Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brf, hus från 30-talet, sista våningen, bara vinden ovanför som jag misstänker bidrar till att det är kallt, sommartid har vi 28 grader. (har alltid varit så här). 17,6 kallaste rummet, 18,5 resten sv lägenheten. Har nu kontaktat styrelsen och ordförande och jag började med att lufta alla element, sen skulle vi motionera, tryckte in stiftet några ggr, detta i kallaste rummet där elementet är ljummet bara högst upp, iskallt resten. Såg på nätet man skulle dra ut piggen men inte en chans den satt superhårt. Vad är nästa steg?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Bara dra i piggen gör ingenting om ventilen sitter fast. De är inte sammankopplade på nåt vis utan när ventilen rör sig och inte sitter fast så trycker den ut piggen bara.
Det du ska göra är att trycka in piggen helt och sen ska den åka ut själv om ventilen inte sitter fast. Händer det inget så får man gå på lite handgripligen med en klubba på ventilhuset. Då kan ventilen lossna och man brukar höra och känna att vatten börjat strömma.
Sen kan man motionera det lite.
Det du ska göra är att trycka in piggen helt och sen ska den åka ut själv om ventilen inte sitter fast. Händer det inget så får man gå på lite handgripligen med en klubba på ventilhuset. Då kan ventilen lossna och man brukar höra och känna att vatten börjat strömma.
En hammare rätt hårt mot piggen brukar få den fastnade ventilen att släppa och då åker piggen ut. Vanligt höstjobb. Dra i piggen hjälper oftast inte då det är ventilen som den lösa piggen påverkar som har fastnat.
Trycka in den gick efter ett tag, men man ska alltså inte dra ut den helt så vatten kommer ut? Såg en video på youtube där de gör så..
tryckte in piggen ett par ggr igår men märker ingen skillnad.. kanske pyttelite.. finns det ngt mer att göra? Tack snälla
tryckte in piggen ett par ggr igår men märker ingen skillnad.. kanske pyttelite.. finns det ngt mer att göra? Tack snälla
Den åker ut själv tillbaka till ursprungliga läget när jag trycker in den. Har jag motionerat nu? Hur många gånger ska man trycka in den?S Stefan1972 skrev:Bara dra i piggen gör ingenting om ventilen sitter fast. De är inte sammankopplade på nåt vis utan när ventilen rör sig och inte sitter fast så trycker den ut piggen bara.
Som sagt måste du knacka på piggen för att ventilen ska lossna. Om du trycker in piggen, fjädrar den snabbt ut när du släpper?V Vesna73 skrev:
Piggen kan man eventuellt smörja med någon droppe vatten som man haft lite diskmedel i så går den lättare.
Det är inte piggen som är ventilen utan bara en lös pinne som trycker på själva ventien som nu har fastnat.
Om elementet är varm i hela överkanten kommer det in varmt vatten, nederdelen får vara kallare, där är vattnet på väg tillbaka och har avgett sin värme. (hade/har problem själv, läste på och frågade här för något år sedan. Kan inte påstå att jag kan någonting om värme men efter att ha luftat, motionerat piggen, bytt tätningslister i fönstren kan jag komma upp till ca 19 grader inomhus vilket är bättre än 16 grader)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden