Byggahus.se
Jag vill börja med att säga att kalkyler är verkligen inte min starka sidan men jag har gjort ett överslag på att investera i bergvärme kontra att investera pengarna till en avkastning på 8%. Idag har vi direktverkande el och en LLVP med en årsförbrukning på ca 19000kWh

På 10 år skulle jag ha haft en avkastning på 286kkr om jag investerar pengarna medan jag skulle ha sparat 97kkr om jag skaffar bergvärme. Nu förstår jag att jag inte kan få 8% avkastning utan risk men bör man tänka i dessa banor innan man bestämmer sig?

Såga gärna min uträkning också om det är något som ni inte tycker stämmer :D

Tabeller som jämför kostnader för bergvärme och avkastning vid investering, inkluderar årlig förbrukning och besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
8% avkastning får du inte utan risk så du kan likaväl ha 150´kvar efter 10 år...

Har du dina 247´till värmen eller skall du låna? Skall du låna är kalkylen hopplös då du behöver ha 12% avkastning för att få 8% över.

Nu skriver du inte hur stort hus du har, men eftersom du redan har LL pump så tror jag inte du sparar så mycket som 70%. Möjligen om den är väldig gammal och bara värmer ett rum men knappt ändå.

Jag har inte investerat i en luft-vatten pump då jag har svårt att få ihop kalkylen. Jag har relativt öppen planslösning och en LL pump som värmer ca 120-130kvm, stödvärme med el i 4 sovrum.

Det man blir av med om man går över till vattenburen värme är kylan på sommaren, såvida du inte skall köra med frikyla. För oss så är kylan guld värd, skulle aldrig ta bort LL pumpen även om den är ful och bullrar lite.

Har du tänkt att ha golvvärme i alla rum eller blir det el-radiatorer till vatten-radiatorer?

Om du byter från el-radiatorer till vatten-radiatorer så du inte blir av med synlig rördragning osv, hade jag funderat på solpaneler i stället.

/N
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är även en värdeökning att investera i sådant andra uppskattar om du skulle behöva sälja en dag. Svårt att räkna på sånt här realistiskt mot inflation, värdeökning och eller om du bakar in denna kostnad i husets lån pga värdeökning över tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är ju en i princip riskfri investering, så är väl mer rättvist att jämföra med räntan du får på ett bankkonto. Kan man snitta 8% per år en längre tid så har man goda förutsättningar för ett gott liv framöver
 
  • Gilla
Mattias Ahlholm och 3 till
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Jag vill börja med att säga att kalkyler är verkligen inte min starka sidan men jag har gjort ett överslag på att investera i bergvärme kontra att investera pengarna till en avkastning på 8%. Idag har vi direktverkande el och en LLVP med en årsförbrukning på ca 19000kWh

På 10 år skulle jag ha haft en avkastning på 286kkr om jag investerar pengarna medan jag skulle ha sparat 97kkr om jag skaffar bergvärme. Nu förstår jag att jag inte kan få 8% avkastning utan risk men bör man tänka i dessa banor innan man bestämmer sig?

Såga gärna min uträkning också om det är något som ni inte tycker stämmer :D

[bild]
Tycker mig inte se något index för uppräkning av elpriset vilket kortar payoffen betydligt, 2% använde jag när jag jobbade med VVS. Samtidigt får man även göra en egen bedömning av framtida elpriser vilket ytterligare förkortar payoffen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Du har för låg förbrukning idag för att det ska ge en vettig payofftid. Du ska istället väga komfortfördelarna med Bvp och ett vattenburet systern med ditt nuvarande.
 
