Hej!

Nu är det snart dags att lägga golv i källaren. Vårt hus är från 40-talet och ligger i sutteräng. Vi hade tidigare fukt i en vägg men detta är helt borta nu tack vare dränering och dubbel isodrän runt huset. På golvet har det aldrig varit någon fukt.

Vi har nu lagt EPS på betongplattan och ska flytspackla på det. För att behålla charmen i huset vill vi gärna ha trägolv även i källaren men vill självklart inte riskera att få fukt. Så, vår fråga är om Blå platon med passiv ventilering skulle vara ett alternativ? Det är endast ett fritidshus så mekanisk ventilering blir för dyrt.

Vad tror ni?

Tack på förhand!

Kanske ska tillägga att det totalt rör sig om 3 små rum på totalt 45 kvm.

Man brukar lägga platon på betongplattan sedan EPS med hög bärighet (XPS) ovanpå platon mattan. Sedan kan man lägga många trägolv på det. Flytspackla 45m2 tillräckligt tjockt för bärighet blir nog väldigt dyrt...

• Gilla
Nakamura
  • Laddar…
Tack Pelle!

Fick just höra av byggaren att EPSen inte var lagd men dock redan inköpt. Hur tjockt lager av EPS rekommenderas med din lösning. Behövs det inte inte flytspacklas innan man lägger golvet? Vad menar du med att flytspacklingen måste vara tjock för bärighet? Många frågor men det är många luckor som ska fyllas för en som försöker renovera sitt sommarhus på distans...

Om betongplattan du börjar med är helt slät, tillräckligt för att kunna lägga golv direkt på den, så fungerar så som jag beskrev. Om den är ojämn så är det värre. Då finns uppreglade golvsystem så som nivell eller granab där man använder reglar som justeras in efter golvet med speciella plastskruvar. Dessa är dyra.

Man kan även tänka sig att man flytspacklar betongplattan först, innan platonmattan men då krävs det flytspackel som tål tillskjutande fukt och sådant spackel är mycket dyrare än vanligt. Om detta är en vettig lösning beror på hur ojämn plattan är och därmed hur mycket spackel som går åt.

Problemet jag ser med den lösning som din byggare föreslagit är att cellplast sviktar, olika mycket beroende på hur tät den är och därmed hur stort tryck den tål. Om det är "vanlig" S80 cellplast så behöver spacklet ovanpå vara ganska tjockt för att det skall hålla helt enkelt. Har han sagt något om hur mycket flytspackel det skall gå åt för 45m2?

• Gilla
Nakamura
  • Laddar…
Tack för klargörandet!

Att regla upp golvet är inget alternativ för det är lågt i tak redan som det är. Men golvet är hyfsat slätt om jag inte missminner mig så det borde gå med Platon direkt på plattan. Är det bara att lägga golv direkt på cellplasten sen? Är det poröst eller tål den att man vandrar på den några veckor innan golv läggs? Viktigast av allt, hur löser man ventilationen av fukten under mattan om man lägger cellplast på?

Man skall ha någon tunn foam eller ev lumppapp innan man lägger golvet. Detta står i golvtillverkarens anvisningar.
Den cellplast du skall ha skall vara tät, typ XPS eller med samma densitet. Jag vet inte om den håller att gå på, jag hade nog lagt ut några OSB skivor som temporärt golv.

Platonmattan har knoppar som gör att det bildas en luftspalt. Luft kan cirkulera in genom de ventilerade golvsocklarna, in under golvet och sedan ut genom socklarna igen.

Platons golvbrocshyr: http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf

Ok! Inser att jag inte varit tydligen att det är kulor av EPS vi använder och inte block. Kulorna kommer blandas med cement för att sedan appliceras på golvet. Går det trots detta att få till luftspalt vid väggen? Är det fortfarande aktuellt att lägga Platon underst. Anledningen att vi har EPS i kulform är att vi har sprutat det på väggar och golv i våtutrymmen vid ett tidigare tillfälle.

Ja det är ju lite annorlunda. Vad är ytter och innerväggarna gjorda av för material?
Om du tittar på sidan 21 i broschyren finns lite olika förläggningssätt. En liknar typ 12 det du vill göra men det beror på väggarna. Om vägarna är i fukttåligt material , sten eller betong så funkar det nog bra. Är det gips på tex innerväggar tror jag det är säkrast att lägga platon först på betonggolvet och uppvikt på väggarna så att det blir en tät "balja" som man sedan fyller med EPS cement.

Det är nog en god ide att ringa och prata med Isola som säljer platon och med tillverkaren av EPS cementen, de skall kunna ge råd för sina produkter.

Stort tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.