Hej!
Blivit kallt på badrumsgolvet och efter några dagar börjat låta om den svarta ”generatorn” vet inte varför golvvärmen slutade helt plötsligt och vad man ska göra, när det började låta om den svarta ”generatorn” testade jag att trycka på en knapp för att sänka farten på den och det låter mindre nu i alla fall men golvvärmen lär väl inte komma tillbaka av det. Vad bör jag vrida på eller testa?
Tack!

• Golvvärmesystem med ventiler, rör och manometer i en fördelarskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta "generatorn" är en cirkulationspump, den gör så att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.

Kan du ta en bild på hela cirkulationspumpen?
Vad står det på cirkulationspumpen?

• Gilla
JT2
  • Laddar…
Maxei Maxei skrev:
Hej!
Blivit kallt på badrumsgolvet och efter några dagar börjat låta om den svarta ”generatorn” vet inte varför golvvärmen slutade helt plötsligt och vad man ska göra, när det började låta om den svarta ”generatorn” testade jag att trycka på en knapp för att sänka farten på den och det låter mindre nu i alla fall men golvvärmen lär väl inte komma tillbaka av det. Vad bör jag vrida på eller testa?
Tack!
Låter det o det är dåligt med värme kan det vara så att systemet behöver luftas.

Demmpa Demmpa skrev:
Svarta "generatorn" är en cirkulationspump, den gör så att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.

Tack Demmpa. Pumpen sitter fast i en inbyggd lucka i väggen så jag kan inte se den bättre än så här. Det finns bara en knapp (en pil >) och när jag trycker på den ändras siffran och hastigheten.

• Inbyggd pump med digital display som visar hastigheten, en knapp med pil för justering, och Grundfos logotyp.
    Skapa konto
  • Pump monterad i en inbyggd lucka i väggen med anslutningar och synligt reglage.
    Skapa konto
JT2 JT2 skrev:
Låter det o det är dåligt med värme kan det vara så att systemet behöver luftas.
Tack JT2. Är det med denna strax under termometern tro?

• Termometer och röranslutningar i ett VVS-system för byggprojekt, med en mässingsventil och diverse kopplingar.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:

Tog en video också men inte lätt att se allt

• Öppnat väggskåp med synliga rör och ventiler, kanske en del av ett VVS-system, i ett rum med eluttag och turkost fat i närheten.
    Skapa konto
Maxei Maxei skrev:
Tog en video också men inte lätt att se allt
Hej Vi har inte samma shunt så jag törs inte säga hur du ska göra men du borde ha en handbok (alt finns det helt säkert en på nätet). Där står det hur man gör och det är inte mycket svårare än att lufta ett vanligt element. Luft stiger uppåt, därför tippar jag ändå på vinkelröret innan cirk-pumpen. Har för mig att pumpen måste stängas av innan luftning.

Redigerat:
  • Gilla
Maxei
  • Laddar…
Jag testade att lufta på den som såg ut som på elementen med ett läge på cirkulationspumpen som var fullt ös enligt manualen för den, var dock ganska bra flöde på vattnet men lite luft absolut. Satt tillbaka på normalt driftläge, Alpha 1 heter pumpen från Grunfors. Får se om det kommer någon värme av detta lilla ingrepp

Lika kallt på golvet idag, låter inte lika mycket dock. Hur länge bör man lufta för att komma igenom alla eventuella stopp i systemet? Jag hade bara en liten 1,5l låda för vattnet som jag körde igenom 3-4 ggr.

Är bägge utgående slingorna kalla?
Går bägge slingorna till badrummet eller vart går andra slingan?

Den termometer som sitter på golvvärmeshunten vid inkommande matningen ska du enkelt kunna flytta till andra mätplatsen strax innan cirkulationspumpen.
Vad visar den för temperatur på nya mätplatsen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.