Hej!
Jag skall bygga en liten källare som skall utgöra grund för en vinterträdgård i anslutning till mitt nya fritidshus. Källaren skall muras av lättklinkerblock 19x19x59cm på en gjuten platta. Storleken är c:a 7.5x2.5x1.6m (LxBxH) dvs 12x4x8 block.
Jag har läst på de dokument som finns på Maxit och Finnja, och sökt en massa trådar på detta forum, men jag har ändå några frågor kvar innan jag börjar, som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig med:
1. Glidskikt. Det verkar vara ungefär lika många som anser att man kan strunta i glidskiktet som det finns dom som anser att det är nödvändigt. Jag tänkte därför strunta i det och mura direkt mot plattan. Är det OK?
2. Förankring mot platta. Behöver jag förankra första varvet mot plattan på något sätt (utöver murbruk då eftersom jag struntar i glidskiktet)? Det finns många förslag där, borra ned armeringsjärn i plattan som blocken fästs mot, fräsa ett "dike" för första varvet, gjuta på en klack runt om, gjuta på en "sula" invändigt efter murning etc.
3. Plintar. Huvudbyggnaden står på plintar, varav tre står på samma platta som källaren skall muras på. Bör jag mura den väggen direkt mot plintarna eller är det bättre att lämna ett utrymme mellan plint och vägg (och därmed också mellan husvägg och källarvägg, om ni förstår hur jag menar...)?
4. Bjälklag. Ovanpå källarväggen tänkte jag gjuta ett bjälklag av betong. Även här verkar det finnas olika skolor, min idé var att bygga en form och gjuta direkt mot krönet, så att golvet vilar på och är fastgjutet i Lättklinkerväggen. Är det en bra idé eller skall det finnas glidskikt etc mellan bjälklaget och muren? Jag tänkte ursprungligen använda samverkansplåt för gjutningen, och då rekommenderar tillverkaren att gjuta direkt mot muren, det borde väl vara samma princip om man bygger en egen form?
5. Bjälklag igen. Jag har inte använt någon konstruktör för hållfasthetsberäkningar, men av vad jag har räknat och läst själv så borde det bli rejält överdimensionerat om jag gjuter 10cm golv med armeringsjärn i underkant samt armeringsnät i mitten. Eftersom den fria spännvidden bara är c:a 2.20 så måste väl det räcka? Eller tycker ni jag skall anlita en konstruktör för beräkningen...
Jag vore väldigt tacksam för hjälp med detta!
MVH,
Fredrik Thunved