  • Gilla
Lewdis och 3 till
  • Laddar…
eftersom det ser ut som du har vattenburet idag och räknar in konverteringen i totalpriset tycker jag nog att någon kostnad för befintligt behöver räknas av. Ser ut som du räknar med att inte göra några investeringar på 10 år vilket kan vara rimligt, om allt är nytt (men då kan du säkert få in lite pengar på andrahandsvärdet). Att byta nån radiator eller kanske t om LLVP på 10 år är väl ingen orimlighet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Du kan nog göra en enklare kalkyl för att se att investeringen i bergvärme inte är lönsam rent ekonomisk. Att investera 247 kkr för att göra en besparing på 7 kkr per år kan aldrig löna sig rent ekonomiskt.7 kkr täcker inte ens avskrivningen per år om du räknar med en avskrivning på t ex 20 år.

Så hur man än räknar och vilka procentsatser man än räknar med så blir det extremt svårt att räkna hem investeringen.

/Krille
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jo 8% efter avgifter och skatter är lite väl tilltaget.
 
Hur får du en besparing på 4800 kwh när förbrukningen går från 19000 till 9200 kwh?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 6 till
  • Laddar…
En bvp är inte riskfri den heller, precis som penningplacering inte är det. Hur lång är garantitiden? Är det totalgaranti (alltså vad som än händer)? Vad kostar obligatorisk service under garantitiden, om sådan krävs? Vad händer kostmadsmässigt om den rasar dagen efter garantin går ut? Osv.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
En bvp är inte riskfri den heller, precis som penningplacering inte är det. Hur lång är garantitiden? Är det totalgaranti (alltså vad som än händer)? Vad kostar obligatorisk service under garantitiden, om sådan krävs? Vad händer kostmadsmässigt om den rasar dagen efter garantin går ut? Osv.
Samt att det mesta av pumpen är slut efter 15-20 år. Så då står man inför ganska stora nyinvesteringar/reparationer.
 
Det är många som inte kan räkna hem bergvärme. Inget ovanligt!
Man behöver ha ett riktigt stort hus eller ett gammalt med lite isolering, mao så behöver man ha ett stort värmebehov.
Luft-vattenvärmepump är lättare att räkna hem.

Det man vinner med bergvärme kontra luft-luft och luft-vatten är ett ljudlöst system utan plåt/plastburkar på tomten eller på huset.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är många som inte kan räkna hem bergvärme. Inget ovanligt!
Man behöver ha ett riktigt stort hus eller ett gammalt med lite isolering, mao så behöver man ha ett stort värmebehov.
Luft-vattenvärmepump är lättare att räkna hem.

Det man vinner med bergvärme kontra luft-luft och luft-vatten är ett ljudlöst system utan plåt/plastburkar på tomten eller på huset.
Nja. Bergvärme är ju okänslig för hur kallt det är utanför. Jag har luft/vatten på lantstället och den klarar knappt 15 grader inomhus när kylan kryper nedåt 15 minusgrader. Det finns även jordvärme som är nästintill lila bra som bergvärme men utan risker när man borrar i berget men det kräver ju en tomt som har lite yta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag var tvungen att försöka räkna lite jag också. Med reservation för att jag kladdat ihop under 10 min efter lunchen :)

Först och främst så är det ju det här med förutsättningarna i caset. För att göra det lite enklare för oss så antar jag att vi bara tittar på de rent ekonomiska förutsättningarna och bortser från driftsäkerhet/utseende/osv. Sedan har ju TS antagit att alternativet är att investera till 8% avskastning. Med den förutsättningen så kommer det vara svårt att få ihop kalkylen. Om man däremot antar att man kan öka belåningen på huset för att göra investeringen så finns ju möjligheten att både investera på börsen och installera bergvärme. Jag har antagit ett lån på 20 års avbetalning och 2% ränta. (ja jag vet låg ränta och säkert helt orimligt enligt många, men, men något måste man anta). Sedan har jag antagit att elpriset går upp med 2% per år och att besparingen i elförbrukningen var felräknad.
 
  • Kalkylblad med ekonomi för investering i bergvärme, inklusive lånebelopp, räntekostnader, amortering och besparingar i elförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.