poiu!
Mina tilluftsventiler är stängda, och har varit så den mesta tiden. Kan de spöka ändå menar Du?

jorwes/Jögga
På nedervåningen har jag en större fördelningscentral där det går ut 8 slingor fördelat på 6 termostater.
Därifrån går det även en matning upp till en mindre fördelare där det går ut tre slingor med varsin termostat.
På övervåningen har vi öppnat returventilen till max för sovrummet och badrummet för att få fart på värmen men det verkar inte hjälpa?
Cirkpumpen går i högsta läget.
Hur man luftar vet jag ej, men jag tänkte kontakta min rörkrökare så får han visa

Ellax
Något värde på hela fönstret har jag inte, men enligt min husleverantör kan man inte ha så mycket bättre fönster. Han säger även att mina fönsterytor inte är så extremt stora så han tror att mina bekymmer med kallras och känsla av drag beror på att inte värmen funkar som den ska.

Hur varmt ska det bli normalt på ett golv med golvvärme?
Jag mätte lite med en vanlig termometer som jag la på golvet. På nedre våningen står alla termostater på 20 gr. Där mätte jag upp 23 gr på trägolv i två rum samt 28 på klinkergolv.
På övre våningen, där vi inte får någon riktig fart på värmen, mätte jag runt 18 gr i badrum och sovrum. Båda de termostaterna står på för fullt!

Hej mgb62 om ventilerna är stängda och inte läcker så borde det inte vara problem, så då blir det de andra förslagen/lösningarna.

Har du 20 grader inne mitt på väggen så är nog golven 18 grader utan golvvärme. Jag tror det är luft i rören eller något annat fel. Sök på golvvärme jag tror du får ett antal träffar om dina problem.

MVH

Först och främst det där om fönster. Det mesta har väl redan sagts och jag ville bara tillägga att vi har riktigt stora fönster (8st runt hela vardagsrummet) som i princip går från golv till tak och täcker de tre väggarna i rummet. När vi eldar (kökspanna inne i köket, närmast vardagsrummet) så kan det hända att vi upplever det som att det drar kallt, inte annars. Detta beror på drag. När man slutar elda blir det bättre (men inte helt bra). Det blir förståss värre med golvvärme eftersom element/radiatorer annars motverkar kallras väldigt effektivt.

Angående värmen på övervåningen. Har ni så kallt är det helt klart något fel, fast du skrev aldrig hur kallt det var när ni fick sådana temperaturer? Att ni inte får varmt på golvet kan bero på många saker. Träbjälklag är inte direkt det optimala (jämfört mot slingor i betong, som jag misstänker att ni har nere), men har man reflektorer och inte laminatgolv så kan det bli riktigt bra. Nu skrev du att ni inte fick upp värmen (alls), så då är det förmodligen något annat fel.

Jag förstod inte vad din rörmokare menade när han sa att man måste ställa in slingorna efter 'verkligheten'. Menar han att han skall komma och mäta upp motståndet i varje slinga och sedan ratta in returventilerna?

Nåja, jag kanske bara svamlar såhär på kvällen ;)

Hej igen. Kul med alla svar, råd, och frågor.
Tydligen är det som så att vi måste få upp lite högre värme för att slippa kallraset från fönstren i sovrummet på övre botten.
Visst är det så att vi har betongplatta där nere och träbjälklag däruppe.
I sovrummet har jag mätt 18 gr. på golvet (trä) och 17 gr. på sängen.
I badrummet är det 18 gr. på golvet och 15 gr. i höjd med handfatet.
Vidare har jag mätt:
Temp ut från pannan: 41,6
Temp in till fördelare övre våning: 39gr
Temp ut på badrumsslinga: 39 gr.
Returtemp badrum: 33,5 gr.
Returtemp fördelare: 33,5
Sovrummet håller samma värden.
Det jag inte begriper är varför det inte blir varmare än 18 på golvet när jag kör ut vatten med tempen 39 och får tillbaka 33,5 ???
Termostaterna står helöppna och kallar på mer värme.
Styrdonen för slingan är också helt öppna.
Likaså returventilerna.
Min rörkrökare vill att jag ska öka panntemperaturen ytterligare, men är det rätt ???
Jag är snart uppe i samma kurvlutning som de som bor i Övre norrland, och det bara för att få varmt i badrummet.
Det sägs också att om det vore luft i systemet skulle cirkulationen stanna och slingan skulle kallna.
Rätt eller fel ???

• Gilla
Urvik
  • Laddar…
Nej stopp!

Vi har den äldre typen av golvvärmeslingor (max 40grader) och bor i norrland. Vi behöver inte fuska över rekommenderade tempen.

Har du skruvat på returventilerna huller om buller får du börja om.

Om rörmokaren inte kan fixa det hela, utan vill börja ändra panntemp osv. Jag menar, när du gett upp rörmokaren och vill försöka 'få till det' själv så kan du:
Avlufta allt som går att avlufta. Det låter faktiskt som ett sådant problem. Se också till att det är fyllt med vatten. Avlufta sedan :) Därefter kan du välja om du vill ta säkringen ur styrdonstransformatorn eller om du vill springa runt och sätta alla termostater på max...

Asch, vet du vad? Jag bara svamlar när jag skall skriva längre texter på ett forum. Enklare om du kontaktar mig över ICQ eller MSN (2294140 och lindholm_daniel@hotmail.com) Så kan jag dela med mig av mina erfarenheter vad gäller just detta problem.

Då vi hade det illa så hade vi ut-temp på 40 grader och returen låg typ på 20 grader. Då var det inte svårt att gissa sig fram till dåligt flöde.

