Byggahus.se
X
Hej!
Flyttade till hus i somras och har noterat att ett element i källaren alltid är kallt. Även själv själva vattenledningen där värmen ska komma ifrån är kall.
Kallt element i källare utan reglage, termostatstift synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har provat att lufta elementet men utan resultat.
Kan termostaten vara trasig? Ledningen före termostaten borde väl ändå vara varm?

Närbild av ett element utan termostatreglage med en synlig utdragen spindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser på bilden så saknas själva reglaget som man skruvar/reglerar värmen på men kan trycka in och ut piggen som syns på bild. Har lämnat den utdragen nu då jag gissar att den då är helt öppen.

Någon kunnig som kan komma med tips?
Har Luft/vatten värmepump från Nibe.

Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Piggen ska fjädra ut av sig självt om allting är som det ska med ventilen. Prova att knacka lagom på ventilen för att få piggen att fjädra ut.

Värmevattnet och rören kan inte bli varma om vattnet inte kan cirkulera i den slingan.
 
X
J Josth skrev:
Piggen ska fjädra ut av sig självt om allting är som det ska med ventilen. Prova att knacka lagom på ventilen för att få piggen att fjädra ut.

Värmevattnet och rören kan inte bli varma om vattnet inte kan cirkulera i den slingan.
Har knackat en del men ingen skillnad, ska prova lite till.

Låt oss säga att det är felet. Röret där vattnet kommer in borde väl ändå vara varmt? Den är helt kall där.
 
När man har tvårörs-system måste värmevattnet kunna cirkulera genom radiatorn för att rören ska kännas varma. Stillastående vatten i rör leder inte värme.
 
X
J Josth skrev:
När man har tvårörs-system måste värmevattnet kunna cirkulera genom radiatorn för att rören ska kännas varma. Stillastående vatten i rör leder inte värme.
Sorry läste för snabbt.
Bankade på rejält nu och poff så hoppa den igång.
Stort tack!!

Kan man köpa en vanlig termosstatvred (vad det nu kallas) och sätta på eller behöver man byta själva piggen då också?
 
Man kan sätta på ett termostathus om ventilen fungerar nu. Packboxen kan eventuellt gå att byta separat om den läcker. Ventilen ser ut att kunna vara till en äldre Danfoss RA/VL? Vilken diameter är det på ventilen?
 
  • Gilla
Xole
  • Laddar…
Det finns några olika fattningar på termostaterna, å dessa passar specifika ventiler, sedan finns även adaptrar.
 
  • Gilla
Xole
  • Laddar…
X
J Josth skrev:
Man kan sätta på ett termostathus om ventilen fungerar nu. Packboxen kan eventuellt gå att byta separat om den läcker. Ventilen ser ut att kunna vara till en äldre Danfoss RA/VL? Vilken diameter är det på ventilen?
Osäker vad jag ska mäta exakt men se bild.
Mätning av rördiameter med tumstock mot en koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband hålls mot en rörkoppling för att mäta dess diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att läsa av diametern på tumstocken. Bäst är ett skjutmått. De storlekar jag vet adaptrar för att 23 mm, 26 mm och 34 mm diameter.
 
X
J Josth skrev:
Lite svårt att läsa av diametern på tumstocken. Bäst är ett skjutmått. De storlekar jag vet adaptrar för att 23 mm, 26 mm och 34 mm diameter.
Okej, får gräva fram en sån sen då. Mätte stora delen på ena bilden och lilla på den andra. Vilken ska jag mäta?
 
  • Gilla
Xole
  • Laddar…
X
J Josth skrev:
Det är den stora runda delen man ska mäta. Termostathuset eller adaptern ska täcka den runda delen. Frågan är om den är 23 mm eller 26 mm?

Så här ser dagens Danfoss termostathus ut för 26 mm: [länk]
26mm tror jag men ska mäta ordentligt innan jag beställer något. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.