Hej. Vart extra kallt ute nu i någon vecka. Osäker om det varit så förut. Trollhättanområdet. Frös benen av oss inatt. Vill ha komfortabel värme nu när man har en 1åring. Får inte upp tempen i huset. Höjde manuella reglaget +8. Kompressorn startar inte ens efter man ändrar. Nu varnar den för högt tryck. Vad är det? Går inte vara i huset utan tofflor och fleece. Skickar lite bilder innan den fick felkod högt tryck. Sänkte manuell reglage till +2 och nu har inte högt tryck kommit tillbaka. Ser de tekniska siffrorna bra ut? Senast jag kollade ikväll var gradminuterna på -152 men mitt på dagen stod det -400. Pumpen skickar ut värme i elementen men den trycker inte ut tillräckligt.

• Skärmbild av värmepumpsdrift med temperaturinformation och strömförbrukning; inget felmeddelande; NIBE-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med tekniska data för värmepump, inklusive temperaturer och pumpstatus.
    Skapa konto
  • Skärmdump av värmepumpsystemdata: temperaturer, kompressordrifttid och frekvensinställningar visas.
    Skapa konto
  • Skärmdump av NIBE värmepumps gränssnitt visar temperaturinformation och systeminställningar.
    Skapa konto
  • Smartphone-skärm som visar app för klimatsystem med temperaturvärden och vinterbakgrundsbild.
    Skapa konto
  • Mobilapp visar temperaturdata för klimatsystem, bakgrund med vinterlandskap, tid och batteristatus överst.
    Skapa konto
  • Digital display visar värmejusteringskurva, temperaturinställningar för uppvärmningssystem.
    Skapa konto
  • Digitalt stektermometer på träyta, visar 164.1°Celsius, kök, matlagningstillbehör.
    Skapa konto
vad står din kurva på, har du radiatorer eller golvvärme?

DonPablo DonPablo skrev:
vad står din kurva på, har du radiatorer eller golvvärme?
Hur kollar jag vad min kurva står på? Var det inte den bilden jag skickade? Enbart radiatorer. Samtliga är helt öppna. Inget ljud i radiatorerna öht.

Värmekurvan är rejält hög. 51 grader vid 0 grader ute är mycket högt. Kanske sitter det för små och för få radiatorer i huset för att fungera bra med värmepump (men de fungerade förmodligen bra med oljepanna).

H
Prov att starta om bergvärmepumpen. Gör den strömlös via strömbrytaren på väggen i 3 minuter..sedan startar du upp den.

J Josth skrev:
Värmekurvan är rejält hög. 51 grader vid 0 grader ute är mycket högt. Kanske sitter det för små och för få radiatorer i huset för att fungera bra med värmepump (men de fungerade förmodligen bra med oljepanna).
Bilden visar efter jag höjt manuellt +5. normalt har vi 0 och då ser det ut såhär. Vi hade pelletspanna innan, 2019.

• Digital termostat visar värmeinställningar, värmeutvecklingskurva med utomhustemperatur och varmvattentemperatur.
    Skapa konto
Nu upptäckte jag detta när jag var inne på menyn. Bifogar aktuella värden just nu också

• Digital skärmvisning, systemmeny, möjlig felkod, "Hög kond. ut", "blockerad", otydligt, larmlogg, inomhustemperaturlogg.
    Skapa konto
  • Digital display med felmeddelande om hög kondensor ut-temperatur och instruktioner för felsökning på svenska.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturvärden för ett värmesystem, inklusive varmvatten och utetemperatur.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturinformation för klimatsystem, innefattar flera sensoravläsningar och systemstatus.
    Skapa konto
  • Digital skärm visar temperaturdata för olika komponenter i ett värmesystem eller maskin.
    Skapa konto
Ok, 41 grader vid 0 grader ute är en mer normal värmekurva.

J Josth skrev:
Ok, 41 grader vid 0 grader ute är en mer normal värmekurva.
Ska den balla ur såhär om man vill ha varmare i huset ?

Ja ställer man upp värmekurvan i en värmepump för mycket blir det garanterat högtryckslarm till slut.

Man kan undra om cirkulationspumpen för värmen fungerar som den ska?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja ställer man upp värmekurvan i en värmepump för mycket blir det garanterat högtryckslarm till slut.

Man kan undra om cirkulationspumpen för värmen fungerar som den ska?
Jag har letat på nätet men hittar inget sätt man kan testa den, eller ens se den. Lossade fronten men avslöjade inte så mycket. Känns inte som man kan ta bort allt utan att göra sönder cellplasten

• Inomhusvärmepump i tekniskt utrymme med kopplingar, display och skyddskåpa. Anslutna rör synliga. Strömbrytare och varningsetiketter.
    Skapa konto
Cirkulationspumpen sitter bakom plåten med dekalen som nog varnar för att det finns spänningsförande delar blottade där innanför.

Har du kontrollerat så du inte har luft i elementen?
Nästa steg är att skruva av termostaten och kontrollera den lilla piggen så den inte fastnat, dvs motionera den lite. Gör detta på samtliga radiatorer.

Redigerat:
  • Gilla
Hetofestlig
  • Laddar…
H Hetofestlig skrev:
Jag har letat på nätet men hittar inget sätt man kan testa den, eller ens se den. Lossade fronten men avslöjade inte så mycket. Känns inte som man kan ta bort allt utan att göra sönder cellplasten
Du har ingen cirkulation på systemet. Har du alla radiatorer öppna?Returen ligger på 21 grader.

V växelventil skrev:
Du har ingen cirkulation på systemet. Har du alla radiatorer öppna?Returen ligger på 21 grader.
Okej. Ja alla är vidöppna. Det är 16 grader i huset och tempen precis ovan radiator är 25 grader. Den var 44+ för några dagar sen. Är det någon fråga om luftning?

• Fjärrkontroll med antenn fästad vid luftkonditioneringsenhetens galler på en vägg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.