Vi köpte ett gammalt hus I somras där det finns en öppen spis med insats. Sotaren var här och godkände den. Jag har från början sagt att den inte värmer speciellt bra men nu kan vi inte använda den alls, det blir kallt?!
Ca 1 m runt spisen är det värme men inte längre bort. Ca 2-3 m från spisen har vi en termometer och igår stod den på 15°, då hade jag eldat i flera timmar med fin glöd och rimligtvis borde det varit varmt, åtminstone i det rummet.
I nedkanten på spisen finns 2 drev för spjäl, de kan ställas i 3 lägen, jag har haft de helt öppna.
Vi har en luftvärmepump i samma rum som är lite snett mittemot spisen Ca 5-6 m bort. Nu när jag eldat har luftvärmepumpen varit avstängd för att spara el.
Huset är dragit, vi håller på att renovera och har hängt tjocka gardiner för fönster för att dämpa draget.
Fattar inte vad som händer, är det någon som varit med om något liknande eller vet varför det blir så och om det finns någon lösning på problemet?
Har försökt googla men det enda jag hittar om kallras är att det kan ryka in från spisen men det gör det inte hos oss.
Tack på förhand!
Ann-Mari
Ca 1 m runt spisen är det värme men inte längre bort. Ca 2-3 m från spisen har vi en termometer och igår stod den på 15°, då hade jag eldat i flera timmar med fin glöd och rimligtvis borde det varit varmt, åtminstone i det rummet.
I nedkanten på spisen finns 2 drev för spjäl, de kan ställas i 3 lägen, jag har haft de helt öppna.
Vi har en luftvärmepump i samma rum som är lite snett mittemot spisen Ca 5-6 m bort. Nu när jag eldat har luftvärmepumpen varit avstängd för att spara el.
Huset är dragit, vi håller på att renovera och har hängt tjocka gardiner för fönster för att dämpa draget.
Fattar inte vad som händer, är det någon som varit med om något liknande eller vet varför det blir så och om det finns någon lösning på problemet?
Har försökt googla men det enda jag hittar om kallras är att det kan ryka in från spisen men det gör det inte hos oss.
Tack på förhand!
Ann-Mari
Hej,S Sagahunden skrev:Vi köpte ett gammalt hus I somras där det finns en öppen spis med insats. Sotaren var här och godkände den. Jag har från början sagt att den inte värmer speciellt bra men nu kan vi inte använda den alls, det blir kallt?!
Ca 1 m runt spisen är det värme men inte längre bort. Ca 2-3 m från spisen har vi en termometer och igår stod den på 15°, då hade jag eldat i flera timmar med fin glöd och rimligtvis borde det varit varmt, åtminstone i det rummet.
I nedkanten på spisen finns 2 drev för spjäl, de kan ställas i 3 lägen, jag har haft de helt öppna.
Vi har en luftvärmepump i samma rum som är lite snett mittemot spisen Ca 5-6 m bort. Nu när jag eldat har luftvärmepumpen varit avstängd för att spara el.
Huset är dragit, vi håller på att renovera och har hängt tjocka gardiner för fönster för att dämpa draget.
Fattar inte vad som händer, är det någon som varit med om något liknande eller vet varför det blir så och om det finns någon lösning på problemet?
Har försökt googla men det enda jag hittar om kallras är att det kan ryka in från spisen men det gör det inte hos oss.
Tack på förhand!
Ann-Mari
Har ett liknande problem med en roslagsspis nere i källaren, har dock inte löst det än då det inte vistas mycket i det rummet.
Vad är det för kamin? Hur stor luftspalt finns runt kassetten? Finns det vermiculite skivor i och är dom hela?
Elden behöver ju luft, så den drar in luft från rummet som sedan åker upp i skorstenen.
Ny luft måste ju komma in i huset och den luften kommer ju utifrån och är kall.
Kan det vara så att spjället på kaminen är i startläge hela tiden när ni eldar?
Isåfall kan kaminen dra in mer luft än nödvändigt och mycket av värmen åker ut genom skorstenen.
Kolla också så att ser inte är ett lager sot inne i kaminen, sotet isolerar och gör att kaminen inte blir lika varm på utsidan.
mvh
Ny luft måste ju komma in i huset och den luften kommer ju utifrån och är kall.
Kan det vara så att spjället på kaminen är i startläge hela tiden när ni eldar?
Isåfall kan kaminen dra in mer luft än nödvändigt och mycket av värmen åker ut genom skorstenen.
Kolla också så att ser inte är ett lager sot inne i kaminen, sotet isolerar och gör att kaminen inte blir lika varm på utsidan.
mvh
Vet inte riktigt med luftspalt osv. Kan inget om detta men sotaren sa att det var en bra insats. Har tagit några bilder på insatsen.
Ska prova att vrida driven till hälften när spisen blivit varm, har inte gjort det tidigare utan haft de helt öppna.
Ska prova att vrida driven till hälften när spisen blivit varm, har inte gjort det tidigare utan haft de helt öppna.
