Krilleman skrev:
Fast på första bilden som @EmmaRa har lagt upp visar ju termometern på 20º. Inte konstigt att det inte går ut någon värme på radiatorerna.
Har du kontrollerat så att säkringen/återställningen för överhettningsskyddet på pannan?
Beredaren kan vara varm trots att elen inte går, därför kan det finnas varmvatten men ingen värme.
[bild]
Jag hittar ingen manualt för 200, men dock för 220. Om din variant är uppbyggd på samma sätt så ligger orsaken här. Vattnet till radiatorerna tar inte samma väg som vattnet som värmer varmvattenberedaren.
[bild]
Ja, jag såg och funderade på det där med, det kändes väldigt lågt.Krilleman skrev:
Fast på första bilden som @EmmaRa har lagt upp visar ju termometern på 20º. Inte konstigt att det inte går ut någon värme på radiatorerna.
Har du kontrollerat så att säkringen/återställningen för överhettningsskyddet på pannan?
Beredaren kan vara varm trots att elen inte går, därför kan det finnas varmvatten men ingen värme.
[bild]
Jag hittar ingen manualt för 200, men dock för 220. Om din variant är uppbyggd på samma sätt så ligger orsaken här. Vattnet till radiatorerna tar inte samma väg som vattnet som värmer varmvattenberedaren.
[bild]
Har en manual (eller ja det är mkt att kalla den för det, några korta sidor) för pannan. Står bara som felsökning ”har automatsäkringen löst ut? tryck in knappen?”
Är det bara att trycka in den knappen och hoppas på det bästa?
Shunt?useless skrev:
Är det inte en växelventil?
Antingen värmer den VV via kamröret eller skickar vatten mot radiatorerna?!
(förutsätter ju självklart att det är samma konstruktion på 200 som på mina bilder på 220)
Har du länken till manualen för 200 @EmmaRa ?
Den finns inte online tyvärr, jag fick den på mail av IVT som rotat i historiska dokumenten typ...Krilleman skrev:
Enligt Emmas bild sitter värmesköldarna i tanken. Växelventil funkar ju bara om själva värmekällan också sitter utanför tanken.
Om pannan är 20 grader så får ni inget varmvatten i kranen om ni inte har ytterligare någon varmvattenberedare.
Om pannan är 20 grader så får ni inget varmvatten i kranen om ni inte har ytterligare någon varmvattenberedare.
Jag har ju den där, men varmvatten i kranen. Eller hur menar du?useless skrev:
Jag är inte helt hundra på det. Om du kollar på principen på 220:an och 200:an så ser du att det finns två val på båda.useless skrev:
Variant 220 har växelventil som antingen värmer VV via kamrör eller ut på radiatorer.
Variant 200 har både värmesköldar som endast värmer VV och elpatron som endast värmer radiatorer. (Observera uttaget "framledning" på undre bilden)
Eller tänker jag fel på kvällskvisten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@EmmaRa:
Kan du lägga upp länken till bruksanvisningen till variant 200?
@Krilleman - som sagt ovan. Den finns inte online, jag fick den i mail av IVT...Krilleman skrev:
Jag är inte helt hundra på det. Om du kollar på principen på 220:an och 200:an så ser du att det finns två val på båda.
220 har växelventil som antingen värmer VV via kamrör eller ut på radiatorer.
200 har både värmesköldar som endast värmer VV och elpatron som endast värmer radiatorer. (Observera uttaget "framledning")
Eller tänker jag fel på kvällskvisten?![]()
![]()
[bild] [bild]
@EmmaRa:
Kan du lägga upp länken till bruksanvisningen till variant 200?
Testar!Krilleman skrev: