Hejsan!
Jag får ingen cirkulation på värmen från vedpannan, shuntar ut 85 grader med iskall retur.
När jag börjar elda (ca 20 grader på pannan) så blir alla element varma även returen in till shunten, men när tempen överstigen ca 50 grader så svalnar systemet av... Har bytt cirkulationspump men utan resultat sitter här med ca 17 grader och pannan hoppar snart ut!!! Tacksam för svar

har du kollat så cirkpumpen går den kanske slutar fungera efter 50 grader.Kanske så enkelt att det bara e luft.

Har luftat alla element och pumpen går, jag bytte pump eftersom det inte blev någon bra värme men det blev ingen skillnad. Kan shunten va kass??? det blir lite varmt på första elementen.

Hmm, något begränsar uppenbarligen flödet när temperaturen går upp.
Glömt att öppna termostatventilerna på radiatorerna?
Sitter det någon reglering på shunten så den försöker reglera ner framledningstemperaturen till elementen? Det kanske har satt igen på något sätt i shuntventilen så det blir dåligt flöde i sådana fall? Då borde det hjälpa att ställa upp framledningstemperaturen med shunten igen.

Shunten är fullt öppen och termometern efter pumpen visar 85 grader men det blir inte varmt. Har testat att sänka shunten men då blir det ju ännu kallare.

18631_1313968403570_1061485750_971278_2375672_s.jpg

18631_1313968323568_1061485750_971277_8060291_s.jpg

Jag har ett gammalt system från -81 med Euronom v30 dockad mot en elpanna. Det har fungerat bra förut men nu gör det inte det längre... Shunten kan väl inte rappa över... Enligt termometern så är ju shunten öppen. Men visst stänger jag shunten 3/10 så stänger den helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.