Hej!

Efter att ha åkt på pumpen ordentligt med min bygglovsansökan måste jag krympa mitt garage väsentligt. Det enda som nu får plats i garaget är bilarna, förrådsutrymmet som vi ritat in försvann helt.

En idé som då dök upp är att bygga källare under garaget för att ta hand om förrådsbehoven.

Som helt okunnig om det mesta runt husbyggen (men man lär sig en hel del här :)) så undrar jag vad som är viktigt att tänka på vid ett sånt bygge?

Tack på förhand!

Tja jag antar att du får se till att bjälklaget håller för ett par bilar ovanpå källaren...
Sen kan det ju vara bra att veta var grundvattnet ligger och om du har någon bra möjlighet till dränering.
Kan du inte bygga på höjden annars? blir ju iofs. mer som en "vanlig" 1 1/2 plansvilla med ovanligt stora dörrar men det är ju vanligt förekommande i andra länder även om man inte ser det så ofta här.

//Markus

unigas skrev:
Kan du inte bygga på höjden annars? blir ju iofs. mer som en "vanlig" 1 1/2 plansvilla med ovanligt stora dörrar men det är ju vanligt förekommande i andra länder även om man inte ser det så ofta här.

//Markus
Tyvärr får jag bara ha max fyra meters höjd. Annars hade det varit en bra lösning.

Tack för övriga tips!

Hej!

Ett tips är att kolla upp prefabricerat betongbjälkag för garageplanet. Betongbjälklaget har ju bra hållfasthet och är enkelt att bygga med.

När det gäller källarens väggar så bör det räcka att ha murade LECA-väggar. Kolla där med en byggkonstruktör först vilken tjocklek de väggarna bör ha.

Tänkvärt är också att kantbalkarna i betongplattan sannlikt blir relativt kraftiga med tanke på att bilarnas vikt plus det bjälklagen kommer att vila på de kantbalkarna. Det lan en byggkonstruktör hjälpa sig med.

Något mer du funderar över? Jag har arbetat en del med betong och murning så funderar du över något så maila.

/Magnus

Hej!

Tackar för infon! Återkommer ev. med fler frågor mailvägen.

C

TS: Hur gick det?

S seniorkonsult skrev:
TS: Hur gick det?
Inget svar?
Blev det inget garage?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.