5 178 läst ·
57 svar
5k läst
57 svar
Källardränering, planeringen har börjat.
Sida 1 av 4
Jag har ett källarrum där det läcker in vatten, det måste alltså dräneras om vilket vi tänkt göra till våren. Tanken var att försöka göra så mycket som möjligt själv så där för börjar jag planera redan nu.
Huset är ett gammalt P-A torp med torpargrund som byggts ut på 3 sidor, så att det nu har formen av ett "T". I en av utbyggnaderna, "längst ner i T:et" har man gjort ett källarrum som är 3x5 m där det nu läcker in vatten.
Som absolut nybörjare i ämnet källardränering behöver jag råd och hjälp för att fixa projektet.
Vill ha råd och tips på saker som jag bör tänka på för att inte klanta till det hela och för att hålla kostnaden nere.
Vi börjar med några enkla frågor.
* Törs jag gräva runt de 3 ytterväggarna på källaren samtidigt utan att äventyra stabiliteten på resten av huset ?
* Hur ska/törs man gräva i övergången mellan källare och torpargrund utan risk för att underminera torpargrunden ?
* Vilket dräneringssystem skall man välja ?
* Ska väggen isoleras och isåfall på vilket vis ?
Huset är ett gammalt P-A torp med torpargrund som byggts ut på 3 sidor, så att det nu har formen av ett "T". I en av utbyggnaderna, "längst ner i T:et" har man gjort ett källarrum som är 3x5 m där det nu läcker in vatten.
Som absolut nybörjare i ämnet källardränering behöver jag råd och hjälp för att fixa projektet.
Vill ha råd och tips på saker som jag bör tänka på för att inte klanta till det hela och för att hålla kostnaden nere.
Vi börjar med några enkla frågor.
* Törs jag gräva runt de 3 ytterväggarna på källaren samtidigt utan att äventyra stabiliteten på resten av huset ?
* Hur ska/törs man gräva i övergången mellan källare och torpargrund utan risk för att underminera torpargrunden ?
* Vilket dräneringssystem skall man välja ?
* Ska väggen isoleras och isåfall på vilket vis ?
Börja först med att fundera var du ska ha den gemensama punkten som leder bort vattnet från grunden och till vart vattnet ska gå (finns detta klart)? Eftersom källaren blir den lägsta punkten så bör det väl vara i någon av dessa 3 längder där du har "frånpunkten". Från denna punkt ska du sedan ha så att det blir ett fall från samtliga sidor till denna punkt (tror att det är ung 1cm per meter (men kolla detta). Jag hade nog enbart tagit en sida i taget, men det är inget problem för det finns bra kopplingar att koppla ihop dräneringsslangarna per sida du gör. Du gräver ner till ett ung 15cm under det dräneringsslangen ska ligga och fyller en bit upp med singel lägger ner din fiberduk och fyller upp med mer singel till rätt nivå till dräneringsslangen, lägger i slangen och fyller på med mer singel, när du fått kanske 15-20 cm singel över slangen så kan du vika in fiberduken över mot väggen där den andra änden ska finnas, slangen ska vara "inlindad" i duk. Jag har valt Isodrän mot väggen och utanför denna så följer fiberduken hela vägen upp mot den list som sitter ovanför Isodränskivan. Man ska enligt Isodrän kunna fylla tillbaka med jordmassorna, men jag valde att fylla med singel ovanför fiberduken en bit upp och hela vägen upp längs fiberduken upp till ytan, resten blev återfyllnadsmassorna. Du kan få mycket information från Isodrän eller Pordrän på internet
Jepp, det finns en brunn redan. Får väl hoppas att den inte ligger för grunt baraque skrev:
Återstår även att se vad som är felet egentligen. Källaren är enligt uppgift dränerad i slutet av 80-talet.
Källarväggarna och golvet är isolerade på insidan som det är gjort nu. I båda hörnen har både golv och väggar blivit fuktskadade. På väggarna sitter en fuktspärr på insidan av isoleringen.
Kan det vara något knas med den "konstruktionen" som orsakar fuktskadorna ?
Källarrummet är tänkt som förråd och hobbyrum, det är ju trots allt bara 15m2Ö-byggaren skrev:
Enligt uppgift från den förra ägaren är
dräneringen "riktigt utförd", men man blir ju lite skeptisk när det rinner vatten efter väggarna :
Det kanske är läge att undersöka ordentligt innan man börjar gräva och böka.
För att undersöka orsaken till problemen, vad är då lämpligast att göra ?
Börja riva i väggen på insidan för att se vart vattnet kommer ifrån ?
Gräva en "provgrop" i hörnet där det blir fuktigt För att undersöka dränering och fuktskydd ?
Något annat ?
Nej, jag är långt ifrån säker. Ärlit talat har jag ingen aningque skrev:
Ingen blir gladere än jag om jag slipper gräva
Vad kan jag göra för att kolla detta ?
Som det ser ut nu finns det två ventiler i källaren och båda är stängda :-/ Det kanske är helt åt he...e ?
Temperaturen i rummet ligger på ca +15°C. Värmen kommer från ett elelement och en frysbox.
Nu har jag rotat lite i väggar och golv i källaren.
Väggarna:
På insidan betongen sitter träreglar, isoleringen är mineralull (gullfiber ?) och väggarna är spånskivor. Fuktspärren sitter mellan spånskiva och isolering.
