Putsade med kalkputs i källaren, på gamla betongstenar från 60-talet.
Ingen primer eller nät, det sitter hur bra som helst.

Person putsar en källarvägg med kalkputs på betongsten från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarvägg putsad med kalkputs på betongstenar, hinkar och verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gudahov och 3 till
  • Laddar…
Som i regel är kalkputs så pass mjukt att det sällan spricker men att näta är absolut inte dumt. Dels så blir det starkare, dels så håller det putsen på plats i synnerhet då man kör lite tjockare lager.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det finns ribb.
[länk]
Tack!

En fråga till:

Är det rimligt att blanda 15-20 säckar puts med borrmaskin, eller bör jag hyra en tombola?

G Galten skrev:
En fråga till:

Är det rimligt att blanda 15-20 säckar puts med borrmaskin, eller bör jag hyra en tombola?
En tombola kan blir lite jobbigt då man får stor mängd att putsa upp själv. Däremot kan en mixer vara till stor hjälp då borrmaskinen nöter ganska hårt i händerna. Ta två säckar i taget och en bra murarbalja. Det kommer du långt med.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
En tombola kan blir lite jobbigt då man får stor mängd att putsa upp själv. Däremot kan en mixer vara till stor hjälp då borrmaskinen nöter ganska hårt i händerna. Ta två säckar i taget och en bra murarbalja. Det kommer du långt med.
Tack, då köper jag en murbruksmixer finns för 6-700 kr på Bauhaus

G Galten skrev:
Tack, då köper jag en murbruksmixer finns för 6-700 kr på Bauhaus
Undvik collomix. Vet flera som har haft problem med att de rasar i växellådan. Jag kör med Biltemas med dubbla stavar. Den låter lite men än så länge har den funkat. Men en billig blandare borde fixa jobbet med puts.
Lägg gärna upp lite bilder hur arbetet fortskrider.

Som ribbor kan du använda rör, lätta att rengöra efter användning.

Jag har kört massor med en hercules från bauhaus, deras billigaste modell men den håller.
Ett tips är att inte hälla i allt bruk på en gång utan blanda en lös sats och sen det sista häva i resterande bruk, går så mycket lättare att blanda då och sparar på blandaren.

En annan pryl som är dösmidig är en putsspruta, en slags hink/slev med luftmunstycken i botten så man sprutar på bruket på väggen, fäster bra då det slungas mot underlaget och går fort, nackdelen är att man behöver en bra kompressor.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Erik4
Rundstav funkar väldigt bra som ribbor att dra av mot. Finns i varierande diameter så att man kan anpassa efter önskad tjocklek. Dessutom lätta att fästa och att pilla bort efteråt.

• Gilla
matsa79 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag satt upp 13 mm tjocka ”pinnar”. Jag kunde inte banka in putshakar i betongen så de sitter med plugg och skruv och justerade med vattenpass.

Var och köpte hydralisk kalkbruk 0-2 mm och har putsat ett innerhörn ikväll. Det vinner inget skönhetspris tyvärr. Raksträckorna kommer bli mycket enklare.

En fråga: Det står att man skall komprimera med långskånska men den jag köpte verkar mest riva upp putsen? Den är av plast och har en struktur på undersidan. Finns det olika långskånskor?

Den river upp ja. Den är viktigt att du har mer puts än det som skall putsas upp. Sen drar du av överflödet med en rätkäpp. Vill du ha slät struktur så skurar du ytan sen. Vill ha mer åt andra hållet är det rivbräda som gäller.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den river upp ja. Den är viktigt att du har mer puts än det som skall putsas upp. Sen drar du av överflödet med en rätkäpp. Vill du ha slät struktur så skurar du ytan sen. Vill ha mer åt andra hållet är det rivbräda som gäller.
Tack!

Idag har jag börjat själva putsningen, men insåg snabbt att jag inte kan putsa hela djupet på en gång. Väggen är så ojämn att 13 mm snarare är 40 mm på vissa ställen. Och då rasade all puts ner när jag drog med rätskivan. Så nu har jag putsat fram till nätet och lite förbi på en hel vägg, så får jag putsa den sista centimetern senare!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag använde en stålskånska när putsade, fick inte till den rätta snärten när jag kastade så jag "strök" på all puts istället, det gick kanon. Jag tycker att det verktyg du kallar långskånska låter mer som en rivbräda som man ska använda efteråt för att få en bra yta.

Jag målade med kalkfärg i min källare. Hade KC-bruk. Det blev kanonbra!. Om du putsar med kalkbruk tycker jag absolut du ska ha kalkfärg med. Billigt, vitt och väldigt bra på att ta upp och avge fukt. Glöm inte att fukta under härdningen!

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.