Jag skulle byta den gamla fläkten till en som har grundflöde och varvar upp vid fuktbelastning. T.ex pax calima.

Sedan eventuellt stänga ventilen genom ytterväggen.

• Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja, de är tänkta att gå för jämnan. Om den bullrar för mycket, köp en tystare ny som ökar effekten vid ökad fuktighet. Vår är på hela dagen men jag stänger av den till natten för att få helt tyst i sovrummet bredvid
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, de ska stå på dygnet runt för att skapa ett luftflöde i huset.
alm82 alm82 skrev:
Jag skulle byta den gamla fläkten till en som har grundflöde och varvar upp vid fuktbelastning. T.ex pax calima.

Tack för svaren! Låter definitivt som att det kanske är värt att byta ut den då.
Låter en modern fläkt tillräckligt mycket för att den ska höras utanför badrummet? För dörren står som sagt oftast på glänt, och det hade kanske varit lite småirriterande att höra den in till sovrummet bredvid

Sen är jag ändå nyfiken på vad som skulle hända om man satte in fläkt med kallrasskydd istället? För med vår ekonomi är det dyrt att värma upp huset, och det känns kontraproduktivt att ha en fläkt konstant på som isåfall blåser ut värmen?
Vi är bara två i hushållet och tar väl i genomsnitt en kort dusch på 5 minuter varannan dag, så det är inte ofta badrummet är fuktigt

N naikon skrev:
Tack för svaren! Låter definitivt som att det kanske är värt att byta ut den då.
Låter en modern fläkt tillräckligt mycket för att den ska höras utanför badrummet? För dörren står som sagt oftast på glänt, och det hade kanske varit lite småirriterande att höra den in till sovrummet bredvid

Sen är jag ändå nyfiken på vad som skulle hända om man satte in fläkt med kallrasskydd istället? För med vår ekonomi är det dyrt att värma upp huset, och det känns kontraproduktivt att ha en fläkt konstant på som isåfall blåser ut värmen?
Vi är bara två i hushållet och tar väl i genomsnitt en kort dusch på 5 minuter varannan dag, så det är inte ofta badrummet är fuktigt
Jag tror inte ni kommer märka av ljud från en ny fläkt och den kommer inte göra att ert hus känns kallt eller kosta er massor då den ventilerar.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
D
N naikon skrev:

Just det, en sak till: sätt in ventil i nederkant på dörren så att du kan ha den stängd.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror inte ni kommer märka av ljud från en ny fläkt och den kommer inte göra att ert hus känns kallt eller kosta er massor då den ventilerar.
Alright, tack för all hjälp. Hellre ställa för många frågor än att sitta och vara nyfiken :)
Har du koll på vilken fläkt man bör välja?
Pax har både Pax Calima och Pax Sirocco som fungerar med ett grundflöde och kan öka hastighet vid fuktighet, kostar ca 1400kr
Fresh Intellivent verkar också vara populär och ha samma funktioner

D datja skrev:
Just det, en sak till: sätt in ventil i nederkant på dörren så att du kan ha den stängd.
Okidoki, ska kolla på detta!

alm82 alm82 skrev:

Calima verkar har rätt funktioner som du säger! Efter lite googling så verkar Pax Calima och Fresh Intellivent vara dom vanligaste och de verkar ha samma funktioner. Är det bara att välja den som man tycker är snyggast eller är på rea?

Jag rekommenderar Pax över Fresh, vi hade en Calima i ett badrum i förra huset och nu sattes det in en Intellivent i vårt nya badrum och inställningsmöjligheterna via bluetooth i Pax är överlägsna. Ljudnivån är ungefär samma, hörs ingenting på lägsta nivå och båda är väldigt lätta att rengöra.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Jag rekommenderar Pax över Fresh, vi hade en Calima i ett badrum i förra huset och nu sattes det in en Intellivent i vårt nya badrum och inställningsmöjligheterna via bluetooth i Pax är överlägsna. Ljudnivån är ungefär samma, hörs ingenting på lägsta nivå och båda är väldigt lätta att rengöra.
Grymt, tack! Börja kika efter en sådan då

D
Och jag rekommenderar dumma fläktar som är tysta och variabla men inställningsbara på utsidan vb. Undviker blå tänder o dylikt. Men smaken är som baken.

J JonasJN skrev:
På vilket sätt skiljer sig Pax Calimans inställningar från Intelliventens? Åtminstone våra Intellivent har också inställning via Bluetooth och de har funkat för oss, men Caliman gör kanske något ännu smartare?

Angående TS fråga om kallrasskydd i takmonterad fläkt så hade vi det i förra huset. Jag vet inte varför det skulle vara något problem med det. Den installerades för ca 10 år sedan av hantverkaren som renoverade badrummet (eller snarare av hans elektriker). Däremot var den fläkten (en Pax med fuktsensor) dålig på att ventilera tillräckligt och stängde av sig alldeles för tidigt.

