Byggahus.se

Kalkyl bergvärme - 36 år Payoff tid? Alt.kostnad 290kkr?

1. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Det beror väl på hur man ser det?
    Någon kanske tycker det var tillräckligt bra med det gamla badrummet, alternativt ville göra en billig renovering. Likaså kanske de tyckte det gamla uppvärmningssystemet var tillräckligt eventuellt med komplettering av en extra LL-pump. Hus säljs ju inte för summan av delkomponenter, utan för vad folk vill betala.

2. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Ang värdeökning - I mitt fall så har iaf renoveringarna dubbla husets värde och det har jag på print ... men så är det ju inte för alla såklart

3. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Visst, men då vill de förstås inte betala för mer än en LL pump.
    Många fattar inte skillnaden. ...

4. H
    Medlem Nivå 8
    Många exempel här i tråden tar upp exempel på hus med hög värmeförbrukning. Och där lönar sig bergvärme, speciellt om man bor norröver.
    Bor man i Svealand och neråt och har ett hyfsat valisolerat hus så är det svårt att räkna hem bergvärme kontra luft-vatten eller tom ren el i en del fall.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 9
    Precis, det är olika.
    Jag tänker att val av värmesystem gör man för att få ett varmt hus, inte som spekulation inför eventuell försäljning.

6. F
    Medlem · Nivå 10
    Man kan och ska inte räkna in värdeökning på huset man bor i när man gör en kalkyl. Den är totalt irrelevant såvida man inte tänker sälja och flytta till ett sämre hus i ett sämre område. Bo nånstans måste man, det egna huset är inget objekt man investerar i för avkastning.

7. K
    Tillbyggare Nivå 10
    OK. Så varje reparation eller liknande, tex täta taket, det gör du med billigast möjliga teknik? Lappar spruckna pannor med en pressning över, målar om fasaden istället för att byta ruttna delar först?

8. K
    Medlem Nivå 1
    Tala för dig själv? Jag har köpt hus för 1 miljonen, rustat och sålt för 2.

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Nivå 10
    Det spelar ingen roll om det var huset du bodde i. Du kan köpa ett likvärdigt hus som sålt för två miljoner om du betalar två miljoner.
    Bor du i ett hus, köper ett annat för en miljon och rustar upp det för en halv miljon för att sälja för två. Då har du gjort en halv miljon i vinst. Är det huset du bor i, så har du inte gjort nån vinst ren krasst. du har däremot höjt din levnadsstandard.

10. K
    Medlem Nivå 1
    Och höjt värdet på huset som jag kanske säljer av någon förutsedd eller oförutsedd anledning. Synd att då stå där med direktverkande el och en gammal llvp och inse att den där bv investeringen hade inte varit så dum ändå, höjt värdet på huset eller åtminstone gjort det mer attraktivt på marknaden samt sparat in nån krona på el räkningen, elen blir inte billigare. Räkna på 2-3% prishöjning av elen över säg en 10 årsperiod. Gör jag investeringar i huset och på de viset öka marknadsvärdet så kan jag även låna pengar för ytterligare investeringar i framtiden. Jag förstår inte ditt resonemang. Mvh

11. F
    Medlem · Nivå 10
    Ska du bo i en skolåda då eller på hyra när du sålt? Resonemanget är att enkelt att förstå, värdeökningen på huset du bor i kommer alltid att motsvara ett exakt likadant hus (utgående från att dom är rätt prissatta då) i samma område. Du kan kalla det för vinst om du medvetet flyttar till ett område du inte vill bo i, höjer värdet på huset, säljer och flyttar till ett billigare område där du egentligen ville bo från början. Annars är det inte en investering (förutom i höjd levnadsstandard).

• Laddar…
  12. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Alternativ 3 .. köper renoverar säljer flyttar upp ett snäpp i näringskedjan

Jag är alternativ 4 köper renoverar värderar om = låg belångsgrad = inte lika utsatt för räntehöjning/eller ofrivillig begränsad arbetsförmåga och eller mer pengar i plånboken varje månad eftersom alla utgifter är % som tex det extra amorteringskravet ,

13. E
    Medlem Nivå 6
    Sant, men om du fortfarande bor någonstans så har ju även den byggnaden stigit i värde under den tiden.
    Eller kan du påvisa att prisskillnaden minskat mellan de två husen under tiden du renoverade det första?
    Och minskade så mycket att det täckte renoveringskostnaden.
    Prisnivån är en vattenyta, när man köper hus sätter man en båt i sjön. Sen åker man med den, upp o ner.
    Att byta hus är att byta båt på samma vattenyta.

• Laddar…
  14. D
    Medlem Nivå 4
    När jag tittar på OMX så har det ökat med 1% per år i snitt, de senaste 19 åren. Inklusive inflation och före skatt.

15. T
    Medlem Nivå 5
    Jag är varken tillräckligt rik eller intresserad för att sätta mig in i huruvida det stämmer eller ej. Men ”alla” säger att både de utländska och inhemska börserna ökar med, i snitt, ~8 procent per år under en lång tidsperiod. Om det verkligen endast skulle vara 1 % så skulle ingen satsa pengarna på börsen eftersom avkastningen knappt är bättre än ett sparkonto samtidigt som risken är ofantligt mycket större.

Kalla mig lat men du får garanterat en mängd bra träffar om det efter en snabb sökning på google.

Förresten... de senaste nitton åren? Då kan de låga siffrorna delvis förklaras av att du började mäta preciiis då it-bubblan sprack vilket blir lite missvisande. Men samtidigt visar det tydligt att pengar man spenderar på börsen ska vara sådana som man inte kommer behöva i närtid.

Redigerat 13 okt 23:01