Kalkutfällning ur kalksten eller ur vatten?
...titta på fogarna du haft i några år i ditt badrum så kan du gissa resten
. Det finns dock ytbehandlingar som används för att skydda porösa ytor mot fläckar och fukt. Hur bra dom skyddar vet jag ej.
Du får inte använda avkalkningsmedel=syror som finns i varje "bad och toa " rengöringsprodukt. Skulle välja annat material i i alla fall i duschen.
gaia
...titta på fogarna du haft i några år i ditt badrum så kan du gissa resten
Du får inte använda avkalkningsmedel=syror som finns i varje "bad och toa " rengöringsprodukt. Skulle välja annat material i i alla fall i duschen.
gaia
om du vill se hur kalksten ser ut när den utsetts för fukt, slitage, rengöring mm så titta i vilken äldre svensk kyrka som hellst, eller i någon äldre fastighets trapphusmiljöer där kalksten varit standard. Jag tycker det ser ganska övertygande ut...
Kalksten funkar utmärkt i badrum så länge som man använder syrafria rengöringsmedel. Vanlig grönsåpa funkar utmärkt tex. Vi hade kalksten i badrummet i vår gamla lägenhet i stan och nu har vi lagt in grå jämtlandskalksten i vårt hus oxå. Några bilder från projektet:

Från vart har ni köpt kalkstenen på bilderna? Har letat efter kalksten med rätt gråton och denna ligger på bilderna rätt nära det jag vill ha (men hittils inte hittat). Skicka ett PM om du inte vill svara i forumetpimpelgas skrev:Kalksten funkar utmärkt i badrum så länge som man använder syrafria rengöringsmedel. Vanlig grönsåpa funkar utmärkt tex. Vi hade kalksten i badrummet i vår gamla lägenhet i stan och nu har vi lagt in grå jämtlandskalksten i vårt hus oxå. Några bilder från projektet:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
// Mats
Jag beställde härifrån:myrstack skrev:
http://www.jamtlandskalksten.se/
Dom skickar mot faktura.
Stenen heter grå jämtland. Finns ju grå sten som bryts på öland också, men den går lite mot rött.
Redigerat:
Hemsidan är lite begränsad att beskriva vilken yta man kan få men jag antar att de kan erbjuda allt från polerad till grovhyvlad. Finns det något ställe i stockholm där man kan kolla? Vad valde ni för yta?pimpelgas skrev:
// Mats
Gotland har också kalkstensbrott. Vi har en kalksten från Norrvange (inte i badrummet). Den är ljust grå utan gula eller röda toner.
För att återknyta till frågeställningen så har jag sett kalksten som legat ett antal år i badrum. den har varit mkt matt, är inte längre blank utan som "sandpapprad" och den hade även flera mm stora "gropar" i sig. Inte snyggt.
För att återknyta till frågeställningen så har jag sett kalksten som legat ett antal år i badrum. den har varit mkt matt, är inte längre blank utan som "sandpapprad" och den hade även flera mm stora "gropar" i sig. Inte snyggt.
Du kan kolla på stenbolaget i barkaby. Vi valde finslipad, som är slät men matt. Blank skall man nog inte välja om man inte tänkt polera upp stenen med jämna mellanrum. Här finns bilder på lite olika svenska kalkstensorter:myrstack skrev:
http://www.sten.se/stenkat/kalksten.html
Renoverare
· Stockholm
· 20 240 inlägg
Nu har det gått 15 år och badrummet har klarat sig fint.andeb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto