Tycker också det låter som det är ett flödesproblem.

D Daniel 109 skrev:
Jonna: Har du termostater på elementen? Om de stänger så får du det fenomenet.
Nopp urgamla element med urgamla termostater som bara går att öppna och stänga med

Har du termostater eller inte?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker också det låter som det är ett flödesproblem.
Jag har ändrat cirkulationspumpen till ett konstant läge, och det är ingen skillnad

D Daniel 109 skrev:
Har du termostater eller inte?
Sånna här har jag alltså

• Termostatventil på ett element med numrerad inställningsratt och ansluten kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Vad har jag tagit tillbaka om någon pump? Jag har inte tagit tillbaka något vad jag vet.
Värmepumpen ger mer värme vid ett högre vattenflöde.
Jo enligt formeln för effekt så är den ju effekt produkten av flöde, tempdiff, o lite till

jonna åberg jonna åberg skrev:
Sånna här har jag alltså
Hm men det där en termostat.Men tvivlar på att dom kan stänga så mycket.Men när temperaturen sjunker är du säker på att kompressorn går då.

Ingen fart på flödet , kanske för liten pump, är den för liten så får inte dom längst bort något, flödet går för sakta, varmt in och kallt ut blir det då. Vrid upp alla termostater/vred till max och känn på elementen först och sen stänger du ner lite på dom som är först om du kan se det. Du kan få ändra flera ggr., men kommer kanske att ge sig med flödet.

Sånna här har jag alltså
Det är en termostat. Jag har samma modell. De stryper flödet när temperaturen är lagom i rummet. Då blir radiatorn kall i botten. Stänger den helt blir hela elementet kallt.

D Daniel 109 skrev:
Vad har jag tagit tillbaka om någon pump? Jag har inte tagit tillbaka något vad jag vet.
Värmepumpen ger mer värme vid ett högre vattenflöde.
Det med en cirkulationspump, om du inte vet det. Den ska trycka ut flödet, då ökar även det statiska trycket och beroende vad det för pump så kan skillnaden vara flera meter, blir 0,1 bar för varje del som pumpen höjer trycket.. Inget konstigt med det. Sitter den på sugsidan så skapas inget statiskt tryck då en del av flödet går till returen. Så där har du fel om en cirk-pumps placering

• Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
T
Intressant med vattennivåerna det är tydligen extremt låga vattennivåer på Gotland dom senaste åren, pumpen är inte så gammal ca 7 år men den har varit såhär sen vi flyttade in för 5 år sen… men jag antar att borrhålet kan vara underdimensionerat…
Undrar varför det är låga nivåer... *host* cementa *host*

• Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en termostat. Jag har samma modell. De stryper flödet när temperaturen är lagom i rummet. Då blir radiatorn kall i botten. Stänger den helt blir hela elementet kallt.
Men det händer bara när shunten står halvöppen! Och det är alla element även dom utan! Och det har aldrig hänt förut även när det varit 25+ i rummet

intressant! Menar du att du satte shunten så den var på Max och ställdonet på min? Och så vände den själv?

Det verkar funka hyfsat nu så den andra shunten kanske är inne i vpn?
Ecopart har ingen inbyggd shunt

Nopp urgamla element med urgamla termostater som bara går att öppna och stänga med
En termostat som läcker/trasig fyller ingen funktion då kan man lika bra vara utan.

J jonaserik skrev:
Det med en cirkulationspump, om du inte vet det. Den ska trycka ut flödet, då ökar även det statiska trycket och beroende vad det för pump så kan skillnaden vara flera meter, blir 0,1 bar för varje del som pumpen höjer trycket.. Inget konstigt med det. Sitter den på sugsidan så skapas inget statiskt tryck då en del av flödet går till returen. Så där har du fel om en cirk-pumps placering
Ska och ska, jag har svårt att förstå vad det är du skriver. Det beror inte på att jag inte förstår trycken, problemet är ditt språk.

Flödet i systemet påverkas inte beroende på vilken sida pumpen sitter på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.