Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Hej. Vart extra kallt ute nu i någon vecka. Osäker om det varit så förut. Trollhättanområdet. Frös benen av oss inatt. Vill ha komfortabel värme nu när man har en 1åring. Får inte upp tempen i huset. Höjde manuella reglaget +8. Kompressorn startar inte ens efter man ändrar. Nu varnar den för högt tryck. Vad är det? Går inte vara i huset utan tofflor och fleece. Skickar lite bilder innan den fick felkod högt tryck. Sänkte manuell reglage till +2 och nu har inte högt tryck kommit tillbaka. Ser de tekniska siffrorna bra ut? Senast jag kollade ikväll var gradminuterna på -152 men mitt på dagen stod det -400. Pumpen skickar ut värme i elementen men den trycker inte ut tillräckligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Värmekurvan är rejält hög. 51 grader vid 0 grader ute är mycket högt. Kanske sitter det för små och för få radiatorer i huset för att fungera bra med värmepump (men de fungerade förmodligen bra med oljepanna).
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Bilden visar efter jag höjt manuellt +5. normalt har vi 0 och då ser det ut såhär. Vi hade pelletspanna innan, 2019.J Josth skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Nu upptäckte jag detta när jag var inne på menyn. Bifogar aktuella värden just nu också
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Jag har letat på nätet men hittar inget sätt man kan testa den, eller ens se den. Lossade fronten men avslöjade inte så mycket. Känns inte som man kan ta bort allt utan att göra sönder cellplastenJ Josth skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Cirkulationspumpen sitter bakom plåten med dekalen som nog varnar för att det finns spänningsförande delar blottade där innanför.
Har du kontrollerat så du inte har luft i elementen?
Nästa steg är att skruva av termostaten och kontrollera den lilla piggen så den inte fastnat, dvs motionera den lite. Gör detta på samtliga radiatorer.
Nästa steg är att skruva av termostaten och kontrollera den lilla piggen så den inte fastnat, dvs motionera den lite. Gör detta på samtliga radiatorer.
Redigerat:
Du har ingen cirkulation på systemet. Har du alla radiatorer öppna?Returen ligger på 21 grader.H Hetofestlig skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Okej. Ja alla är vidöppna. Det är 16 grader i huset och tempen precis ovan radiator är 25 grader. Den var 44+ för några dagar sen. Är det någon fråga om luftning?V växelventil skrev: