Hej!
Vi köpte hus i Maj förra året och när vi skrev kontraktet, i februari 2015 så gjordes givetvis en besiktning av huset. Huset är byggt 1946 och vinden är en s.k. kallvind. Vinden är väldigt fräsch och besiktningsmannen hittade inga konstigheter på vinden vad gäller fukt / påväxt eller liknande. Lite fuktrosor i vissa trädelar som högst troligen kommit innan takbyte som skedde 1990..

Alla fuktrosor där uppe har varit trätorra, d.v.s. 7-8% fuktighet. Jag har med jämna mellanrum sedan vi köpte huset varit uppe och mätt med fuktindikator som sticks in i träet.
Nu när sotaren var här igår var jag uppe igen och fick se något jag inte kan erinra mig ha sett förut. Det är inte mycket men finns här och där. Se bild nedan:

vind.jpg

Är detta mögelpåväxt, eller vad kan det vara? Hela vinden luktar väldigt fräscht och träet är fortfarande trätorrt, d.v.s. mellan 7-9% fuktighet precis överallt där jag mätt.

Vinden är som sagt en kallvind utan extra isolering gjord. Det sitter nån form av vass i hörnen som antagligen är väldigt gammalt samt spån som tätning mellan boendeyta och vind.
Det drar lite där uppe när det blåser, men det finns ingen extra ventilation installerad.
Besiktningsmannen tyckte inte vi skulle göra något där uppe, då det kan förändra den rådande situationen (d.v.s. en frisk vind).

Nu är jag osäker på om vinden faktiskt är så frisk som besiktningsmannen sa? Besiktningsmannen har skrivit i sitt protokoll att det är parallelltak och att det klassas som en riskkonstruktion då det är svårt att besikta luftkanalerna.

Vad anser ni om bilden ovan? Är det svartmögel eller nåt eller vad kan det vara? RH uppe på vinden mäts hela tiden då jag har en (billig) hygrometer. Ligger mellan 65 - 70 % rH nu på vintern.. Runt nollan är det på vinden nu när det är ca -5 ute.

Inga förändringar i huset vad gäller uppvärmning. Pellets används som uppvärmningsmetod och således används murstocken. Dock sitter det ett syrafast iläggsrör som kanske gör att murstocken inte blir så varm som den borde? Pelletsanläggningen installerades 2010 så det borde ju i så fall ha visat sig tidigare tycker man?

Tack på förhand för alla svar! Alla svar uppskattas!

Fundering: För att få ner rH en aning, kan jag installera en sorptionsavfuktare på vinden utan att tilläggsisolera eller är det bara dumt? (Vinden följer ju i princip klimatet ute..)

Redigerat:
Ingen??

F
Nä, det där tycker inte jag ser ut som mögel. Ta en spritpenna och rita en kontur runt det så ser du direkt om det förändras.

Somna om. Håller med om att det inte ser ut som mögel, titta till om 1-2 månader och se om det händer något. Det är ju helt fint runt om och då är det sällan något problem.

Svårt att säga. Du skriver att sotaren var där, gick han via taklucka från vinden? Det är inte så att han råkat sätta lite sotfläckar där?

Det är inte så att det stod något intill taket eller lutade sig mot det, för då skulle det kunna bli lite lokalt mögel pga dålig cirkulation lokalt? Men tvätta av det med lite klorin och spruta på lite Prickfri eller Boracol så är du helt safe.
Taket är ju jättefint i övrigt.

Tack för era inlägg!
Det är inte beläget precis vid luckan så det är inte sotaren som varit framme. Det finns några såna här lokala fläckar på vinden, men som ni säger så är vinden i övrigt jättefräsch för att vara från 1946. Luktar fräscht samt känns heller inte fuktigt. Träet håller som sagt ca 7-9% fuktighet, men denna "påväxt" stör mig lite :/
Ska märka upp och se om det rör på sig som ni tipsat om. Men det är ju väldigt lokala fläckar och jag kan nästa svära på att det inte varit där tidigare.. Så vad kan det vara om det inte är mögel? Ingenting har stått i närheten..

Jag tycker det ser mer ut som skrapmärken men det är alltid svårt att avgöra på bilder...

Ska se om jag kan skicka upp ytterligare bilder på det så får ni se lite närmre..
Återkommer inom kort.

Visst skulle det kunna vara mögel. Men jag säger det igen, tvätta bort det med lite klorin och spreja sen på lite Prickfri som du antagligen lättare hittar än Boracol. Sen är det ju bara att hålla koll och se om det kommer tillbaka.

Det är ju omöjligt att analysera något via en dator på ett forum så om du skall vara 100% får du ta ett prov av det och lämna till ett lab. Men enklare är ju att ta bort det och behandla området. Din vind är ju så bra att du nog kan vara lugn, det kan ju bero på högst tillfälliga saker som kanske bara råkat uppstå pga en speciell och plötslig väderomställning eller något annat liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.