181 läst ·
6 svar
181 läst
6 svar
Kallrasskydd i badrum
Hej!
Jag behöver montera ett kallrasskydd till min badrumsfläkt. Badrummet är på övervåningen av huset och fläkten sitter i taket i badrummet. Kanalen går upp på vinden och går ca. 3 meter horisontellt och sedan ut på fasaden.
Bör kallrasskyddet sitta närmast fläkten eller fasaden?
/ Timmy
Jag behöver montera ett kallrasskydd till min badrumsfläkt. Badrummet är på övervåningen av huset och fläkten sitter i taket i badrummet. Kanalen går upp på vinden och går ca. 3 meter horisontellt och sedan ut på fasaden.
Bör kallrasskyddet sitta närmast fläkten eller fasaden?
/ Timmy
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Sätt kallrasskyddet på ytterväggen.T timmyjnsn skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 812 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 812 inlägg
Enligt normen bör man ha 15 l/s i grundflöde i badrum, det motsvarar väl 54 m3/h. Sen brukar flödena i bruksanvisningen gälla vid optimal användning och vare sig 90 graders sväng eller mer än 3 m är ju det, dvs. man får inte ut lika mycket som det står i bruksanvisningen.
Har du känt med handen hur mycket kraft som behövs för att öppna kallrasskyddet?
Har du känt hur mycket det blåser utan kallrasskydd?
Känner inte till den fläkten.
Har du känt med handen hur mycket kraft som behövs för att öppna kallrasskyddet?
Har du känt hur mycket det blåser utan kallrasskydd?
Känner inte till den fläkten.
Jag skaffade ett Fresh kallrasskydd till min Fresh Intellivent på landet för att hålla emot den starka vinden från sjön ibland.
https://fresh.se/sv/product/flktar-tillbehr-flktar/kallrasskydd--F-VP-TBF-KALLRASSKYDD
Den är placerad direkt efter fläkten och det behövdes aningens högre basflöde, men inte mycket, för att få till ett vettigt flöde. Frågan är vad det för kallrasskydd du skaffat?
https://fresh.se/sv/product/flktar-tillbehr-flktar/kallrasskydd--F-VP-TBF-KALLRASSKYDD
Den är placerad direkt efter fläkten och det behövdes aningens högre basflöde, men inte mycket, för att få till ett vettigt flöde. Frågan är vad det för kallrasskydd du skaffat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden