Ok, men k
S segv skrev:
I ett väldigt svagt ögonblick köpte jag en Hikvision. Makalöst skräp som allt kinesdesignat. För att se live krävdes en Hikvision plugin i browsern. Givetvis ouppdaterad och inte kompatibel med min browser. Sen hade det givetvis hittats ett säkerhetshål i deras SFTP, ett alternativt sätt att ladda ner filmerna. Kineser kan ju inte programmera så istf att släppa en fix så släppte de en firmware där de bara stängde av det helt. Tack. Som tur är fanns det ett annat, knapphändigt dokumenterat, protokoll för att styra den men givetvis fanns ingen öppen mjukvara som stödde Hikvision. Så jag fick skriva en själv. Funkade ok under mina tester men sen dog kameran när den bara låg på mitt skrivbord. Aldrig mer kineselektronik för mig.

För övrigt, koppla ALDRIG in kinesprylar så de är nåbara från internet. De blir obönhörligen hackade.
Ok, men kör man allting över en PC med t ex Blue Iris borde det väl vara säkert?
 
Vill man vara hyggligt säker låter man inga kameror prata ut på internet, varken till molntjänst eller annat. Ja allting lokalt och access ditt eget nät vis ett VPN.

Jag skulle inte lita på någon kameratillverkare, kines eller inte.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, men k

Ok, men kör man allting över en PC med t ex Blue Iris borde det väl vara säkert?
Finns det något liknande Blue Iris fast gratis?
 
Sök på nvr och open source så hittar du. Zoneminder etc, ingen är riktigt nöjd med gratislösningarna men å andra sidan är ingen riktigt nöjd med betallösningarna heller....:)

Jag gillade Xeoma som jag testade innan Blueiris, men nu har jag slutat med båda pga att det ändå drar för mycket CPU när man gör roliga saker.
 
  • Gilla
Fredrikla
  • Laddar…
Jag har kört iSpy tidigare och tyckte den funkade bra. Minns dock inte hur det var med notifieringar på gratisversionen då jag hade en lite annan setup.
Såg nu att yawcam hade fått bra betyg
 
Hej! testa Milestone , kör denna o är nöjd.

//Goerana
 
Fel av mig förresten, ”vms” är det magiska ordet att googla.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad har PoE med falsklarm att göra?

Jag skulle passa mig för trådlösa saker om man erkligen vill fånga banditerna på bild, en bekants bekant hade trådlösa kameror ända tills han fick påhälsning och inget fastnade på bild. Tjuvarna hade ”störsändare” för wifi med sig....
POE i sig har ingenting med falsklarm att göra, hur menar du då?

Men de kameror som jag har som drivs av POE har inga IR sensorer, utan IR sensor blir det mycket falsklarm. Regn, humlor med mera.
 
Men då är det ju inte att de drivs av POE som är felet utan att de kameror med POE du har köpt inte har IR sensor.
Hur kameran matas med ström är ju inte felet utan att du jämför helt olika kameror.
 
  • Gilla
Noorth
  • Laddar…
D diy1 skrev:
POE i sig har ingenting med falsklarm att göra, hur menar du då?

Men de kameror som jag har som drivs av POE har inga IR sensorer, utan IR sensor blir det mycket falsklarm. Regn, humlor med mera.
Så som du skrev inlägget så låter det som att det är PoE’s fel att det blir en massa falsklarm,
D diy1 skrev:
POE funkade bra, men så mycket falkslarm att jag tillslut slutade kolla i appen.
 
F Fluxor skrev:
Har själv Ubiquiti, både hemma och på jobbet. Bra programvara, mycket bra community, fördelaktigt pris, och bra bildkvalitet. Inte kollat på länge nu, men det saknades möjlighet att maska bilden tyvärr, men det är nog på väg om det inte redan finns.

Självfallet ska kameror användas med PoE.
I nya unifi protect som kommer ersätta den äldre nvr kan du madka områden du inte vill spela in. Den nya controller stickan har även protect som tillval med inbygd disk. Har nu testst med en kamera nån månad och väntar nu på att få hem 3 till. Funkar perfekt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så som du skrev inlägget så låter det som att det är PoE’s fel att det blir en massa falsklarm,
Ja det var just det jag menade.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
leby leby skrev:
I nya unifi protect som kommer ersätta den äldre nvr kan du madka områden du inte vill spela in. Den nya controller stickan har även protect som tillval med inbygd disk. Har nu testst med en kamera nån månad och väntar nu på att få hem 3 till. Funkar perfekt.
Var bara noggrann med att köpa cloudkey gen2+ Dvs den med hårddisk och inte den utan. Den drivs med PoE eller en USB-c laddare och den har en inbyggd ”UPS” som gör att sen stängs ned korrekt för att förhindra korrupt data på hårddisken om det skulle bli ett strömavbrott.
 
S segv skrev:
I ett väldigt svagt ögonblick köpte jag en Hikvision. Makalöst skräp som allt kinesdesignat. För att se live krävdes en Hikvision plugin i browsern. Givetvis ouppdaterad och inte kompatibel med min browser. Sen hade det givetvis hittats ett säkerhetshål i deras SFTP, ett alternativt sätt att ladda ner filmerna. Kineser kan ju inte programmera så istf att släppa en fix så släppte de en firmware där de bara stängde av det helt. Tack. Som tur är fanns det ett annat, knapphändigt dokumenterat, protokoll för att styra den men givetvis fanns ingen öppen mjukvara som stödde Hikvision. Så jag fick skriva en själv. Funkade ok under mina tester men sen dog kameran när den bara låg på mitt skrivbord. Aldrig mer kineselektronik för mig.
Vilken modell exakt var det du köpte?
 
BehöverLiteHjälp BehöverLiteHjälp skrev:
Jag hittade nyss denna. Tror ni detta är något att ha? [länk]
Tänk på att lightinthebox ligger i kina så det tillkommer moms och tullavgifter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.