I det där läget är spjällen helt öppna. Det ska dom vara när man tänder och till första inlägget har brunnit klart så spisen är varm. Sen ska man vrida ner spjällen så att det blir en "lugn eld".
Kör du med helt öppna spjäll så går en stor del av värmen ut genom skorstenen och onödigt mycket kall uteluft dras in.
Kör du med helt öppna spjäll så går en stor del av värmen ut genom skorstenen och onödigt mycket kall uteluft dras in.
Sen skriver ni att kåken är dragig.
Gissar att det inte finns separat tilluft till kaminen.
Då kommer all eldning göra att det dras in mer kall-luft överallt där det är dragit och sänker temperaturen i huset.
Öppna ett fönster lite gran närmast kaminen.
Då tas luften i förstahand genom det öppna fönstret istället för genom resten av huset.
Sen kan ni i det fönstret sätta för en masonitskiva med hål i längst ner.
Då försvinner inte varmluft ut genom överdelen av fönstret.
Okej ser inte bäst ut, men fungerar hyfsat iaf för mig med min öppna spis
Plus att man kan ju måla masoniten så ser det lite bättre ut iaf
Bild på hur jag gjort det (omålat)
Gissar att det inte finns separat tilluft till kaminen.
Då kommer all eldning göra att det dras in mer kall-luft överallt där det är dragit och sänker temperaturen i huset.
Öppna ett fönster lite gran närmast kaminen.
Då tas luften i förstahand genom det öppna fönstret istället för genom resten av huset.
Sen kan ni i det fönstret sätta för en masonitskiva med hål i längst ner.
Då försvinner inte varmluft ut genom överdelen av fönstret.
Okej ser inte bäst ut, men fungerar hyfsat iaf för mig med min öppna spis
Plus att man kan ju måla masoniten så ser det lite bättre ut iaf
Bild på hur jag gjort det (omålat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort är rummet och hur mycket ved har du eldat? Om det är ett stort dragigt rum och du stängt av värmepumpen när du eldat så kan det vara att värmen helt enkelt inte räckt till därför att du eldat för stillsamt. Men om spjället är i läge för tändning kan det förstås spela in också.
Men man kan väl inte stänga spjället helt? Provade innan att tända spisen, stängde spjällen till typ hälften nör första omgången brunnit ned. Hade också på luftvärmepumpen men det drog så kallt så efter ett par timmar gav jag upp och slutade elda.useless skrev:
I det där läget är spjällen helt öppna. Det ska dom vara när man tänder och till första inlägget har brunnit klart så spisen är varm. Sen ska man vrida ner spjällen så att det blir en "lugn eld".
Kör du med helt öppna spjäll så går en stor del av värmen ut genom skorstenen och onödigt mycket kall uteluft dras in.
Vi satte in en gjutgärnskamin i höstas. Funkar mycket bra men det går åt en del ved. Upplever inte mitt hus som dragit men dåligt isolerat. Igår när det var 16 minus får man elda på alltså. Förutom tipsen ovan.
Vi har samma kamin och eldar i den konstant, eller stora timmar av dygnet och värmer 80 kvm hus från 1945.
när spjällen står kl 12 är den helt öppen, där har jag det bar precis när jag tänder, kanske första 5 minutrarna. Sedan när brasan tagit sig så vrider jag ner till "hacket" som är typ 10-över. Sedan får jag justera på spjällen allt efter som hur jag eldar. Eldar jag mycket och har eldat ett tag så det är bra sug i skorstenen så kan jag vrida ner dom ganska långt, kanske 10-15-över.
se bilden för hur de står just nu.
när spjällen står kl 12 är den helt öppen, där har jag det bar precis när jag tänder, kanske första 5 minutrarna. Sedan när brasan tagit sig så vrider jag ner till "hacket" som är typ 10-över. Sedan får jag justera på spjällen allt efter som hur jag eldar. Eldar jag mycket och har eldat ett tag så det är bra sug i skorstenen så kan jag vrida ner dom ganska långt, kanske 10-15-över.
se bilden för hur de står just nu.
Är det isolerat mellan kaminens rör och gamla skorstenen?
Om inte, så smiter all värme upp i skorstenen istället för att värma upp rummet. se exempelbild i länken
https://energiportalen.se/reportage/sa-blir-den-oppna-spisen-effektiv
Om inte, så smiter all värme upp i skorstenen istället för att värma upp rummet. se exempelbild i länken
https://energiportalen.se/reportage/sa-blir-den-oppna-spisen-effektiv
Gallret ovanpå din kamin är för utseende men försämrar luftflöde. Jag kör våra två Keddy helt utan något över eller på sidorna. De som installerade den första uttryckte det så här "vi säljer gärna sådana, men det bara sämre". Och vi kunde också sätta ett extra utblås i den murade spiskåpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det, åtminstone ser det inte ut så när man kikar i luckan som sitter ovanför spisen och där man ser kaminröret.K Kontoristen7 skrev:
Rummet är drygt 10 kvm men det är öppet både mot köket på bäA Avemo skrev:






