Hej,

någon som lagt kalksten i badrum? Vi har hört att det finns risk för kalkutfällning men skulle vilja se bilder av hur det kan bli för att kunna besluta hur vi ska gå vidare.

/David

Redigerat:
Kalkutfällning ur kalksten eller ur vatten?
...titta på fogarna du haft i några år i ditt badrum så kan du gissa resten :). Det finns dock ytbehandlingar som används för att skydda porösa ytor mot fläckar och fukt. Hur bra dom skyddar vet jag ej.
Du får inte använda avkalkningsmedel=syror som finns i varje "bad och toa " rengöringsprodukt. Skulle välja annat material i i alla fall i duschen.
gaia

om du vill se hur kalksten ser ut när den utsetts för fukt, slitage, rengöring mm så titta i vilken äldre svensk kyrka som hellst, eller i någon äldre fastighets trapphus—miljöer där kalksten varit standard. Jag tycker det ser ganska övertygande ut...:-)

Kalksten funkar utmärkt i badrum så länge som man använder syrafria rengöringsmedel. Vanlig grönsåpa funkar utmärkt tex. Vi hade kalksten i badrummet i vår gamla lägenhet i stan och nu har vi lagt in grå jämtlandskalksten i vårt hus oxå. Några bilder från projektet:
e8v15l.jpg
ddxeb.jpg
154apli.jpg
23i9r89.jpg
xnet83.jpg

det skulle ge mer info att se en kalkstenvägg i dusch efter 5-10 års användning :)

• Gilla
vibyggerhus
  • Laddar…
pimpelgas skrev:
Kalksten funkar utmärkt i badrum så länge som man använder syrafria rengöringsmedel. Vanlig grönsåpa funkar utmärkt tex. Vi hade kalksten i badrummet i vår gamla lägenhet i stan och nu har vi lagt in grå jämtlandskalksten i vårt hus oxå. Några bilder från projektet:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Från vart har ni köpt kalkstenen på bilderna? Har letat efter kalksten med rätt gråton och denna ligger på bilderna rätt nära det jag vill ha (men hittils inte hittat). Skicka ett PM om du inte vill svara i forumet

// Mats

myrstack skrev:
Från vart har ni köpt kalkstenen på bilderna? Har letat efter kalksten med rätt gråton och denna ligger på bilderna rätt nära det jag vill ha (men hittils inte hittat). Skicka ett PM om du inte vill svara i forumet

// Mats
Jag beställde härifrån:
http://www.jamtlandskalksten.se/
Dom skickar mot faktura.

Stenen heter grå jämtland. Finns ju grå sten som bryts på öland också, men den går lite mot rött.

Redigerat:
gaia skrev:
det skulle ge mer info att se en kalkstenvägg i dusch efter 5-10 års användning :)
Har tyvärr inte sparat några bilder från lägenheten, men jag får väl återkomma med bilder i denna tråden om 5-10 år då.:D

pimpelgas skrev:
Jag beställde härifrån:
[länk]
Dom skickar mot faktura.

Stenen heter grå jämtland. Finns ju grå sten som bryts på öland också, men den går lite mot rött.
Hemsidan är lite begränsad att beskriva vilken yta man kan få men jag antar att de kan erbjuda allt från polerad till grovhyvlad. Finns det något ställe i stockholm där man kan kolla? Vad valde ni för yta?

// Mats

Hemmakatten
Gotland har också kalkstensbrott. Vi har en kalksten från Norrvange (inte i badrummet). Den är ljust grå utan gula eller röda toner.

För att återknyta till frågeställningen så har jag sett kalksten som legat ett antal år i badrum. den har varit mkt matt, är inte längre blank utan som "sandpapprad" och den hade även flera mm stora "gropar" i sig. Inte snyggt.

myrstack skrev:
Hemsidan är lite begränsad att beskriva vilken yta man kan få men jag antar att de kan erbjuda allt från polerad till grovhyvlad. Finns det något ställe i stockholm där man kan kolla? Vad valde ni för yta?

// Mats
Du kan kolla på stenbolaget i barkaby. Vi valde finslipad, som är slät men matt. Blank skall man nog inte välja om man inte tänkt polera upp stenen med jämna mellanrum. Här finns bilder på lite olika svenska kalkstensorter:
http://www.sten.se/stenkat/kalksten.html

Nu har fem år gått, hur ser det ut nu?

andeb skrev:
pimpelgas var senasast aktiv för 4 år sedan :D

O:-)

andeb andeb skrev:
Nu har det gått 15 år och badrummet har klarat sig fint. :)
Ett modernt badrum med handfat, spegel, toalett, duschkabin och färgglad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt duschhörn med grå marmormönstrade kakel och synlig duschutrustning.
Skapa konto
Hörn av en dusch med gråmönstrade kakelplattor och en rostfri avloppsbrunn.
Skapa konto

• Wow
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.