Hej!

Jag behöver montera ett kallrasskydd till min badrumsfläkt. Badrummet är på övervåningen av huset och fläkten sitter i taket i badrummet. Kanalen går upp på vinden och går ca. 3 meter horisontellt och sedan ut på fasaden.

Bör kallrasskyddet sitta närmast fläkten eller fasaden?

/ Timmy

T timmyjnsn skrev:
Hej!

Jag behöver montera ett kallrasskydd till min badrumsfläkt. Badrummet är på övervåningen av huset och fläkten sitter i taket i badrummet. Kanalen går upp på vinden och går ca. 3 meter horisontellt och sedan ut på fasaden.

Bör kallrasskyddet sitta närmast fläkten eller fasaden?

/ Timmy
Sätt kallrasskyddet på ytterväggen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Sätt kallrasskyddet på ytterväggen.
Monterade ett kallrasskydd närmast fasaden idag men fläkten orkade inte öppna den, antar att luften inte har den kraften på ett avstånd på 3 meter.

BirgitS
Vilket luftflöde är fläkten inställd för?
Vilken kraft krävs för att öppna kallrasskyddet?

Grundflöde är 40m3/h och vid fukt 95 m3/h enligt bruksanvisningen. När den kör på fuktläget så öppnar sig kallrasskyddet lite. Det är en Klimat K7 fläkt om det säger dig något.

BirgitS
Enligt normen bör man ha 15 l/s i grundflöde i badrum, det motsvarar väl 54 m3/h. Sen brukar flödena i bruksanvisningen gälla vid optimal användning och vare sig 90 graders sväng eller mer än 3 m är ju det, dvs. man får inte ut lika mycket som det står i bruksanvisningen.

Har du känt med handen hur mycket kraft som behövs för att öppna kallrasskyddet?
Har du känt hur mycket det blåser utan kallrasskydd?

Känner inte till den fläkten.

ClasseClas
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.