Jag har övertagit ett hus som jag avser att använda som fritidsbostad. Huset har en vedpanna med elpatron och vattenburen värme till elementen.

Eftersom huset kommer att stå tomt under vinstern och jag inte vill riskera att vattenledningarna och elementen fryser sönder om pannan går sönder eller om det blir ett längre elavbrott funderar jag på att kallställa huset under vintern.

Jag undrar dock om det kan vara skadligt för elementen att stå tomma. Syre kommer ju då in och jag är rädd att elementen rostar sönder när de inte längre är vattenfyllda. Vad säger ni - är det någon fara med att tömma elementen? Jag vet tyvärr inte vad elementen är gjorda av, men de inställerades og när huset buggdes 1935. De verkar dock vara i bra skick fortfarande. Jag är ny som husägare och tacksam att få ta del av era kunskaper och erfarenheter.:)

Fyll systemet med glykol vatten om du vill kunna använda det när du vill.

G
Som ovan, fyll värmesystemet med frysskydd, betydligt smidigare en tömma o fylla. Dock så måste du tänka på hur du ska göra med kranvattnet. Är ledningarna gjorda så det går att tömma helt, ev så kanske man måste blåsa de rena med tryckluft.

Värmesystem skall aldrig tömmas på vatten, element, rör & panna kommer att rosta sönder på nolltid (Några år, och rätt som det är har det gått tio år.....) om du tömmer och fyller systemet varje år.

VV & KV rör tål syrehaltigt vatten (KV rören är aningen galvade eller av plast VV antagligen av koppar) så kranvattnet kan man låta vara urtappat.

Men om du ALDRIG ska använda huset på vintern, så för all del, tappa ur systemet , demontera det och sätt in några direktverkande elradiatorer och en vedkamin istället

Anm.
(Systemet rostar inte sönder när det är tömt på vatten, utan när det hela tiden fylls på med syrerikt nytt vatten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.