Hej
Undrar om det går att kallbocka 22 mm kopparrör eller måste man värma först? Funderar på denna.
http://www.jula.se/rorbojare-128695
Undrar om det går att kallbocka 22 mm kopparrör eller måste man värma först? Funderar på denna.
http://www.jula.se/rorbojare-128695
Redigerat:
tack!
Vad är mpf-rör?
Vad är mpf-rör?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men ett 15 mm rör går bra att kallbocka?
Det skulle jag inte tro, det spricker eller veckar sig. Glödga röret med en gaslåga så blir det mjukt och kan bockas med en sådant bockverktyg.
Jag har kallbockat 28mm kopparrör (plusprisol). Det gick bra, men det gick fruktansvärt tungt att få dom till 90 grader
. Hade ett bockverktyg modell större som man skruvade fast i ett skruvstycke. Och skruvstycket skruvade jag fast i golvet
2 meter järnrör som förlängning på bocken och en gummiklubba att orka vrida till den sista biten och sedan så hade jag gjort 2 vinklar på två olika rör..........
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det blev en sån där rörbockare från Jula. Det var en stor pjäs, skulle aldrig vilja ha en sån om jag jobbade som rörmockare
Men stadig och stabil var den iallafall. 15 mm gick finfint att kallbocka.
Det är inga som helst problem att kallbocka 22mm koppar med rätt verktyg. Det som säljs på rinkaby tex. funkar alldeles utmärkt och du behöver inte gå på gym innan heller ;-). Var dock väldigt noggrann med att röret ligger rätt (och ordentligt an) i anhållet så undviker du veck i böjen. Rinkabyverktyget har en liten olat att efter ett 20-tal bockar så flyttar anhållet sig lite, så där behöver man kontrolldra skruvarna lite då och då.
Ett tips kan vara att du har lite hjälp att hantera "långa änden" om du ska bockar direkt på ett 5 meters rör. Har man inte den stabiliserad är det lätt att din böj blir sned genom de belastningar som den fria änden utgör.
Lycka till!
Ett tips kan vara att du har lite hjälp att hantera "långa änden" om du ska bockar direkt på ett 5 meters rör. Har man inte den stabiliserad är det lätt att din böj blir sned genom de belastningar som den fria änden utgör.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det möjligt att böja ett 22mm kopparrör över ett annat rör?
Vatten & Avlopp -
Kan man leda tvättmaskinsavlopp genom 22mm kopparrör?
Badrum -
Montera flödesmätare på 22mm kopparrör
Värme allmänt -
"Ändväggfästen" för 22mm kopparrör...?
Byggmaterial & Byggteknik -
22mm galvat rör till 15mm kopparrör
Byggmaterial & Byggteknik