet runt video. Bara för att det går :-)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
IP PoE är det som gäller idag. Gärna en NVR som kopplas till cloudlösning. Kameran vid dörren går inte att göra sabotagesäker men se till att varje ingång till huset täcks av en kamera som sitter oåtkomligt utan stege. Om buset inser att de är filmade bara de går in på tomten avskräcker det en del.

Räkna med 4-6 kameror utomhus för att täcka överallt. Sedan är det bra med automatisk ytterbelysning med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Johnwinroth
Hej
OM du vill ha enkla uppkoplade kameror kan du titta på Dlinks kameror som är anslutna till mydlink
Spelar in på rörelse skickar mail med avisering, går även att få avisering fårn appen.
Har själv tre DCS-2330L och de fungerar väldigt bra
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jag har IP-kameror från HikVision kopplade till mitt Synology nas.
Kamerorna drivs vis POE (power over ethernet) och får alltså ström via nätverkskabeln. Detta gör att det är den enda kabeln som behövs.
Eftersom mitt nas och min switch är kopplade till en UPS så är kamerorna och inspelningen igång även vid strömavbrott (om det inte är för långt).
Inga batterier som ska bytas med andra ord.
Har man redan ett nas från synology så ingår surveillance station vilket sköter all inspelning.
Väldigt smidigt att installera allting och det går att komma åt via internet.
Rekommenderas!
Använde det senast för att bevisa för postnord att deras förare ljög när den hävdade att den försökt leverera ett paket (vilket var en lögn). :)
Verkar ju kanon. Kan du tipsa om någon specifik HikVision-kamera? Finns en uppsjö...
 
fatsug fatsug skrev:
Verkar ju kanon. Kan du tipsa om någon specifik HikVision-kamera? Finns en uppsjö...
Jag kör med lite olika varianter (olika linser) på DS-2CD2142FWD-I.
Tror dock det kan vara en gammal modell, verkar inte släppas nya firmwareuppdateringar till den modellen i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.