D datja skrev:
Och jag rekommenderar dumma fläktar som är tysta och variabla men inställningsbara på utsidan vb. Undviker blå tänder o dylikt. Men smaken är som baken.
Om jag förstod det rätt så är Pax Calima och Pax Sirocco samma fläkt, fast att Sirocco är utan blåtand, men då kan man inte ändra på ljus eller fuktsensorn.
Vill inte ha någon ljussensor som ökar fläkten varje gång man går på toaletten. Men däremot vill jag ha en fuktsensor som ökar farten när det är fuktigt.
mrsnhp mrsnhp skrev:
På vilket sätt skiljer sig Pax Calimans inställningar från Intelliventens? Åtminstone våra Intellivent har också inställning via Bluetooth och de har funkat för oss, men Caliman gör kanske något ännu smartare?

Angående TS fråga om kallrasskydd i takmonterad fläkt så hade vi det i förra huset. Jag vet inte varför det skulle vara något problem med det. Den installerades för ca 10 år sedan av hantverkaren som renoverade badrummet (eller snarare av hans elektriker). Däremot var den fläkten (en Pax med fuktsensor) dålig på att ventilera tillräckligt och stängde av sig alldeles för tidigt.
Försökte sätta mig in mer i det, och när jag googlar säger dom så här:
Ett kallrasspjäll är direkt skadligt om fläkten monteras i ventilationskanal med naturligt självdrag.Kallrasskydd/spjäll ska aldrig användas om badrumsfläkten är monterad i en tak-kanal då det t.ex. finns risk att det bildas kondens i ventilationsröret.
Använd aldrig kallrasskydd om badrumsfläkten är monterad i tak-kanal då det stänger den nyttiga termiska luftrörelsen och risk finns att det bildas kondens inuti ventilationsröret.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Det verkar ju som att luften går åt fel håll om du får kallras, och dessutom så bör ventilen ut genom väggen pluggas igen då du inte ska ha tilluft i badrum utan endast frånluft (fläkten). Sitter det något tak/kåpa över fläktutblåset på taket?
En liten uppdatering.
Kikade upp på taket, och det satt bannemej ingen kåpa eller liknande över röret. Var 99% på att så var fallet, men jag hade uppenbarligen fel. Känner mig jättedum nu.

Regnat i en vecka nu så har inte möjlighet att gå upp på det blöta taket och kolla, men innebär detta alltså att det har regnat rakt ner i röret och in i huset? I 25 år nu då?

• Wow
mrsnhp
  • Laddar…
N naikon skrev:
Försökte sätta mig in mer i det, och när jag googlar säger dom så här:
Ett kallrasspjäll är direkt skadligt om fläkten monteras i ventilationskanal med naturligt självdrag.Kallrasskydd/spjäll ska aldrig användas om badrumsfläkten är monterad i en tak-kanal då det t.ex. finns risk att det bildas kondens i ventilationsröret.
Använd aldrig kallrasskydd om badrumsfläkten är monterad i tak-kanal då det stänger den nyttiga termiska luftrörelsen och risk finns att det bildas kondens inuti ventilationsröret.
Intressant att varken snickaren eller elektrikern reagerade på det 😮Det var snickaren som valde fläkten tror jag, och kallrasskyddet var inbyggt. Själva fläktbladen fällde ner sig när den stod stilla. Vid blåsigt väder kunde man ibland höra dem slå när blåsten orsakade turbulens i kanalen.

Numera har vi Fresh Intellivent med bluetooth (finns nog både med och utan) som går på lågvarv och varvar upp vid fukt. Tröskelvärden och hastigheter ställer man in via appen. Man kan få den att varva upp på rörelse och lukt också, det sistnämnda har vi aktiverat i gästtoan 😉

Badrummet är vägg i vägg med sovrummet och man kan höra fläkten litegrann eftersom vi har dörrarna öppna, men det är inget som stör mig. Drar man igen badrumsdörren hörs den inte alls när den går på lågvarv.

En liten uppdatering för skojs skull
Efter ett halvårs bevakning på Prisjakt sjönk aldrig priset på Caliman, så jag tänkte att jag köper väl en ändå. Åker till Bauhaus och kom på att dom hade prisgaranti. Visar upp att Clas Ohlson har den för femtio spänn billigare. Då fick jag prisskillnaden samt 12% rabatt vilket landade på 1250 istället för 1500. Oerhört trevligt 🤓

Fick upp den idag och den är verkligen tyst. Har inställd grundventilation vilket jag tror är bra för huset.
Takmonterad ventilation i träklädd hörna med kakelvägg. Modern, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.