F
Ett par väggar har precis rests på vår kåk och jag fick nyss frågan av en bekant varför vi inte har någon isolering mellan syllplasten och reglarna. Vi har en standardväggkonstruktion som vår hustillverkare har tillhandahållit och jag har inte funderat på det tidigare.  :o

Finns det risk för något större kallras/dragiga golv? Vi har vattenburen golvvärme i plattan.

Ska det läggas på isolering mellan pappen och reglarna är det dags att göra det redan nu (helst igår) eftersom takstolarna kommer nästa vecka .

kallras.gif

rent spontant utan att tänka.. så står inte den på den varma plattan? borde den så inte bli uppvärmd? dvs inget kalldrag.. ???

/osäker... men spånar lite änndå...

F
Pratade med KA imorse och han sa att det inte skulle vara några problem. Jag är lite inne på ditt spår att plattan torde ju värma upp lite.

Det finns väl inget utrymme att isolera där?
Han menade troligen syllisolering, dvs det man lägger mellan syllen och plattan för att inte syllen skall ligga mot betongen. I ert fall ser det ut som ni har lagt syllpapp, så det är nog i sin ordning!

lite sent nu, men

visst finns det "bättre" lösningar om man ser till köldbryggor
(och där är konstigt att inte byggfirmorna fixar detta)

den lättaste vägen in (på bilden) för kylan är gm plattan/betongen, alltså det är i kanten på den som det skall byggas in ett motstånd/isolering, olika lösningar finns

trä leder relativt dåligt värme, så det är inte så farligt, men visst skulle man tjäna något om det inte var enbart solitt trä hela vägen in (det som står på syllpappen)

Betina
Vanligt med köldbryggor om syllen (med syllpapp) ligger dikt mot plattkanten, har jag för mig. Mindre risk om syllen sticker ut lite utanför plattan.
Sen är hörnen en stor köldbryggsbov också, kolla så hustillverkaren isolerat på rätt sätt mellan hörnregeln (45:a) och de två 170-reglarna. Du borde kunna fråga din KA också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.