Sorry för ännu ett svammelinlägg :/

Ellax skrev:
Ett fönster av Velfac-typ kan med speciell gummi-varmkant få ett U-värde för hela konstruktionen på som bäst runt 1,5 (enligt tillverkare av Velfac-typ som jag talat med). .
Eftersom vi har tänkt att ha Velfac blev jag lite nyfiken på vilket värde som gäller och ringde därför upp dom. Enligt killen jag snackade med är det 1.4 (fönsterkonstruktionen) på de fönster som uppges ha 1.1 på glaset. Det är samma värde som Elitfönster har på sina Elit Design.

Janne

Hej

Hur är bjälklaget konstruerat mellan plan-1 och plan-2 ? Hur nära golvet ligger väremslingorna ? Hur mycket isolerat är bjälklaget ?

Kan det vara så att värmen avges nedåt i bjälklaget istället för uppåt ? Har ni mätt värmen i taket på plan-1 ?

/Klein

Hej JanneH och klein

Ett U-värde på 1,4, är det bra ?
Jag vet inte, men det sas till mig att så mycket bättre skulle inte gå att få.

Vi har inte mätt något i taket på plan 1, men det verkar nu som om det börjar ordna sig.
Vi har nog haft lite för lite värme ut i systemet.
Eftersom vi har träbjälklag på ovanvåningen och betong på undervåningen så skall vi tydligen ställa in pannan enligt träbjälklag.
Det innebar att vi öklade vår kurvlutning från 5 till 9.
(Vi har en NIBE Fighter 360P)
Uttempen nu från pannan ligger runt 40-45 gr. beroende på tempen utomhus, och det har blivit betydligt varmare däruppe. Ett visst drag känns fortfarande och det ska vi undersöka.
Därnere är blir det väldigt varmt beroende på att de vatten som nu går ut i plattan är betydligt varmare än det behöver vara. Det problemet ska vi lösa med en shunt, vilken skulle monterats dit från början.
Nästa vecka är förhoppningsvis shunten på plats.
Vi får väl se då hur det går ;)

Jag tror inte dom tillhör toppskiktet, men vill man ha just dom så är det inte mycket att be för ;-).

Janne

Vi tog dem bl.a. därför att de är jättesnygga samt att du har samma fönsteryta och båge även om de är fasta eller öppningsbara.

Ja när det kniper till så kommer utslag på bra och mindra bra lösningar.
Ofta är det inte enskilda delar som är avgörande utan totallösningen. Visst gäller det att se till "delarna", som tex stora fönster, vilka nästan alltid ger kallraskänsla, men för att kort belysa hur svag just den länken kan bli så:
..om man har golvärme (och en ryamatta på golvet närmast fönstren) så strävar naturkrafterna att snurra runt luften i rummet så att kall luft sjunker vid fönstren. Kallraskänslan ökar, allom bekant.
...hur motverka detta, ja det inser ju också eg alla, men det är kanske inte alltid genomtänkt eller vilka alternativ som står till buds?
tja, dekorationsbelysning (undertill) i fönstret, rätt utförd ventilation som försvårar att luften "snurrar fel" eller ännu bättre gör att det snurrar rätt, (konvektor)element under fönstren, superglas kanske.
Nu kanske man inte skall överdriva det hela ty under de få dagar är det -30 och man måste sitta vid just det stora fönstret kan man kanske bränna upp en IKEA-påse värmeljus à 30 kr

mgb62 skrev:
Vi tog dem bl.a. därför att de är jättesnygga samt att du har samma fönsteryta och båge även om de är fasta eller öppningsbara.
Håller med!

Janne

Kontrollera trycket i pannan samt expansionskärlets förtryck!

Hej!

Har med intresse läst alla inlägg ang era problem med kallras, kyliga golv mm. Jag har själv en liknande konstruktion på vårt hus, ingjuten GV på bottenplan och
GV i träbjälklag på OV. Jag har också Velfac-fönster, fast
system 400. Att du får köra ut ca 41 grader för att någon
komfortabel värme låter märkligt, här kan jag tänka mig att energiberäkningen som "skall" vara gjord är felaktig, dvs ni har för få meter slingor i ert golv, själv behöver vi köra ut
max 30-32 grader för att en konfortabel innetemteratur.
När det gäller er övervåning så undrar jag hur golvvärmen är installerad? Ligger den "löst" i bjälklaget eller ligger den på aluminiumplåtar, ligger den enligt det förstnämnda så går värmen antagligen neråt. Du skall inte acceptera vad rörmokaren säger att du skall öka framledningstemperaturen, det skall inte behövas. Vissa debatörer här har rått dej att stänga tilluftsdonen i fönstren, gör absolut inte det, huset måste ventileras annars får du betydligt värre problem längre fram. ;)

P poiu skrev:
Tja syftningsfel kan bli lika "lyckade" som särskrivningsfel.

Kan du mbg 62 få reda på exakt vilka glas det sitter i dina fönster. Kyla från fönster beror på två fenomen:

Ett. Kallras pga att fönstrets insida är kallare än inneluften.
Två. Strålningskylning genom rutan.

Båda problemen borde minska med moderna fönster. Både "energi" glasrutor och de färdiga tre/fyrglas paketen åsyftas då. Om det har snålats med kvaliteten på glasrutorna så att samtliga är "vanliga" glasrutor, och ingen är energiglas kan det kanske förklara fenomenet.

Eftersom två olika personer nu har meddelat att de inte har problem, måste man nog börja fundera över vilka rutor de satt in hos dig, om det nu inte är väldigt kallt hos dig. Sen är olika personer olika känsliga.
Vi har tre glas. Stora fönster från golv till tak typ, kan man byta ut ett av glasen till energiglas eller måste man köpa helt nya? Vi har aluminium på insidan, kan de göra att det blir kallare/kallras inomhus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.