Väggen är blöt/fuktig.
Golvet:
Ovanpå betongen ligger en fuktspärr sedan kommer isolerskivor modell frigolit och längs upp ett spånskivegolv
Väggarna:
På insidan betongen sitter träreglar, isoleringen är mineralull (gullfiber ?) och väggarna är spånskivor. Fuktspärren sitter mellan spånskiva och isolering.
Väggen är blöt/fuktig.
Golvet:
Ovanpå betongen ligger en fuktspärr sedan kommer isolerskivor modell frigolit och längs upp ett spånskivegolv
Hej, har för mig att man kan testa varifrån fukten kommer genom att sätta upp ett plastfilm (fuktspärr) som man tejpar fast på väggen tex 1x1m. Om det är fukt mellan vägg och film så kommer fukten från väggen, sitter fukten utanför så är det från rummet. Men med endast 15C i rummet så lutar det nog åt att det är genom väggen ändå, men prova att minska någon grad genom/samt öppna ventilerna, så får du se om det är någon skillnad.
Väggen med isolering, fuktspärr, spånskiva är inte helt fel, men den går att förbättra, därmot verkar det sämre med golvet att lägga fuktspärr och sedan isolering ovanpå plattan, samt att det är nog inte så mycket isolering under plattan känns inte så bra. Nu tappade jag bort om det var fukt på väggarna eller golvet, men är det golvet så skulle jag prova de plastmattor som finns med nabbar som ger en luftspalt mellan matta och platta, samt att ventilera golvsocklarna. Det är inte heller fel att ha en luftspalt mellan vägg och den isolering som kommer utanpå.
Väggen med isolering, fuktspärr, spånskiva är inte helt fel, men den går att förbättra, därmot verkar det sämre med golvet att lägga fuktspärr och sedan isolering ovanpå plattan, samt att det är nog inte så mycket isolering under plattan känns inte så bra. Nu tappade jag bort om det var fukt på väggarna eller golvet, men är det golvet så skulle jag prova de plastmattor som finns med nabbar som ger en luftspalt mellan matta och platta, samt att ventilera golvsocklarna. Det är inte heller fel att ha en luftspalt mellan vägg och den isolering som kommer utanpå.
Om det var jag som hade dessa problem skulle jag riva ur innerväggarna + golvet (dock ej betongen) Har tittat lite på de bilder du hade och som det ser ut så kommer den största skadan från golvet, då mest i hörn och skarven mellan golv och vägg.
P.g.a detta drar jag slutsatsen att källaren är för tät och att fukt, dvs vatten letar efter platser att ta sig fram på.
Någon av en annan åsikt?
// Norre
P.g.a detta drar jag slutsatsen att källaren är för tät och att fukt, dvs vatten letar efter platser att ta sig fram på.
Någon av en annan åsikt?
// Norre
Ser ut som fukten är inbyggd i materialet...riv ut allt på golvet o klinkra så att golvet andas i st, tycker oxå att du ska gräva o göra om dräneringen om du har fuktiga väggar, d e många som säger att dom har gjort en bra dränering men i st byggt in fukten som inte har någon annanstans att ta sej än inåt...Tänk dej att du tar på dej en ylle tröja o sedan oljeställ utanpå, andas inte nåt vidare....isodränprincipen kombinderat med duk släpper fukten utåt precis som en semipermiabel hinna...Ubbe skrev:
Tack för alla synpunkter såhär långt 
Om vi börjar med väggarnas skick:
Har lyckats hitta en träregel i det lilla jag rivit och den är blöt.. Fukten kan möjligen komma nerifrån även här. Sanningen lär ju uppenbara sig när man river innerväggarna :-/
Källarväggen verkar fö vara lecablock.
Kan konstatera ett det är torrare nu än det var tidigare i höst när jag öppnade golvet.
Golvet gör mig mer fundersam, här måste jag riva mer.
Fuktspärren liggar alltså längts ner och ovenpå den ligger ca 200 mm isolering. Det stora problemet är att jag med handen långt under golvet kände ett plaströr!!
Det ligger alltså ett plaströr, troligen dränering av något slag ovanpå betongen (om det nu verkligen är betonggolv ?!?)..
Jag har alltså bara rivit loss golvet i hörnet som syns på bilderna.
Ska föröka riva lite mer och undersöka plaströret som dök upp..
Om vi börjar med väggarnas skick:
Har lyckats hitta en träregel i det lilla jag rivit och den är blöt.. Fukten kan möjligen komma nerifrån även här. Sanningen lär ju uppenbara sig när man river innerväggarna :-/
Källarväggen verkar fö vara lecablock.
Kan konstatera ett det är torrare nu än det var tidigare i höst när jag öppnade golvet.
Golvet gör mig mer fundersam, här måste jag riva mer.
Fuktspärren liggar alltså längts ner och ovenpå den ligger ca 200 mm isolering. Det stora problemet är att jag med handen långt under golvet kände ett plaströr!!
Det ligger alltså ett plaströr, troligen dränering av något slag ovanpå betongen (om det nu verkligen är betonggolv ?!?)..
Jag har alltså bara rivit loss golvet i hörnet som syns på bilderna.
Ska föröka riva lite mer och undersöka plaströret som dök upp..