Byggahus.se

Kalkyl bergvärme - 36 år Payoff tid? Alt.kostnad 290kkr?

1. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag saknar husets faktiska värmebehov i kalkylen. Jag vet inte om det blir någon stor skillnad i kalkylen, men det blir kanske enklare att jämföra alternativen.

Låt säga att hälften av dina 14000kWh går till att driva värmepumpen och att värmepumpen har ett SCOP på 3. Då är husets värmebehov 7000+3x7000=28MWh.

Det skulle isåfall innebära att kalkylen blir en annan.

Edit, pucktvåa.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 10
    Kan man leva med oljudet och att utedelen är förjävla ful så är det absolut ett alternativ värt att fundera över.

Vi har luftvatten o jag skulle gladeligen pyntat upp de 50 000 extra som bergvärmeofferten låg på, men beslutet var inte mitt. För att slippa den fula illalåtande klumpen i trädgården :)

3. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Livslängden är oftast längre på en BVP dessutom.
    Som redan sagts är både det vattenburna systemet och borrhålet med typ evig livslängd så det ska inte räknas hem på 10 år. Det är bara en BVP som behöver bytas om den rasar, kostnad max 50000 för ytterligare 20 års komfortabel drift.

• Laddar…
  4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Självklart är det det, men inte för att räkna hem en värdeökning. Den biten av det rent ekonomiska faller. Troligtvis gör det att det tar mindre tid att sälja.

5. L
    Medlem Nivå 10
    Förstår helt din tanke. Beror nog på vart man har utedelen placerad. Jag har en sån där stor variant och upplever inte att den stör alls. Den står på baksidan vid altanen, men när altanen använda (sommar/vår) behöver ju ändå inte fläkten köra

6. S
    Medlem Nivå 9
    Det är sant, och dessutom är moderna BVP lättare att serva och reparera. Mycket går att göra på plats. Det är väl oftast kompressorn som ger upp och den kan man ju byta ut utan att slänga resten av installationen. Åtminstone på min CTC är kompressorn helt utbytbar, bara att rycka loss och ställa dit en ny om det skulle behövas.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 9
    Man borde kanske fråga grannarna också... De är ju så jäkla fula och bullriga... Jag har ingen granne med synligt/hörbart aggregat åt mitt håll, bara en massa kaminer så man får gott om röksmak på vintern ;)

• Laddar…
  8. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Helt fel, givet att huset alls blir sålt, så kan en nyinstallead BVP och ev vattenburet system öka priset med minst lika mkt som det hela kostade. Nye ägaren hade annars fått bekosta det själv.
    Nya tapeter eler golv runt om är däremot en sådan kostnad som kanske alla köpare inte värderar lika.

9. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle göra samma sak 100 ggr om.... jag är så jävla nöjd....140/70kv/m2 ... byte till bergvärme (180m) nya 3glas fönster å tillägg isolerad vind .. mina 33tusen kw/h är nu nere på 8400kw/h med 24° istället för 16 och kan duscha när f..n jag vill och hur länge jag vill .. tackar jesus ‍♂️....(och Swedbank❤)... Inga räkningar vinterhalvåret på 8000kr /månaden längre alltid super varmt .. 300t gick kalaset på ...
    komfort ja
    ekonomi kanske
    värde på huset super .....

10. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Vårat hus ville ingen köpa mer än vi då ... (ja jag vet ...dumt) bla för att pannan med elpatron nästan inte fungera och brödrostarna=elradiatorerna 20st gjorde hela vinsten för Forsmark med en investering som följd för den nya ägaren ... jag bodde 5år med denna skit .. som jag skrev 8000t i tex februari för elen är inte kul ..eller ekonomiskt hållbart .... alltid slut på det byxvarma duschvattnet och alltid kallt inne ... allt detta med en kombinerad luftvärmepump

11. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Om spekulanterna gillar stilen...

12. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jga är tveksam. På de flesta ställen ja, men på orter där husen går för en halv miljon får man nog inte en miljon bara för att man installerat bvp och renoverat badrum för en halv miljon.

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 10
    "...kan öka med minst lika mycket..."
    Eller inte.
    Finns ingen lag som säger att en värmepumpsinstallation ökar värdet med minst lika mycket som sin kostnad.
    Det enda som är rätt säkert är att en väl fungerande värmeinstallation gör en fastighet mer lättsåld.

Intressant med ökande elpriser, om vi av någon dunkel anledning följer Danmark och Tyskland i spåren när det gäller elförsörjning, så ser vi fram mot en dubbling eller flerdubbling av elpriset.
    Då inträffar det paradoxala att en värmepump blir mycket mer lönsam, och payoff-tiden blir kort.
    Samtidigt som elkostnaden blir en stor del av budgeten, om en villa ska kosta 40-100000 om året bara i el.
    Då kommer vi tillbaka till att biobränsle eller rentav fossilt blir mer attraktivt.

14. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Isåfall är ju inte marknaden rationell.

15. J
    Medlem Nivå 10
    Eller analysen felaktig