Har en bostadsrätt (3:a) på bottenvåning som är extremt kall. Nu på vintern är det inte ovanligt att temperaturen sjunker ner till 15-16 grader... :(

Det är en gammal sekelskifteslägenhet så att isolering, fönster är väl något man får leva med. Men är det någon som har några bra tips på hur man kan få upp värmen (förutom att föreningen kan skruva upp värmen). Huset värms med fjärrvärme.

Har en fundering kring mina fönster. Har 5 stora fönster (120 cm breda och 200 cm höga) som det drar ifrån (det fladdrar rejält). Hur gör jag för att göra dem så täta som möjligt?

Väldigt tacksam för hjälp!

finns ju speciella peppersremsor som klistras på gammla fönster som har löstagbara innerfönster, detta stoppar en del drag vilket gör gött.

Tack för svar.

Du vet inte vad dessa pappersremsor kallas eller/och vad man inhandlar sådana?

Kommer inte ihåg vad dom heter, men köpte dom oss min lokala färghandlare.
Dom har klister på sig när man köper dom så man klipper till rätt längd och sedan doppar dom i vatten och sedan tar man t.ex en fuktad disktrasa och stryker fast dom över glipan fönster/karm.
går ju med pappertejp men den får du aldrig lös sedan. denna pappersremsa blöter man sedan upp och skrubbar kort.

det kanske blir enklare med självklistrande fönstertättning ( mjul, smal remsa av mjuk plast/gummiliknande material) som man klistrar mellan karm och fönsterblad? Har aldrig handlat det själv men det finns på våra fönster och troligtvis finns att köpa i någon byggvaruhus . Du är inte ensam om att behöva sånt ;)
Lycka till!
gaia

Har du nån form av värmeåtervinning?? Isåfall om du har en fläktskåp med värmeåtervinning & luftburen värme så kan du justera värmen inne i det skåpet oftast är det snålställt.
Vi hade det i en lägenhet vi bodde i ,men då hade vi inte fjärrvärme. Kolla garanterat att du får varmare om du har ett sånt system. ;)

Tycker du skall prata med föreningen om det och kräva att det skall vara minst 20 grader inne.
Ofta är problemet i hureshus att man har mekanisk frånluft från köket och badrummet.
Om alla har stängt sina ventiler i hela huset (där luften kommer in) och fläkten går hela tiden så kommer luften in där den kan och hos dig är det runt fönsterna.
När du tätar runt fönsterna så kanske du får in luft genom brevinkastet eller någon annan lustig ställe.
Det kan vara så illa att alla andra har lyckats täta så bra att all luft som fläkten orkar blåsa ut kommer in hos dig.
Personligen tycker jag att det fungerar aldrig med ventilationen i hyreshus på grund av att om någon börjar stänga friskluftventiler så är den onda cirkeln igång......
Nu har du lite att fundera på och jag brukar säga att vill man vädra badrummet och få ut matoset från köket så måste man släppa in luft någonstans.

Är det kallt högst upp med?

Ett vanligt fel är att radiatorerna inte är instrypta på rätt sätt och då får man fenomenet kallt nere och varmt uppe.

Tack för alla tips. Jag lovar att prova alla sätt - bara jag kan få lite varmare på något sätt.

Det är inte kallt högst upp. Inte alls.

T
Lägenheter i sekelskifteshus drar rejäl, kolla följande:

1: Är ytterdörren till trapphuset tät ( kallras från fönster far rätt genom lägenheten via golven och ut genom ytterdörren om ytterdörren inte är riktigt tätad). Läcker det använder du epdm precis som på fönster-se nedan.

2: Kolla att det finns fungerande tätningslister runt fönstren, oftast är det gamla textillister som har massa färg på sig och då fungerar dom inte som tänkt. Då får man köpa ny s.k epdm-list och klistra upp-finns i alla välsorterade järnaffärer. Det skall inte läcka in luft alls mellan fönster och fönsterbågen-däremot kan det bli "kallras" genom att du har stora fönster som kyler ned, men det skall inte "fladdra" -då läcker det in någonstans. Dessutom ska det finnas en dammlist monterad mellan fönsterbågarna, vilket hjälper mycket att få ner kallras vintertid på stora fönster (jag misstänker starkt att du har s.k spröjsade fönster)

3: Kolla alla element, om det är rätt uppvärmning ska dom vara hetast högst upp och halvljumna längst ner, är dom iskalla längst ner är genomströmmningen för dåligt ställd och ska då justeras in, vilket är under föreningens ansvar.

4: Frånluftsventilerna invid taket, står dom helt öppet (sätt ett a4-papper där- sitter det rejält suger dom för mycket, pappret ska precis fästa men inte mer), ska kunna regleras med snöre eller spjäll-är oftast inkletade med 50 lager färg och står i helöppet läge.

Svärmor hade 13+ när hon bodde i ett tegelhus byggt 1913, där vi ha dessa nämnda "felkällor". När dessa var avklarade hade hon 22+, vilket vi fixade med pdm-list på fönster/ytterdörr, justerade in elementen och frånluftsventilerna.

Mellan fönster och karm - se EPDM:
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/21.pdf

Mellan fönsterbågar - se dammlist:
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/24.pdf

TN-Funkis: på ditt inlägg förstod man att du har koll. Jag testar alla dessa saker och återkommer om det hjälper.

Tusen tack!

Med ledning av att det är varmt där uppe och kallt där nere, så är min gissning att elementen inte är korrekt instrypta utan varmvattnet åker upp på de översta våningarna.

Känn efter om elementen är varma i överkant.

T
Alla jag känner som bor i sekelskifteshus och som har fått fjärrvärme insatt har samma problem, nämligen undermålig genomströmning på radiatorerna. Man får väl spekulera om det är snålhetsinställningarna som är boven, men då oljan åker ut och det sätts in en stor värmeväxlare kopplad till hetvattnet , ställer man oftast ned cirkulationen FÖR MYCKET eller har taskiga justerkurvor som följer utomhustemperaturen. Sen tillkommer ofoget att en del föreningar sänker hej vilt på nattemperaturen som kyler ner huset så mycket att det inte hinner återhämta sig på morgonen när folk vaknar och ska duscha, då styrs värmen över till tappvarmvattnet på bekostnad av husets uppvärming så om man har tur kommer värmen tillbaka först sent på kvällen, precis när det sen är dags för nattsänkningen igen.

Sen är det nästan 100% av företagen som utför konverteringen som struntar i att täcka rökgången från den gamla pannan uppe på skorstenen-man kladdar bara i lite cement nere i pannrummet om föreningen har tur, så några år till och sen har föreningen en häftig och kostsam skortstensrenovering på g. Egentligen skulle man köra en gallup på detta forum och kolla hur många brf-föreningar som fått fullgott jobb utfört vid konvertering till fjärrvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.